Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass  (gelezen 132828 keer)

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #615 Gepost op: 21-09-2020, 16:29 »
Mooie nieuwe mogelijkheden voor track weergave in de laatste versie(3.8.1). O.a. dikte van de lijn, maakt de track stukken beter zichtbaar.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #616 Gepost op: 21-09-2020, 17:47 »
Goed om te horen.
Osmand geupdate maar ik kom niet verder als 3.7 :-[

Post Merge: 21-09-2020, 17:53
Ff gevraagd maar dat kon allang.
Heb je  via Apple?

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #617 Gepost op: 21-09-2020, 18:19 »
Heb je  via Apple?
Nee daar trap ik niet in  :D


Meestal doen ze nieuwe versies gefaseerd verspreiden. Dus als je binnenkort weer een update krijgt zit het er waarschijnlijk bij.
< ik zag dat ik beta-tester ben, vergeten, misschien komt het daardoor  :-X )


Je kon de dikte van de lijn via een truc wel aanpassen maar nu kan dat gewoon in de instellingen van de track zelf.
Verder worden nu pijltjes van de trackrichting weergegeven. Kan ook handig zijn. Ik was vorig weekend met 3 TomTom Riders op pad en ik reed voor (Osmand). Blijkbaar tegen de trackrichting in. Die mannen klagen dat die TomToms maar bleven mekkeren dat we verkeerd gingen  ;D De rijrichting van een track kun je bij zo'n ding niet aanpassen zonder computer.

Wat wel briljant werkte was de "kronkelige route" optie. Mag van mij ook in Osmand komen. Geweldig wat een weggetjes je dan op terecht komt. Ik doe dat wel eens via Kurviger maar bij TomTom werkt dat ook subliem
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #618 Gepost op: 22-09-2020, 14:57 »
Zou je kunnen zeggen welke betere routes oplevert, Kurviger of de TomTom "kronkelige route"?
Marcel

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #619 Gepost op: 22-09-2020, 16:32 »
Gevoelsmatig TomTom. Wat alleen weer vervelend is, is dat hij erg lang blijft vasthouden aan die route, als je er vanaf wijkt. Bijvoorbeeld een omleiding of afsluiting. Duurt echt kilometers dat hij je nog probeert terug te sturen. Als je blind de pijlen volgt kom je dus iedere keer op hetzelfde uit  >:(
Behalve het apparaat is er ook een app, die is een maand gratis.
Zo nu weer terug naar Osmand  :)
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #620 Gepost op: 22-09-2020, 18:51 »
Zou je kunnen zeggen welke betere routes oplevert, Kurviger of de TomTom "kronkelige route"?


Ze doen het allebei redelijk goed en zelfs op de Zumo XT begint het er op te lijken. Een kronkelroute tussen een bekend punt A en B is altijd de zelfde kronkelroute. Ok, je kan meer of minder kronkelen maar wat dat betreft heb je bij Kurviger volgens mij nog steeds de meeste opties die iets meer variatie oplevert.

De volgende stap in al die software is dat je kan aangeven dat je een kronkelroute alleen buiten de bebouwde kom wil. Ik woon in het centrum van Amsterdam en al dat gekronkel, kronkelt dus ook dwars door de stad waar ik totaal niet op zit te wachten :-)

Sorry voor het zijspoor... Terug naar Osmand...
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1563
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #622 Gepost op: 07-02-2021, 22:53 »
Zit wel een bugje in:

"Reeds een paar dagen krijg ik regelmatig de popup melding "voor de achtergrondservice moet een locatiebron gekozen worden" wanneer ik OSMand gebruik. Ik zie niet direct welke instelling dit kan oplossen. De navigatie verloopt goed, enkel de popup is storend. Andere GPS-apps geven deze popup niet."
BMW xChallenge en een Montesa 315R

Online member

  • *****
  • Berichten: 1532
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #623 Gepost op: 25-03-2021, 18:41 »
Toestel op Engels taal zetten en even de melding googelen. Heb deze vaker zien langskomen, o.a. op Reddit.
2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #624 Gepost op: 08-05-2021, 23:45 »
Heb Osmand app ook eens geprobeerd op m’n nieuwe CAT S52 smartphone (shock proof en waterdicht). Werkt tadeloos: een hele verbetering t.o.v. m’n ouwe Zumo 550.

Ik ben om!
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #625 Gepost op: 21-06-2021, 22:09 »
Het probleem met meerdere tracks in 1 gpx bestand is opgelost. Je kan nu segmenten kiezen. Volgens mij kan het ook mis gaan maar met wat gezoek kun je het juiste deel dus kiezen.
Ik heb me wel suf gezocht naar sommige dingen trouwens. Heb heel snel een lang uitleg filmpje gemaakt. Op het eind zit de uitleg voor gpx tracks. Hij staat nog ff te renderen. Dan uploaden etc. Zal hem nog wel posten hier.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1563
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #626 Gepost op: 21-06-2021, 22:19 »
Goed nieuws.
Alleen lijkt het mij zo dat Osmand heel veel stroom gebruikt. Ik ben op de TomTom app naar huis gereden en toen laadde de tel gewoon bij.
Met Osmand verloor hij capaciteit en stond ik met een zwart scherm langs de kant. Ik navigeer over de track en kaart is ook niet stabiel, loopt te draaien. Kost ook energie.
Is Locus zuiniger?

Ik zoek me suf hoe ik een rechte lijn (navigeren van a->b) wegkrijg en hij daadwerkelijk gaat navigeren. Ging altijd goed, ergens een setting denk ik.
BMW xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #627 Gepost op: 21-06-2021, 23:26 »
Goed nieuws.

Ik zoek me suf hoe ik een rechte lijn (navigeren van a->b) wegkrijg en hij daadwerkelijk gaat navigeren. Ging altijd goed, ergens een setting denk ik.


Ik moet de nieuwe versie nog gaan gebruiken op mijn telefoon. Kwam er tijdens het maken van de video achter dat ik nog een oude versie gebruikte. Het stroomverbruik van de oude versie is prima volgens mij dus ik ga er achter komen.


De uitleg. Op 32:50 test ik een gpx met drie tracks
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1563
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #628 Gepost op: 22-06-2021, 20:16 »
Weet iemand waarom bij Osmand OSM maps die opmerkingen tevoorschijn komen, of te wel, kan ik die omzeilen.







Wat ik ook gek vond afgelopen MS1000 is dat ik steeds gevraagd werd de detail kaarten van een provincie te downloaden, terwijl ik de gedetailleerde kaart van NL had.
Beide zaken zijn mij niet eerder overkomen.
BMW xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 645
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #629 Gepost op: 22-06-2021, 23:18 »
Marten die opmerkingen staan op een aparte laag van Osmand plus deze kan je dus weghalen.


https://www.dropbox.com/sh/f78d8h8m04zuo1k/AAD34fjGwssJaYHlrnfu0bD-a?dl=0
Bekijk deze bovenstaande uitleg eens van Osmand plus.