Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Low budget Mig/Mag en miss Tig?  (gelezen 4810 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 117
Low budget Mig/Mag en miss Tig?
« Gepost op: 20-04-2017, 14:48 »
Beste forumleden
Tot nu toe heb ik aardig uit de voeten gekund met mijn 130A elektrode transformator lasapparaat.
Werkstukjes ingeklemd en horizontaal lassen gaat me goed af. Zoals aardige bagage rekjes op mijn DRZ al zeg ik het zelf.
Maar nu is de tijd gekomen dat ik moet gaan lassen aan mijn busje.





Een offerte voor reparatie van een goede zaak bedraagt 550,-
Liever investeer ik dat geld in mijzelf en ben ik opzoek naar een low budget Mig/Mag apparaat. Dit heb ik lang uitgesteld omdat het nogal een investering is voor mij, maar met dat gat in de bus kan het nu niet anders. Nieuw zou bijvoorbeeld een Cebora 160 Evo net kunnen. Ik heb het draadje van Propje gevolgd, en ook voor mij geld liever goed spul tweedehands dan rommel nieuw [/size](Ferm etc)[/size] [/size][size=78%]. [/size]
Heb zelf wel wat las ervaring opgedaan (Fronius) op een scheepswerf maar ik moet nog veel leren. Uren maken dus! Ik ben niet zo thuis in de merken en eigenschappen. Ik heb het idee dat er hier wel een aantal ervaring-- deskundigen zitten. Zouden jullie een balletje op willen werpen waar ik op moet letten qua type en eigenschappen? 
Of weet iemand een goed tweedehandsje?
het zou helemaal mooi zijn als ik er ook mee zou kunnen Tig lassen maar volgens mij gaat dat niet in mijn budget passen als ik het zo bekijk.




Offline member

  • *****
  • Berichten: 7960
Re: Low budget Mig/Mag en miss Tig?
« Reactie #1 Gepost op: 20-04-2017, 15:52 »
Stond pas een Licoln op mp. Mig.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 117
Re: Low budget Mig/Mag en miss Tig?
« Reactie #2 Gepost op: 20-04-2017, 15:54 »
thx! kan m nu niet vinden igg.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7960
Re: Low budget Mig/Mag en miss Tig?
« Reactie #3 Gepost op: 20-04-2017, 15:57 »
Ik ook niet meer.
Was ook erg goedkoop €500.- dat is zo weg.
Heb hier mijn oude set nog staan Esab caddy maar dat is Tig.
En of electrisch beide niet zo geschikt voor oud roestig plaatwerk.
Maar wel te koop.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 117
Re: Low budget Mig/Mag en miss Tig?
« Reactie #4 Gepost op: 20-04-2017, 16:08 »
Tiggen zou ik graag ook doen op termijn maar voor de auto lijkt Mig handiger.
Wat te zeggen van een Cebora 160 of 155? Nadeel wat ik tot nu toe kan vinden is dat deze niet traploos regelbaar is

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 6
Re: Low budget Mig/Mag en miss Tig?
« Reactie #5 Gepost op: 20-04-2017, 16:53 »
Mig/Mag apparaatje van 160 A is meer dan genoeg voor plaatwerk.
Draadsnelheid is altijd traploos, lasstanden met schakelaar is prima.
Zelf al kleine 20 jaar een Mig/Mag apparaat van 160 A. Is voor autoplaat werk meer dan voldoende.
Heb er zelf een legervoertuig mee gerestaureerd en daar zit ook dikker plaatwerk in.
En daar ga je met 160 Ampere echt gaten mee branden.....
Merk van mijn apparaat weet ik zo niet eens, moet ik de werkplaats in duiken.
Maar er is genoeg gebruik te koop op mig/mag gebied voor een paar honderd euro.
Komt uiteraard ook nog flesje menggas bij. (kan je ook huren)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 117
Re: Low budget Mig/Mag en miss Tig?
« Reactie #6 Gepost op: 20-04-2017, 17:05 »
Er zijn verschillende fles systemen. Wat is een handig toegankelijk systeem voor flessengas?
160 ampère komt ongeveer overeen met 3,5mm dikke elektroden, dat is voor mij wel voldoende. Overigens heb ik vaak alleen 1 fase 230V tot mijn beschikking, dus meer dan die 160 A zal niet mogelijk zijn.

Het apparaat zou ik willen gebruiken voor:
Fijn werk als autoplaat (minder dan 1 mm) en dunwandige buizen.
Ook belangrijk dat ik er rvs mee kan lassen. Is daarvoor behalve de draad nog iets anders waar ik op zou moeten letten?
Verder ook platen en profielen tot 10mm dik ongeveer.




Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 6
Re: Low budget Mig/Mag en miss Tig?
« Reactie #7 Gepost op: 20-04-2017, 17:36 »
10 mm lassen kan wel maar houd niet echt over. Eigenlijk vraag je nu een allround apparaat in budget uitvoering.
Flessen kan je kopen van supergas (hwts)(ruilsysteem). Niet goedkoop.
Heb zelf 1 fles van 10 liter van hwts en een fles van 20 liter uit duitsland.
Nadeel duitse fles heb je andere regelaar aansluiting, maar is wel veel goedkoper wat betreft vulling.
Moet je wel beetje in de buurt van de grens wonen uiteraard....
Ik houd de kleine fles aan voor toekomstig tig lassen. (2 soorten gas)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Low budget Mig/Mag en miss Tig?
« Reactie #8 Gepost op: 20-04-2017, 18:47 »
Cebora wel eens gehuurd. Je krijgt er van alles mee aan elkaar gekakt maar een kampi last wel een klasse beter. Voor hobby is zo'n cebora niet echt verkeerd.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 117
Re: Low budget Mig/Mag en miss Tig?
« Reactie #9 Gepost op: 20-04-2017, 21:50 »

Het lijkt erop dat de wat goedkopere apparaten zoals de Cebora trafo's hebben, en dat een inverter apparaat (naast de helft lichter) ook zo'n 200,- euro meer kost. Is het verschil tussen een trafo en inverter net zo merkbaar als bij een elektrode apparaat?
Eigenlijk is 160A aan de lage kant. Het komt best vaak voor dat ik aan wat zwaardere constructies van een boot moet lassen. En ook in de toekomst verwacht ik te moeten lassen in het vlak van een boot (6mm tot 10mm dik)
Dan zal de Cebora 160 misschien tekort schieten?

Misschien beter wat meer investeren in een apparaat tot 250 A en schakelbaar tussen 230V en 400V?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7960
Re: Low budget Mig/Mag en miss Tig?
« Reactie #10 Gepost op: 20-04-2017, 22:00 »
Als je zo dik materiaal denkt te verwerken  dan gewoon met elektroden lassen.
Ik heb gekozen voor Tig omdat ik vaak met RVS werk.


En mig vaak  voor de blubber maar vol klussen gebruik.
op mijn werk voor afgebroken stoelpoten tot grasmaaiers en zout strooiers die snel ff vastgelast en weer verder kunnen voor een tijdje.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 117
Re: Low budget Mig/Mag en miss Tig?
« Reactie #11 Gepost op: 20-04-2017, 22:04 »
Dat zat ik me eigenlijk ook te bedenken.
Alleen stelt mijn elektrode apparaat ook niet veel voor.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Low budget Mig/Mag en miss Tig?
« Reactie #12 Gepost op: 20-04-2017, 23:45 »
Voor auto plaatwerk heb je een MIG apparaat nodig, je last met korte hechten het plaatwerk aan elkaar.
Om onder aan een auto te lassen is een TIG toorts veel te lomp, je kan het niet goed zien, je moet veel draad toevoeren. Dat is niet handig.
Met MIG aan je boot lassen gaat wel, maar dan moet het wel windstil/tochtvrij zij, anders waait je bescherm-gas weg.(net als bij TIG)
Voor werk aan de boot is een elektrode apparaat ideaal.
Afhankelijk welk type elektrode, kan je met 160 Ampère wel een 4 mm elektrode verlassen.
Met een Tig apparaat kan je ook elektrodes verlassen.
Theoretisch is het mogelijk om een elektrode of TIG machine als stroombron te laten fungeren voor een draad transport unit waar je MIG mee kan lassen. (elke MIG las-robot werk zo)
Ik ben ze in de praktijk alleen nog niet tegen gekomen in de lichtere klasse.......

KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 117
Re: Low budget Mig/Mag en miss Tig?
« Reactie #13 Gepost op: 21-04-2017, 00:14 »
Heldere uitleg! Op termijn zal ik nog wel een Tig apparaat aanschaffen.
Tot nu toe heb ik me redelijk kunnen redden met het electrode apparaat. Ook 1mm RvS buizen mee gelast met redelijk resultaat.

Heb m'n keuze min of meer gereduceerd tot de volgende:
1: kemppi 170 (of 200A) minarc EVO: 1000 (of 1250) euro. Lijkt een modern prof. apparaatje te zijn maar eigenlijk buiten budget.
2: Lorch m222: 1200 euro. Groot en lomp maar wel geschikt voor 230 en 400v
3: cebora 165: 930 euro. Lees er veel goeds over. Dit midel is met euro aansluiting toorts
Of de cebora 160, 715,- verreweg het best passend in m'n budget maar met vaste slang (hoe erg is dat?)

Allen incl 10kg supergas fles

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Low budget Mig/Mag en miss Tig?
« Reactie #14 Gepost op: 21-04-2017, 00:49 »
Kijk ook even naar de verkrijgbaarheid van slijt-delen en welk draad transport systeem zo'n apparaat heeft.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....