Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: USB lader zonder contactslot  (gelezen 1382 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: USB lader zonder contactslot
« Reactie #15 Gepost op: 02-09-2021, 08:51 »
Ziet er krek hetzelfde uit als de mijne. Dan zal ik de kerstboom ook wel af kunnen zetten. Maar zoals gezegd: het stoort me niet en voorkomt dat ik de boel per ongeluk aan laat staan.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: USB lader zonder contactslot
« Reactie #16 Gepost op: 02-09-2021, 10:55 »
Wordt meestal zenuwachtig van lampjes die oplichten of knipperen. Op de motor.
In de auto niet meer zo snel kan ze tegenwoordig uitlezen met OBD2.



Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: USB lader zonder contactslot
« Reactie #17 Gepost op: 02-09-2021, 14:13 »
Als deze je niet aanstaat kies je gewoon een ander; die USB-stopcontactjes zijn in vele soorten en maten te krijgen.

Ik heb onder mijn zadel trouwens nog een Aokoda XT60-naar-USB/QC3.0 laaddingetje verstopt als backup, samen met het compressortje, reserve USB-touwtjes en kabeltje met krokodillenbekjes ('startkabel' kun je het eigenlijk niet noemen). Die doet het ook prima. Als je zoiets ergens wegfrot en een IP68 USB paneelmontageding in je dashboard monteert ben je er ook. Vele wegen naar Rome, hoe hobbeliger hoe beter.

Eigenlijk hadden ze bij zo'n 'premium motorfiets' als een KTM 790R best een USB-C en zo'n Hella-stekkertje in het dashboard kunnen zetten in plaats van zo'n ellendig auto-sigarettenaansteker-ding. Wie word er nou blij van die fullsize sigarettenaanstekerplug?

(aan de andere kant: dat ze links en rechts losse klepjes in het dashboard hebben waar je zelf je gewenste stopcontacten of schakelaars in kunt monteren en 2 voorbedrade accessoire-aansluitingen zowel voorin de motor als achterin is ook wel lekker)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 208
Re: USB lader zonder contactslot
« Reactie #18 Gepost op: 03-09-2021, 19:40 »
Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om de positieve draad v/d lader op de toeter te zetten. Deze kan alleen bediend worden wanneer de motor loopt, dus zo zal hij de accu niet leegtrekken.
Is een voorlopige oplossing, want uiteindelijk wil ik ergens een beetje verstopt een schakelaar/killswitch monteren, of zo'n dashboardje zoals hierboven beschreven staat monteren.
Voor nu werkt het iig, dus dat wordt lekker navigeren zonder zorgen in Griekenland over 2 weken :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: USB lader zonder contactslot
« Reactie #19 Gepost op: 03-09-2021, 19:50 »
onbezorgd met usb navigeren is niet onbezorgd :-)


Van propje geleerd... Het gaat stuk, trilt, wordt nat etc etc.


Ik heb alles geprobeerd maar usb en pogo pennetjes werken uiteindelijk niet onbezorgd. Ga nu in Griekenland ontdekken of het met een M8 geschroefde kabel werkt op mijn net gerepareerde CI tablet... Zit ook op de Tripy dus ik heb hoop :-)
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 208
Re: USB lader zonder contactslot
« Reactie #20 Gepost op: 03-09-2021, 20:43 »
Als je t goed monteert moet er wel iets heel geks gebeuren wil het sneuvelen. Althans, ik heb er genoeg mee gedaan om te kunnen zeggen dat het eigenlijk zo goed als niet kapot kan gaan.


Maar goed, zal je niet zien...  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: USB lader zonder contactslot
« Reactie #21 Gepost op: 03-09-2021, 21:23 »
Het is gewoon niet sterk.
En dan haal ik er nog niet eens bij.
Stof trillingen regen modder.
Ben nog steeds dol op Hella/bmw plug.
En de contacten van de Montana.
Ook die moet je goed in degaten houden.maarik klik de montana nooit uit z.n Ramhouder.
Tis al 4 jr geleden dat ik updates heb binnengehaald.
Durf het geeneens.
Want hij doet het.
En na updates weet je het maar nooit.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: USB lader zonder contactslot
« Reactie #22 Gepost op: 03-09-2021, 22:44 »
Het is gewoon niet sterk.


