Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Typisch KTM probleem, nu al lekke keerring  (gelezen 2908 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1532
Typisch KTM probleem, nu al lekke keerring
« Gepost op: 19-04-2021, 13:17 »
Keerring van de schakelas lekt. Met 1200km al. M'n 1e 690 lekte daar ook en de 790 had dat ook al en ook de aandrijfas. KTM blijft el cheapo met dit...


Vreemd genoeg met de 500 nooit iets gehad!
2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2318
Re: Typisch KTM probleem, nu al lekke keerring
« Reactie #1 Gepost op: 19-04-2021, 13:23 »
al 1200km gereden dus, lekker bezig

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: Typisch KTM probleem, nu al lekke keerring
« Reactie #2 Gepost op: 19-04-2021, 13:41 »
Das geen bug maar een feature: automatische smering van je ketting  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Typisch KTM probleem, nu al lekke keerring
« Reactie #3 Gepost op: 19-04-2021, 14:00 »
Te strakke ketting?
690 met 43 k nooit geen druppel gezien.
De 300 exc wel.
Maar nwe. Bus erin bleef de olie binnen.
Wel beetje balen voor je.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 645
Re: Typisch KTM probleem, nu al lekke keerring
« Reactie #4 Gepost op: 19-04-2021, 16:21 »
Gewoon je ketting slap zetten.
Ga op je motor zitten en laat iemand anders voelen of je de ketting op en neer kan bewegen.
Tenminste dat heb ik geleerd van een Belgisch offroad instructeur/Dakar rijder.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1532
Re: Typisch KTM probleem, nu al lekke keerring
« Reactie #5 Gepost op: 19-04-2021, 16:23 »
Ketting zit lekker los, precies goed. Vrijdag maar even de keering vervangen en doe maar meteen een oberon, ben ik dat ook voor.

Als je op het adv forum de keerring lekkages telt zijn het er meer wel dan niet zo lijkt het. Maar met 4 jaar garantie maak ik me niet druk. De motor is perfect voor me, ben blij dat ik er weer een heb!
2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5

Offline member

  • *****
  • Berichten: 645
Re: Typisch KTM probleem, nu al lekke keerring
« Reactie #6 Gepost op: 19-04-2021, 16:28 »
Wat voor verschillen voel je met deze motor ktm 690 en vergeleken met je “oude” motor?
Is de stuuruitslag groter geworden bijvoorbeeld?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Typisch KTM probleem, nu al lekke keerring
« Reactie #7 Gepost op: 19-04-2021, 17:09 »
Aan garantie heb je geen zak midden in de woestijn of bovenin de bergen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1532
Re: Typisch KTM probleem, nu al lekke keerring
« Reactie #8 Gepost op: 19-04-2021, 17:35 »
Geometrie lijkt hetzelfde, de verhoudingen iig. Stuuruitslag  lijkt groter. Blok loopt mooier, trilt veel minder. Verbruik is ongeveer gelijk. Rustig snelweg 1:28, offroad gemiddeld tot nu toe 1:19. Vergelijkbaar met de 500. Ik rij wel rustig nog ben nu wat meer te gassen. Gemiddelde voor mij zaak zo'n 1:21 zijn.

Marco, lekkere positieve kijk op garantie heb je, hahahaha
2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Typisch KTM probleem, nu al lekke keerring
« Reactie #9 Gepost op: 19-04-2021, 17:40 »
Positief of niet wat heb je eraan op vakantie? In het midden van nergens?
Daarom koop ik ook nooit iets nieuws.

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2318
Re: Typisch KTM probleem, nu al lekke keerring
« Reactie #10 Gepost op: 19-04-2021, 18:08 »
Positief of niet wat heb je eraan op vakantie? In het midden van nergens?
Daarom koop ik ook nooit iets nieuws.
Voor mij is de prijs meestal het probleem, maar voor jou is de aanwezigheid van garantie dus het breekpunt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 645
Re: Typisch KTM probleem, nu al lekke keerring
« Reactie #11 Gepost op: 19-04-2021, 18:20 »
Aan garantie heb je geen zak midden in de woestijn of bovenin de bergen.
Dan moet je ander merk motor kopen Yamaha of zo.
Ktm is dat ook in Azië/Africa aanwezig?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Typisch KTM probleem, nu al lekke keerring
« Reactie #12 Gepost op: 19-04-2021, 18:29 »
Mijn 790 had het inderdaad ook op de aandrijfas. Daar heb ik gewoon mee doorgereden tot ik toch een keer bij de dealer moest wezen.

Maar inderdaad, de rest van de ditjes en datjes valt me ook wat tegen. Het is allemaal niet heel spannend en het word allemaal netjes opgelost, maar je blijft bezig met het apparaat wegbrengen of laten ophalen. Momenteel staat mijn 790R weer bij de dealer omdat het velglint in het voorwiel lekt, bijvoorbeeld. En dan had ik al een nieuw voorwiel gekregen van meneer KTM.

Kost eigenlijk ook een hoop meer tijd dan het maar even zelf doen, maar omdat je garantie hebt doe je dat niet. Dat moet toch allemaal echt vreselijk veel geld kosten?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Typisch KTM probleem, nu al lekke keerring
« Reactie #13 Gepost op: 19-04-2021, 18:34 »
De schakel-as kan axiaal iets bewegen, hij wordt op z'n plaats gehouden/gedrukt door een veer.
Als de schakel-as axiaal beweegt, gaat tie lekken (daar is die keerring niet voor gemaakt)
Misschien druk je tijdens het schakelen het pedaal iets naar binnen? (ooit door ervaring vastgsteld....)


Evengoed K*T dat je met iets "nieuws" weer wat hebt, ook al is het garantie, moet je er toch weer achteraan.


Bij m'n eerste SMC was naar een paar duizend kilometer de koppelings cilinder lek.
Om dat ding te wissellen hadden ze het voor-tandwiel eraf gehaald, hierna lekte die dus, kon ik weer terug.
Bij m'n tweede, lekte hij direct na 100 Km of zo.
Toen m'n ketting wat opgerekt was, was het lekken ook weg.


M'n derde lekt na 30.000 Km echt nergens.
NB ik zet m'n ketting minder strak als KTM zelf voorschrijft, dus dat zal het dan wel zijn.


Veertjes van het rempedaal, heb je die al gehad?
Ik heb er een paar gehad van KTM, steeds breken...
Uit m'n eigen voorraad veertjes er één opgezet, nog steeds heel.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 645
Re: Typisch KTM probleem, nu al lekke keerring
« Reactie #14 Gepost op: 19-04-2021, 18:49 »
Je vertrouwen in je motor krijgt wel een deuk als je na 2000/ 3000 kilometer weer langs je dealer moet.
Moet niet mogelijk zijn in deze tijd.