Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Spontaan afslaan 950sm  (gelezen 1205 keer)

Offline member

  • starter
  • Berichten: 3
Spontaan afslaan 950sm
« Gepost op: 16-02-2020, 16:45 »
Hallo allemaal

Mijn naam is Niels en ben in het bezit van een KTM 950sm met carburateurs
Nu is het zo dat de motor prima loopt en redelijk goed start. Enkel wanneer ik een stukje gereden heb komt het af en toe voor dat wanneer ik moet stoppen de motor zeer abrubt afslaat. De motor slaat sneller af dan waneer je de sleutel of noodknop zou gebruiken. Hij start wel weer meteen. Het lijkt of hij ineens te veel compressie heeft en daarom ineens stopt. Het is niet de switsch van de standaard. Heeft er iemand enig idee? 

Alvast bedankt allemaal

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4266
Re: Spontaan afslaan 950sm
« Reactie #1 Gepost op: 16-02-2020, 18:59 »
Te laag stationair toerental?
Afstelling te arm?

Dat zij wel de 2 meest waarschijnlijke oorzaken.

Offline member

  • starter
  • Berichten: 3
Re: Spontaan afslaan 950sm
« Reactie #2 Gepost op: 16-02-2020, 20:25 »
Bedankt. De afstelling wat rijker zetten kan zeker alleen een garage?
toerental lijkt me goed. Hij doet het ook niet altijd. 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4266
Re: Spontaan afslaan 950sm
« Reactie #3 Gepost op: 16-02-2020, 20:34 »
Wat is het toerental..

Offline member

  • starter
  • Berichten: 3
Re: Spontaan afslaan 950sm
« Reactie #4 Gepost op: 16-02-2020, 22:07 »
Geen idee. Hij heeft geen toerenteller

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Spontaan afslaan 950sm
« Reactie #5 Gepost op: 17-02-2020, 16:25 »
Het kan veel oorzaken hebben maar is je luchtfilter niet erg vies en wat is de km stand? Als die dik boven de 50.000 is kunnen de gasnaalden ingesleten zijn
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Spontaan afslaan 950sm
« Reactie #6 Gepost op: 17-02-2020, 20:54 »
Mijn 950 had dat ook wel 'regelmatig' (zeg eens per week, 2 weken) als de motor nog niet op bedrijfstemperatuur was, en 'zelden' als die wel warm was.
Koppeling in/gas dicht om op te schakelen was al genoeg, stilstaand voor het stoplicht was het soms ook plof-uit.


Hoger stationairtoerental scheelde weinig, luchtschroeven iets rijker ook niet.


Ik heb me er nooit hard aan gestoord, want bij aanraken startknop startte-ie vervolgens direct. Duurt het opschakelen een halve seconde langer, geen ramp.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 75
Re: Spontaan afslaan 950sm
« Reactie #7 Gepost op: 18-02-2020, 21:28 »
Mijn 950sm 2005 deed dit ook. Het is schijnbaar een kwaaltje. De sensor op het standaard is dan kapot.

En de motor denkt dan dat de standaard uit staat en slaat dus af voor de veiligheid.
Het zelfde is als je de motor wilt starten wanneer de motor in de versnelling staat.

Ik heb toen wat draadjes doorverbonden en toen was het over.

Even zoeken en je vindt wel een achema op internet.

Succes

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Spontaan afslaan 950sm
« Reactie #8 Gepost op: 18-02-2020, 22:17 »
Dat was het bij mij in ieder geval niet; die zijstandaardschakelaar had ik allang niet meer.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1525
Re: Spontaan afslaan 950sm
« Reactie #9 Gepost op: 19-02-2020, 10:33 »
Heeft de 950SM ook 2 losse benzinetanks verbonden met slangetjes? Zo ja, dan kunnen die dicht zitten door afknellen of vuil.
KTM 990 Adventure S 2006 / Yamaha WR450F 2006 / Beta 125 REV-3

Offline member

  • 950adv, 525exc
  • *****
  • Berichten: 228
Re: Spontaan afslaan 950sm
« Reactie #10 Gepost op: 22-02-2020, 20:08 »
Synchroniseren van de carburateurs wil ook wel eens helpen...
Mooi spul,....hé!
Waar rook is ..

Offline member

  • *****
  • Berichten: 205
Re: Spontaan afslaan 950sm
« Reactie #11 Gepost op: 03-04-2020, 18:01 »
Heb het bij mijn 2003 Adventure S nooit uit gekregen. Zijstandaardschakelaar was het niet. Stationair toerental was volgens spec, carbs gesynchroniseerd, alles schoon, gewijzigde sproeierbezetting, naalden en buizen nieuw... Deed dat alleen als hij goed warm was, bij een buitentemperatuur boven 20 graden trouwens. Gas dicht bij het stoplicht geen probleem, stationair draaien geen probleem en ineens, plop, uit. Ook weer direct starten. Liep verder als een raket. Op den duur maar geaccepteerd. Ach, in 2013 verkocht en een 660 Tenere terug gekocht (nee, nooit spijt gehad, al was het in het begin eventjes wennen) Op dat afslaan na, alleen maar leuke herinneringen aan die goeie ouwe fijne 950.