Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Oh oh, Nederland wordt nu écht klein...  (gelezen 2255 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11351
Oh oh, Nederland wordt nu écht klein...
« Gepost op: 27-06-2008, 14:22 »
Nederlandse rechter verbiedt downloaden
27 juni 2008, 7:30 uur | FD.nl
Door: Johan Leupen

Iedere Nederlander die beschermde liedjes, films of software ophaalt via internet, overtreedt de wet. Dat blijkt uit een vonnis van de rechtbank in Den Haag.

Het is voor het eerst dat een Nederlandse rechter het ongeautoriseerd downloaden van auteursrechtelijk beschermd materiaal voor privégebruik bestempelt als illegaal. Het vonnis van deze week gaat regelrecht in tegen het standpunt van de regering. Deze heeft het downloaden voor privégebruik altijd gedoogd.

VIDEO: Downloadverbod laat internetters koud


Conflict over kopieerheffingen

De betreffende rechtszaak draait om een conflict over kopieerheffingen. In Nederland moeten producenten van blanco mediadragers de rechthebbende artiesten compenseren via een heffing. Op die manier kunnen muzikanten toch nog betaald krijgen voor hun muziek die uiteindelijk op lege dvd's en cd's terechtkomt.

De producenten vonden echter dat die heffing te hoog is, en spanden daarom een rechtszaak aan tegen beheersorganisatie Stichting De Thuiskopie, die de heffingen verdeelt over rechthebbenden.

Schokkende uitspraak van rechter

Het komt als een grote verrassing dat de rechter zich in zijn vonnis zo nadrukkelijk uitlaat over de illegaliteit van kopiëren. 'Echt een schokkende uitspraak', vindt advocaat Arnout Groen, deskundige op het gebied van auteursrecht bij De Brauw Blackstone Westbroek.

'Nederland ging er tot nu toe van uit dat alleen het openbaar maken van ongeautoriseerd materiaal illegaal was. Het ophalen betrof het maken van een thuiskopie en was daarmee toegestaan. Met die uitleg probeerde voormalig minister van Justitie Donner downloaders altijd gerust te stellen.'

Platenmaatschappijen extatisch

Volgens Groen van De Brauw zullen de platenmaatschappijen en antipiraterijstichting Brein extatisch zijn over het vonnis. 'Het wachten is op de eerste zaak die aanhangig wordt gemaakt tegen een downloader. Op basis van dit vonnis zou Brein een goede kans maken. Iedereen die ook maar een liedje downloadt, maakt inbreuk op het auteursrecht.' Een goede zaak, vindt Groen: 'Het is een gek idee, dat je iets van waarde gratis kunt consumeren.'

Advocaat Alberdingk Thijm van kantoor Solv noemt het vonnis 'ongelukkig' en 'moreel onwenselijk'.

Advocaat Christiaan Alberdingk Thijm plaatst zijn vraagtekens bij de manier waarop een downloadverbod zou moeten worden gehandhaafd. 'Je kunt niet zomaar huis aan huis langsgaan om te controleren wie wat downloadt.'

Ook advocaat Groen van De Brauw voorziet dat privacybescherming een grote rol zal gaan spelen in de ophanden zijnde discussie. Brein zou wel eens af kunnen stappen op internetaanbieders om via hen gegevens van individuele overtreders los te kunnen krijgen, denkt hij.

Meer onduidelijkheid voor consumenten

In ieder geval schept het vonnis onduidelijkheid voor consumenten, vindt Thijm, zelf raadsman van de omstreden downloadsite Mininova, die met Stichting Brein in een juridische procedure verwikkeld is. 'Je kunt het inderdaad zo uitleggen dat downloaden vanaf nu strafbaar is. Maar hoe valt de kopieerheffing daarmee te rijmen? In feite compenseert de consument artiesten bij het kopen van een leeg schijfje. Maar op het moment dat hij er muziek op gaat zetten, is hij toch weer strafbaar. Bovendien weten consumenten niet wat beschermd is en wat niet.'

In hoger beroep zal er nog 'het nodige gezegd worden' over het vonnis, voorspelt Thijm van kantoor Solv. Hijzelf zal ook verwikkeld raken in de nasleep. 'Brein zal dit zeker gaan gebruiken in de rechtszaal, ja. Ook tegen mij.'

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Oh oh, Nederland wordt nu écht klein...
« Reactie #1 Gepost op: 27-06-2008, 14:45 »
Jammer, kunnen we geen motorfietsen meer downloaden...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3419
Re: Oh oh, Nederland wordt nu écht klein...
« Reactie #2 Gepost op: 27-06-2008, 15:17 »
de enige link die ik kan leggen is dat Allroad rijmt op Download ...
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Oh oh, Nederland wordt nu écht klein...
« Reactie #3 Gepost op: 27-06-2008, 15:18 »
 ;D  ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11351
Re: Oh oh, Nederland wordt nu écht klein...
« Reactie #4 Gepost op: 27-06-2008, 15:47 »
Tja, het is een beetje off-topic, maar daarom heb ik 't ook in het testgebied geplaatst.

Maar denk maar eens aan al die regeltjes tegen off-roadrijden en waar ze precies vandaankomen. De rechterlijke macht speelt hier ook een rol bij.

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Oh oh, Nederland wordt nu écht klein...
« Reactie #5 Gepost op: 27-06-2008, 16:04 »
_alle_ regeltjes komen bij de wetgevende macht vandaan.

* zucht *

Ik kan er echt niet mee zitten dat downloaden van niet-legaal materiaal strafbaar wordt.  LB

Offline member

  • DR-Z 400s '06
  • *****
  • Berichten: 1000
Re: Oh oh, Nederland wordt nu écht klein...
« Reactie #6 Gepost op: 27-06-2008, 16:16 »
Ik kan er echt niet mee zitten dat downloaden van niet-legaal materiaal strafbaar wordt.  LB

Ik ook niet, maar waar ik wel mee zit is dat ik elke keer dat ik een nieuwe versie van Solaris of Fedora op een DVD zet geld betaal aan een artiest wiens muziek ik nooit luister.
Waar geen weg is, is een wil.

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Oh oh, Nederland wordt nu écht klein...
« Reactie #7 Gepost op: 27-06-2008, 16:51 »
Komen we in de discussie van normen en waarden.
Van wat is legaal en niet legaal.

Lijkt wel offroad rijden.

Verenig je, en dwing af.