Algemeen > GPS / Navigatie

Osmand smartphone track navigatie cheap-ass

(1/127) > >>

lenzwerf:
Voor iedere cheap-ass zoals ik die geen dure motor- of outdoor gps wil aanschaffen maar toch tracks wil rijden. Ik ben Osmand software aan het testen op een Android foon van 140 euri (samsung galaxy apollo). NB het is de gratis versie met kaarten die offline beschikbaar zijn dus geen duur dataverkeer. Osmand draait inmiddels ook op appels.


Edit: Inmiddels video's gemaakt van versie 2.1.1 3 jaar later bevalt het nog steeds goed! De Afspeellijst van de How-to's:

http://www.youtube.com/playlist?list=PLY3bgoxeR1V5hk8JBQpUF2uTsIMga_EDM

NB: GPX bestanden met meer dan 1 track kan voor problemen zorgen. De verschillende tracks worden als 1 track gezien door OsmAnd. Oplossing: Iedere track los exporteren.


De afgelopen TCN  veluwe offroadrit kwam ik erachter dat mijn Garmin nuvi 1440 (voor de auto) met allroadmap niet helemaal de track kon volgen. Het apparaat doet wel routes met een leuk aantal waypoints maar een track wil niet. Dus ik ben op zoek naar andere oplossingen en een telefoontje raak je makkelijk kwijt in de cockpit. Daarnaast wordt ik kriegel van de macht van TT en Garmin. Gedoe met beperkte software/kaarten en de prijs van het apparaat en de accessoires zijn wat mij betreft uit verhouding.

In de auto navigeer ik met Navigon op de telefoon en dat gaat prima. De software is vergelijkbaar met een garmin en doet wat ik wil A-B navigatie. De telefoon heb ik altijd bij me dus zeul ik niet steeds met een GPS, ideaal! Navigon doet geen tracks of routes dus moest er iets anders komen. Ook lekker als backup tijdens een toertocht of op vakantie voor naast de 'grote GPS'.
 Tot zover het hoe en waarom.

Vandaag ben ik maar aan de slag gegaan met het serieus testen. Ik heb maverick software geprobeerd maar de gratis versie is niet goed bruikbaar Osmand leek mij de beste optie.

De app komt zonder kaarten maar die kun je stukje bij beetje downloaden. De offline kaarten zijn afgeleid van Openstreetmap en die zijn inmiddels echt wel goed en uitgebreid. Ik heb in 1x nederland er opgezet dus dat is beter dan kaarten 'cachen' voor googlemaps.

De eerste test met een track getekend in basecamp is gelukt. Je kunt meerdere tracks op je telefoon drukken en de namen verschijnen netjes in de software. Je kunt ze bekijken (ook de lange veluwetrack kon ik laden) en met wat vegen over het scherm begin je met navigeren. Ik heb ongeveer 15 km track gereden en soms de track naast de weg gelegd. Ik kon zien dat ik naast de track reed en dat is wat je wil. Geen gedonder met herberekenen en de opmerking 'keer om'

Mijn telefoon is wat buggy en de gps is niet zo krachtig als een echte TT of Garmin maar ik ga kijken of ik het ermee redt. En anders geef ik liever wat meer uit voor een GPS met telefoon dan dat ik teveel geld uitgeef voor iets wat ik niet heel vaak nodig heb.

Halfords fiets houder kopen? Dacht het niet. Zelf bouwen dus.

Brillendoos, past prima


Gat zagen met de decoupeer (fijn ijzerzaagje)


Bubbelplastic eronder


De garminhouder (een autoding) kun je ook aan je kuipruit hangen of op de toerenteller plakken


Duct tape is my friend


Verdere testen en verbeteringen aan het ophangsysteem volgen. Er moet nog stroom naartoe. Is op vakantie ook fijn hoef je niet je camera, telefoon en gps op te laden alleen de telefoon en camera....

goofys:
Gelukkig bespaar je niet op drank en sigaretten.

lenzwerf:

--- Citaat van: goofys op 05-03-2013, 00:14 ---Gelukkig bespaar je niet op drank en sigaretten.

--- Einde van citaat ---
:D moet ff opruimen geloof ik  :-[

Noppy:

--- Citaat van: goofys op 05-03-2013, 00:14 ---Gelukkig bespaar je niet op drank en sigaretten.

--- Einde van citaat ---

Zonder dat had hij vast meer remmingen gehad en minder briljante ideeën.

Met drank maar je meer en met liefde...

TravelmaniacsGert:
Leuk man, benieuwd naar je ervaringen.
Ik gebruik ook af en toe osmand maar nog niet intensief. Het leuke aan OSM is dat je zelf dingen kan toevoegen.
Ik deel je mening, heb ook niet zo'n zin meer om steeds weer geld naar de geijkte fabrikanten te brengen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie