Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Libya, April 2013?  (gelezen 10283 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Libya, April 2013?
« Gepost op: 13-12-2012, 16:26 »
Ik loop met plannen voor libya, unsupported met de motor. Zand, pistes, 500km range stukken door het niets uitzoeken etc. Kamperen en koken.
 
Nog iemand met zo'n plan?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: Libya, April 2013?
« Reactie #1 Gepost op: 13-12-2012, 16:49 »
mail eens met gert duson, ik geloof echt niet dat het al kan...
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 509
Re: Libya, April 2013?
« Reactie #2 Gepost op: 13-12-2012, 16:58 »
Domme vraag, maar de Libya rally of Libië het land? Dat laatste denk ik?
Dat is op dit moment heel moeilijk. Visa worden soms wel, soms niet afgegeven. Maar ook met visum word je momenteel nog geweigerd, als het ze uitkomt. De laatste reizigers (waarvan ik via via via gehoord heb), zijn er in oktober door geweest. En dan alleen transit. Woestijn in kan (bij mijn weten) echt niet... En een visum kost je een paar honderd dollar... Denk dat zeker dat vrij rondrijden een vrij onbegonnen zaak is.
Wij hebben midden augustus in Sudan proberen visa voor Libië te krijgen: kon alleen op businessvisum, aanvraag zou iig 10 dagen duren, je moest geïnviteerd worden, per brief, daarna kan het visum worden aangevraagd. Dan ben je wel 350 (of 450??, weet ik niet zeker) dollar verder en dan kun je daarna alsnog gewoon vrolijk geweigerd worden (ook al heb je je visum, kan daandus je wel meer over vertellen).
 
Edit. Even wat opgezocht, is dus een wat andere procedure dan een aantal maand terug. Staat op horizonsunlimited, 3 dagen terug daar geplaatst.
'Well, in the present time, tourist visas has been suspended by the new Libyan government
 
 Recently we are able to provide a Single-entry business visa upon arrival only, this visa is valid for 45 days from the date of issue, and allows the holder to stay one month in Libya. We are able to provide Libyan visas on arrival for American nationalities and for most Europeans, including Eastern Europeans, Australians, Russians, Japanese, New Zealanders, South Africans and Canadians can all apply directly to us for visa on arrival.
 
 The way we normally provide Libyan visas: is that we apply for the visa approval to secure the visa for you on arrival at Libyan Tunisian border. After we apply, the visa approval will be released to us about 3 or 4 days before arrival, then we will send you a scanned copy of the visa approval. You need to keep a copy with you while you are travelling, when you arrive safely to the border you will have a stamped business visa on your passport.
 
 The cost is 350 Euro for each . Full payment in advance is required. Please note that you need to pay  an extra amount of 100 LYD at the immigration office in the border to have your visa stamp. No refund if your visa has been in process. Full amount will be refund if your visa has been denied.
 
 If you decide to go ahead with us, then please
 
 Make sure your passport(s) does not have an Israeli stamp (or visa).
 Contains at least two blank pages
 Must be valid for at least six months when you leave the country.
 Email us .jpg colour copies of your passport bio page(s) at least ten days before arrival.
 Transfer via ''Western Union'' the full amount of the visa cost.'


En vooral:
'Southern destinations are still closed and therefore  Ghadames remains unavailable for the time being. But Nafusa Mountain will be okay as long as you will drive back to Tripoli region and not to continue towards Tarhona or Bani Walid.'

Maar hier was je misschien ook al wel van op de hoogte. En als het over de (Oil?) Libya RALLY gaat, zal ik het weer even verwijderen.  ??? 


 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: Libya, April 2013?
« Reactie #3 Gepost op: 15-12-2012, 12:56 »
Ik heb ook al eea aan research gedaan en verwacht geen problemen, helemaal niet over een paar maanden. Ik denk een goede workaround te hebben voor de woestijn, waar ik denk dat je ook best veilig ben. Mijn intentie is dus op reis, de libya rally is helaas niet meer in Lybia :(  En zeker de bedoeling om flink wat woestijn routes te rijden!
 
Of mijn plannen haalbaar zijn zal toch tegen die tijd nog moeten worden bekeken. Als backup plan wil ik Algerije aanhouden, zou het helemaaaaal niet erg vinden om daar weer een tijdje in de woestijn te rijden ook!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 509
Re: Libya, April 2013?
« Reactie #4 Gepost op: 15-12-2012, 14:43 »
Ben benieuwd of het lukken gaat.  :) Ben je van plan visa hier al aan te vragen of aan de grens? En dan de woestijn in via een of andere agency? Met of zonder gids? (laten ze je alleen gaan als ze weten dat je dat doen wil?). En mocht Libië niet lukken, hoe ga je Algerije doen?
Het lijkt mij een twijfelachtig iets... het is al best snel april...

