Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Juridische verantwoordelijkheid bij betaling aan de kassa?  (gelezen 1954 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 418
Ondanks ik juridische niet heel erg onderlegd ben vind ik dit wel een interessant vraagstuk. Hopelijk zijn er wat mede allroaders die hier inhoudelijk iets meer over kunnen vertellen.


De situatie:
Ergens eind januari ging ik cross country rijden. Bij een pomp langs de A1 mn jerrycan van 10L volgegooid met 98. Met de auto niet getankt.
Ik ben de shop binnen gelopen en heb daar nog wat drinken/eten gepakt en naar de kassa gelopen. Bij de kassa de artikelen laten scannen en aangegeven dat ik heb getankt bij pomp X. Vervolgens contactloos betaald en vertrokken naar plaats van bestemming.


Eind februari ontving ik een brief van een deurwaardersbureau met de opmerking ik vergeten ben te betalen voor mijn tankbeurt. Kosten zijn 18 euro voor de brandstof en 42 euro proces kosten. Totaal 60 euro. Rekening gecheckt en ik blijk inderdaad die dag maar 4 euro nog wat te hebben afgerekend bij de pomp. Oftewel ik heb alleen betaald voor het eten en drinken.


De lezing van het deurwaardersbureau is dat ik als klant juridisch aansprakelijk ben en volledig verantwoordelijk ben voor een correcte en volledig betaling aan de kassa. Dat zou moeten staan in artikel 6:162 van het Burgerlijk Wetboek. Ik kan het er overigens niet uit op maken maar dat terzijde.

Mijn inziens is er een gedeelde verantwoordelijk. Ik heb er als klant namelijk alles aangedaan om de betaling te voldoen. Ben naar binnen gegaan, ben naar de kassa gelopen, heb daar artikelen afgerekend en aangegeven dat ik getankt heb bij pomp X en tot slot ook nog contactloos betaald.

De vraag in deze case is dus wie kan er nalatigheid worden verweten?
Wat is jullie mening.

p.s. het gaat mij in deze zaak om de schuldvraag en de 42 euro proceskosten. Die 18 euro is niet betaald en die zal ik ongeacht de uitkomst voldoen.
KTM 990 Adventure R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Juridische verantwoordelijkheid bij betaling aan de kassa?
« Reactie #1 Gepost op: 16-04-2021, 15:39 »
Ik betaal nooit contactloos.
Misschien wel om dit te voorkomen.
Heb dit ook geweigerd op m.n pas.
Tis te lang geleden aders kon je de beelden binnen opvragen daar geef je vast aan bij de bediende dat je getankt hebt.
Maar of dat voldoende bewijs is.
Wel zonde geld.
Blijft altijd trikkie.
Uit eten op Corsica ging het ook mis met pinnen.
Bedrag 2 x afgeschreven.
Volgens mij later wel terug gestort.
Had toen denk ik nog geen databundel buitenland.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Juridische verantwoordelijkheid bij betaling aan de kassa?
« Reactie #2 Gepost op: 16-04-2021, 17:47 »
Hier bij de plaatselijke pomp zitten er ook allerlei stickers geplakt; bij weg rijden zonder te betalen, wordt er direct een incasso bureau ingeschakelt.


Binnen de normale opennings tijden kan je ook "aan de paal" je pas erin en tanken.
Ik m'n pas in de paal: U kunt tanken bij pomp nr....


Ik loop naar de auto, vraagt er buitenlander de weg aan mij, ik die man de weg gewezen, vervolgens gaan tanken.
Krijg ik een paar weken later ook zo'n brief; weggereden zonder te betalen.


Opgebeld, ik kon me het helemaal niet meer herineren......
De tijd tussen Pinnen en tanken was verstreken, ik had binnen na afloop moeten gaan betalen.
Ze hadden de camera beelden terug gekeken, konden zien dat ik met iemand had staan te praten.
Ik kon gewoon achteraf betalen, zonder boete.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Juridische verantwoordelijkheid bij betaling aan de kassa?
« Reactie #3 Gepost op: 16-04-2021, 17:50 »
vertel je verhaal,
doe voorstel om alsnog die €18.- te betalen
ik heb dat ook ooit gehad, vergeten kvk te betalen.
kreeg iets van €75.-boete/ heffing. ik mail gestuurd;
gezien de huidige tendens met incasso bureaus, is uw boete verhoging dermate onevenredig dat ik hier niet aan mee zal werken (was toen veel op t nieuws)
ik betaal wel de kvk kosten en vergoed uw schrijven met de betaling van tien euro.


nooit meer iets van gehoord...
of ik had mazzel of misschien iemand die stage liep.
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Juridische verantwoordelijkheid bij betaling aan de kassa?
« Reactie #4 Gepost op: 16-04-2021, 18:24 »
Ik betaal nooit contactloos.
Misschien wel om dit te voorkomen.



Heeft niks met contactloos betalen te maken. De kassiere heeft gewoon niet gehoord/begrepen dat er ook getankt is en voert het brandstof bedrag niet in maar alleen de 'snacks'.


