Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Reis naar Tunesie 2012 (week 20 & 21): Wie wil er mee?  (gelezen 2337 keer)

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 7
Reis naar Tunesie 2012 (week 20 & 21): Wie wil er mee?
« Gepost op: 16-03-2012, 19:23 »
Hoi allemaal,

Sinds kort ben ik lid van dit forum.
Even in het kort: Daphne, 38, Limburg, Transalp 650 (nog niet op gereden, kan nog niet met de voeten aan de grond, wordt aan gewerkt).Zo, om dan maar meteen met de deur in huis te vallen:

In week 20 & 21  2012
ga ik met 'Scratch' (mijn Transalp 650)
vanuit Nederland naar de Sahara in Tunesië en terug rijden.


Dat doe ik niet alleen: Rob (fervent KTM rijder) gaat mee. Rob is ook handig met gereedschap (en het rijdend houden van (vrijwel) alles met een motor). Hij heeft nu ook een TA 650 gekocht voor deze rit. (Handig met meeslepen van reserve onderdelen & gereedschap: hoeft niet alles dubbel mee).

Wie wil er mee?

We zoeken mensen die het ook leuk zouden vinden om deze trip te gaan maken.
Misschien lijkt het je tof, maar wil je het niet helemaal alleen doen:
Hier is je kans! 
*O*

Grove planning (wordt nog wel wat verfijnd)
  • week 20 & 21
  • per motor vanuit huis naar Genua of Marseille
  • per  veer naar Tunis (vertrek paar x per week)
  • rondrit Tunesië
  • per veer vanuit Tunis terug naar Europa
  • per motor weer naar huis

LET OP: je kan natuurlijk ook een motortrein naar Marseille / Genua pakken. Of de motor(en) achterop een aanhanger vervoeren. Je bent niet verplicht om ook te rijden. Je kan ook al eerder een veer richting Tunis pakken, en eerst wat relaxen & acclimatiseren alvorens je aan de rit begint. Of je blijft langer om je spierpijn te verzachten in de hammam  :X  Mogelijkheden te over. We maken geen strakke minuut-tot-minuut planning. Dat is in de praktijk toch niet haalbaar. We kunnen improviseren. En qua humor zit het ook wel goed: we laten ons niet snel uit het veld slaan.

Dat houdt niet in dat de voorbereiding matig is. Integendeel: beide TA's worden momenteel geprepareerd voor deze reis. Paklijsten worden samengesteld. Verzekeringen, entingen, papierwerk worden in orde gemaakt. Rob heeft ruime rij-ervaring. Ik niet. Voor mij is er dus extra werk aan de winkel. Ton gaat me in korte tijd zo acceptabel mogelijk leren rijden EN leren sleutelen. Hij gaat ook met me van de weg af om enige ervaring 'buiten het asfalt' op te doen. Ik ga onder andere woon werkverkeer (130 km per dag) met de motor doen. Diverse tripjes (Ardennen, Hoorn, Dresden) zijn al gepland. En bij wijze van test ga ik van tevoren een weekend kamperen met Scratch en 'volle' reisbepakking. Ondanks de voorbereiding besef ik dat de tijd te kort is om te leren rijden. Dat houdt in dat ik soms de keuze maak om in Tunesie andere routes te nemen dan de ervaren rijders.

Route & moeilijkheidsgraad

Alweer een grove indicatie: wat dacht je van het rondje Tunis, via uitlopers van het Atlas gebergte, door Chott el Jerid (zoutmeren) naar Douz en de Sahara. Daarna via Sidi Bou Said & Karthago richting kust, misschien nog even Cap Bon aantikken, en dan weer naar Tunis? Of andersom? Eventueel met andere ‘must see’ elementen.