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re: Libya, April 2013?
« Reactie #5 Gepost op: 15-12-2012, 15:45 »
Is die Arabische vertaling in je paspoort nog steeds verplicht?
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2374
Re: Libya, April 2013?
« Reactie #6 Gepost op: 15-12-2012, 15:46 »
Steven ,
Voorlopig echt niet aan beginnen . Libya is echt nog een NO GO area , buiten het feit dat als je een VISA hebt het nog niet zeker is dat je het land inkomt , het is er ook ronduit gevaarlijk voor Europeanen , er zijn veel te veel wapens in omloop , er is weinig controlle , zelfs met een gids blijft het link. Dus gewoon nog niet doen , over een aantal jaar heb je meer kans om ongeschonden door het land te reizen.
 
 
Yamaha WR250F 2015

Offline member

  • *****
  • Berichten: 509
Re: Libya, April 2013?
« Reactie #7 Gepost op: 15-12-2012, 16:07 »
Is die Arabische vertaling in je paspoort nog steeds verplicht?

Wat is dat, gewoon een vertaling van je paspoort? Was dat verplicht? Ik geloof niet dat ik dat had... (is al wel weer een jaar of 5 terug...  ::) , en als wel, dan was het een heeeel lullig papiertje...)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 718
Re: Libya, April 2013?
« Reactie #8 Gepost op: 15-12-2012, 16:15 »
en al helemaal als je naar het zuiden wil want bij de grens van Niger, Zuid Tunesie en Algerije lopen nog veel losgeslagen huurlingen rond en worden er wapens gesmokkeld van en naar Mali.


In de Libya Rally (Tunesie) dit jaar in maart werden zelfs delen van Zuid Tunesie en de grens van Libië nog steeds als no go area aangemerkt...


Voor zelfmoord neigingen een goeie plek om te gaan idd..


Helaas,,,


Maarr.. zodra het kan sta ik als eerste in de rij om de Libya rally in Libie te doen maar nu nog niet... te link... heb vrouw en kinderen...

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re: Libya, April 2013?
« Reactie #9 Gepost op: 15-12-2012, 16:20 »
Wat is dat, gewoon een vertaling van je paspoort? Was dat verplicht? Ik geloof niet dat ik dat had... (is al wel weer een jaar of 5 terug...  ::) , en als wel, dan was het een heeeel lullig papiertje...)

Yep, ik was er in 2008. D'r is toen zelfs in Tripoli iemand gweigerd die hem niet in z'n paspoort had.
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 509
Re: Libya, April 2013?
« Reactie #10 Gepost op: 15-12-2012, 16:21 »
en al helemaal als je naar het zuiden wil want bij de grens van Mali en Tunesie lopen nog veel losgeslagen huurlingen rond en worden er wapens gesmokkeld.

Denk dat je Tsjaad of Niger bedoeld ipv Mali?

Yep, ik was er in 2008. D'r is toen zelfs in Tripoli iemand gweigerd die hem niet in z'n paspoort had.

Oei, das wel lullig. k kan me dat helemaal niet meer herinneren, was er in 2007.  :-X

Ben alsnog wel benieuwd naar het back-up plan van Algerije... lijkt mij eenzelfde verhaal als Libië. Welk rondje zou je daar willen doen?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 718
Re: Libya, April 2013?
« Reactie #11 Gepost op: 15-12-2012, 17:04 »
Ja, klopt ik bedoel Niger. De wapensmokkel loopt tussen Mali en Libië door Niger en Algerije heen

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Libya, April 2013?
« Reactie #12 Gepost op: 15-12-2012, 20:53 »
Libie zal momenteel nog best lastig zijn. Algerije heb ik ook al een poos int vizier. Maar ook t wonderschone verre zuiden (Malinese woestijnbandieten) schijnt beetje so-so te zijn,


Maar, ik ben wel te porren hoor.. ;)
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 509
Re: Libya, April 2013?
« Reactie #13 Gepost op: 17-12-2012, 15:55 »
http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-20751650


Maar er zijn afgelopen week wel Zwitsers op transit doorgegaan. Ze laten momenteel dus weer toeristen binnen! Grens formaliteiten duurden maar 10 minuten (visum al in Zwitserland gehaald, dat wel). Is dus een stuk effectiever dan voorheen!  :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: Libya, April 2013?
« Reactie #14 Gepost op: 17-12-2012, 23:55 »
Met welke motor denk je te gaan? En wat voor een motoren wil je erbij meehebben? En hoe lang (zal wel geen mid-week worden vermoed ik zo  ::) ). Veul zand staat wel nog ergens op mijn verlanglijsje namelijk .. :P