Contactloos betalen werkt uitstekend. Nog nooit een probleem mee gehad.
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 208
Re: Juridische verantwoordelijkheid bij betaling aan de kassa?
« Reactie #5 Gepost op: 16-04-2021, 19:03 »
Ook bij contactloos betalen krijg je het te betalen bedrag op de display te zien. Ik denk dat verwacht mag worden dat je als klant dat bedrag 'controleert' en in dit geval opmerkt dat de brandstof er niet bij zit.
Ik denk dat je zwak staat.
(Zeg ik zonder verder enige juridische kennis)

Interessante casus, dat wel.

Ik heb een KTM 990 Adventure, Honda XL650V Transalp en NX250 Dominator, Yamaha FJ1200, Cagiva SST350 en een Beta Rev3 270.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Juridische verantwoordelijkheid bij betaling aan de kassa?
« Reactie #6 Gepost op: 16-04-2021, 20:25 »
Wist niet dat je het bedrag te zien kreeg.
Maar dan heb je toch beetje zelf zitten dromen.
Er had ook €90 kunnen staan.
Ach leer momentje.
Vergeten betalen ademhalen een diepe zucht en weer verder gaan.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 418
Re: Juridische verantwoordelijkheid bij betaling aan de kassa?
« Reactie #7 Gepost op: 16-04-2021, 22:19 »
Nadat ik de brief van de deurwaarder had binnen gekregen direct contact opgenomen met de pomp.
De manager die ik aan de lijn kreeg viel eigenlijk niet mee te praten. Kreeg een verhaal te horen dat zij elke avond, ja elke avond, altijd alle afrekeningen van die dag controleert om te zien of er niets is fout gegaan. Fijn natuurlijk maar ik heb wel betere dingen te doen. Kortweg was mijn schuld en verder moest ik het maar uitzoeken met de deurwaarder.


Ik ga er ook vanuit dat ik moet betalen maar dan als nog vraag ik mij af wie in deze zaak juridisch waar verantwoordelijk voor is.
KTM 990 Adventure R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Juridische verantwoordelijkheid bij betaling aan de kassa?
« Reactie #8 Gepost op: 16-04-2021, 23:09 »
Je moet mensen ook niet savonds bellen. ;D
Het weekend en savonds is heilig in Scandinavië heb ik eens gelezen.
Dat moeten ze hier ook invoeren.

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Juridische verantwoordelijkheid bij betaling aan de kassa?
« Reactie #9 Gepost op: 17-04-2021, 08:42 »
Je moet mensen ook niet savonds bellen. ;D
Het weekend en savonds is heilig in Scandinavië heb ik eens gelezen.
Dat moeten ze hier ook invoeren.
:stupid:
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Juridische verantwoordelijkheid bij betaling aan de kassa?
« Reactie #10 Gepost op: 18-04-2021, 01:03 »
Ik ga er ook vanuit dat ik moet betalen maar dan als nog vraag ik mij af wie in deze zaak juridisch waar verantwoordelijk voor is.


Het komt er gewoon op neer dat je weg bent gereden zonder te betalen, dat is hun punt, dat ga je niet winnen.
Maar een beetje begrip van de pomphouder zo hem wel sieren.
Je wilt toch voor zo'n luttel bedrag geen dief zijn.
Ik zou er ook noooooit meer gaan tanken, laat staan iets anders kopen (wat bij de pomp altijd schoftig duur is)
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 117
Re: Juridische verantwoordelijkheid bij betaling aan de kassa?
« Reactie #11 Gepost op: 18-04-2021, 08:47 »
Lijkt mij een leuke vraag om jouw rechtsbijstandsverzekering op aan te spreken. Dan loopt het hoe dan ook goed af.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: Juridische verantwoordelijkheid bij betaling aan de kassa?
« Reactie #12 Gepost op: 18-04-2021, 12:31 »
Rechtsbijstand komt voor die paar tientjes echt niet in actie hoor.


Sent from my SM-G980F using Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Juridische verantwoordelijkheid bij betaling aan de kassa?
« Reactie #13 Gepost op: 19-04-2021, 19:54 »
Toch wel hoor, want als je die deurwaarder een paar keer aan de deur krijgt wordt het telkens wat duurder, tot wel enkele duizenden euro's.

Maar het gaat dus heel ver. Als jij zegt pomp 7 en zij verstaat pomp 9 en rekent te weinig af dan ben jij nog steeds verantwoordelijk! Eigenlijk een hele rare situatie!

Ik heb een keer een broodje afgerekend plus tanken. Zeker bij Shell krijg je nog 3 vervolgvragen over de diverse aanbiedingen, Airmiles etc, zodat je het zicht op de transactie zelf kwijtraakt. Ik zag het gelukkig zelf op mijn pushnotificatie van de bank dat er veels te weinig afgerekend werd en ben teruggereden. Ze bevestigden me toen dat het me heel veel geld had kunnen kosten. Mijn verweer dat ik het pompnummer wel degelijk genoemd had en dus dat de dame zelf niet goed geluisterd had maakte geen indruk.

De reclame en aanbiedingen zijn veel belangrijker geworden dan correct afrekenen. Slechte zaak!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: Juridische verantwoordelijkheid bij betaling aan de kassa?
« Reactie #14 Gepost op: 19-04-2021, 20:12 »
Enige actie, ze betalen het direct en houden het in op je eigen risico. Of ze vertellen je vriendelijk: eigen schuld, dikke bult....

Sent from my SM-G980F using Tapatalk