De bedoeling is om stukken offroad te rijden. Ik ben zelf niet van plan om het ‘echte’ offroad-crosswerk te gaan doen (dat kan ik gewoonweg niet), maar by all means: als jij of anderen (ervaren rijders) je uit wil leven op de moeilijkere stukken, ga je gang! Ik heb er zelf niet veel aan als ik begin te miepen op een te moeilijk stuk, en jij hebt er niet zoveel aan als je je steeds moet inhouden. Als we opsplitsen en elkaar later weer ergens treffen, dan kan iedereen het maximale uit zijn vakantie halen. Eigenlijk voor ieder wat wils. Rob wil bijvoorbeeld wel stukken offroad rijden, maar niet door het diepe zand. Voor wie dat wel wil: we tikken de Sahara aan in Douz…

Ik kan me zo voorstellen dat, terwijl de diehards zich offroad uitleven,  de wel-weggebruikers een beetje cultuur snuiven. Daarom gaan we proberen om de pauzeplaatsen / trefpunten een beetje zo te plannen dat er iets te zien is. Hoewel dit natuurlijk altijd kan wijzigen als we onderweg voor verrassingen komen te staan.

Dus… misschien rijd je niet altijd als groep, maar je bent in de wetenschap dat er andere rijders in de buurt zijn. Voor de gezelligheid, of als je een handje hulp nodig hebt.
Maar let op: iedereen gaat op eigen risico. We zijn geen reisorganisatie
;)
 
Overnachtingen / eten / luxe / back to basics

Wat mij betreft mag het een mix zijn. Een paar keer in een tent (als het weer OK is) vind ik prima. Afgewisseld met lokale hotelletjes, of een all inclusive touristenhotel met zwembad.
Zelf eten koken kan als je wilt, maar ik ben het niet van plan. ’t Is vakantie. Ik gooi er wel een paar dinar tegenaan voor een lekker luie maaltijd in een lokale vreetschuur.
Hier geldt: van tent & stokbrood tot gouden kranen & kaviaar je kan het zo gek maken als je zelf wil. Je bent tot niets verplicht. Maar het zou natuurlijk wel erg leuk zijn als we een modus vinden waarin we dingen samen kunnen doen.

En verder

Tja, ideeën zijn welkom. Als je zin hebt om in dezelfde periode (ongeveer) dezelfde route te rijden (weg of offroad), sluit je aan! Gaan we ergens een hapje eten & trekken we ons plan.

Dus nogmaals: Wie wil er mee?

Groetjes,
Daphne

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 7
Re: Reis naar Tunesie 2012 (week 20 & 21): Wie wil er mee?
« Reactie #1 Gepost op: 23-04-2012, 08:45 »
Hoi allemaal,
Hier een korte update: de datums staan nu vast:
  • 9 mei motoren achterop aanhanger richting Geneve
  • 10-11 mei rit Geneve --> Marseille (Rob is mooie routes aan het uitzoeken)
  • 12 mei boottocht Marseille --> Tunis
  • 13-19 mei Rondrijden door Tunesie (Tunis --> Atlas --> zoutmeren --> Douz --> kustlijn --> Tunis)
  • 20 mei boottocht Tunis --> Marseille
  • 21-24 mei Marseille --> Geneve (Rob zoekt mooie routes uit door Frankrijk, Italie & Zwitserland)
Dus... voor wie zich op het laatste moment bedenkt en toch mee wil... grijp je kans ;)
Groetjes, Daphne

Offline member

  • starter
  • Berichten: 1
Re: Reis naar Tunesie 2012 (week 20 & 21): Wie wil er mee?
« Reactie #2 Gepost op: 02-05-2012, 11:46 »
Ik las net jullie post en wou mij meteen mee aansluiten :) ikzelf vertrek eind mei naar zuid-afrika en wou graag mee tot in tunesië. Toen las ik echter dat jullie 9 mei al vertrekken, jammer wel.
Kunnen jullie mij wat tips geven ivm de boot die jullie nemen naar tunesie?
Vriendelijke groeten en veel succes met jullie trip!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 44
Re: Reis naar Tunesie 2012 (week 20 & 21): Wie wil er mee?
« Reactie #3 Gepost op: 21-12-2012, 12:34 »
@ Daphne; Hoe is de reis verlopen?
 
Ben benieuwd naar je/jullie ervaringen...
 
Cheers,
 
Arne
Meer schik op een oud brik!
'04 TE450, '82 DR250S,
'90 14"SyncroT3