Daar ben ik het wel mee eens. Eigenlijk moet je zo'n USB-plug gewoon strak aan telefoon/tablet vastzetten zodat ze onderling niet kunnen bewegen. Wat die M8 met z'n schroefring eigenlijk ook doet.


Mijn oplossing is voorlopig wat simpeler. De telefoon (AGM X2) houd het navigeren met 100% schermverlichting nog steeds een uur of 6 vol op z'n batterij (beestje is dik 4 jaar oud, dat was de hele dag toen-ie nog fris was). En met die QC3.0 heb je met korte tijd bijtanken toch weer een aardig deel bijgevuld.
In die 6 uur tijdsspanne zijn er toch zat momenten dat ik de batterij van de telefoon effe bij kan tanken. Stuk asfalt, tank/rook/vreet/ouwehoerpauze, noem het maar op. Doet tot nu toe de truuk.

Nu heb ik deze week toevallig wel een verse telefoon besteld (die X2 functioneert nog prima en kan zich kwa specs nog best meten met een moderne middenklasser, maar apps die de ondersteuning voor de 'bejaarde' Android 7 van die AGM laten vallen is een probleem aan het worden. En er is geen fatsoenlijk functionerende LineageOS oid voor dat ding). Die verse kan ook draadloos laden. Klinkt in theorie ideaal.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: USB lader zonder contactslot
« Reactie #23 Gepost op: 04-09-2021, 08:46 »
Ik ben ook een groot voorstander van het snelladen en het liefst PD als het toestel dat ondersteunt. Dan kan je inderdaad gewoon rijden en af en toe even snelladen. Als ik reis zit er een grote  PD powerbank in mijn tanktas die ik tijdens het rijden oplaadt en dat is dan mijn 'stopcontact' op de camping om de camera's, watches, smartphones etc mee op te laden.


Mijn problemen in het verleden met usb is altijd aan de apparaat kant geweest, niet aan de motorkant. Kleine crash, apparaat verschoof en knak zei USB plug (meerdere malen gebeurd). Keertje vergeten om na het parkeren USB plug uit de tablet te halen terwijl hij nog aan het laden was... ging het regenen en hup, binnen een uurtje of twee 1 bonk elektro-corrossie in de usb aansluiting van de tablet.


Pogo pins werken ook niet. Op de Galaxy Active en mijn CI tablet heeft dit alleen maar ellende veroorzaakt.
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: USB lader zonder contactslot
« Reactie #24 Gepost op: 04-09-2021, 10:51 »
Gebruik deze in de auto vergeet telkens hoe ze heten.
Heb ze nog niet op de motor getest.
Maar vind het een mooie oplossing
Heb gekozen voor verschillende spanning andere connector.
Zo zit er 5v 12v en 20v




Moet eigenlijk ook nog 24 v bouwen dan werkt de compressor koelbox efficiƫnter.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1948
Re: USB lader zonder contactslot
« Reactie #25 Gepost op: 04-09-2021, 11:53 »
Ik ben ook een groot voorstander van het snelladen en het liefst PD als het toestel dat ondersteunt. Dan kan je inderdaad gewoon rijden en af en toe even snelladen. Als ik reis zit er een grote  PD powerbank in mijn tanktas die ik tijdens het rijden oplaadt en dat is dan mijn 'stopcontact' op de camping om de camera's, watches, smartphones etc mee op te laden.


Mijn problemen in het verleden met usb is altijd aan de apparaat kant geweest, niet aan de motorkant. Kleine crash, apparaat verschoof en knak zei USB plug (meerdere malen gebeurd). Keertje vergeten om na het parkeren USB plug uit de tablet te halen terwijl hij nog aan het laden was... ging het regenen en hup, binnen een uurtje of twee 1 bonk elektro-corrossie in de usb aansluiting van de tablet.





Pogo pins werken ook niet. Op de Galaxy Active en mijn CI tablet heeft dit alleen maar ellende veroorzaakt.


Ik gebruik al jarenlang zo'n magnetische aansluiting. En bewust en ronde (de orientatie maakt dan niet uit). Blijft onder de meest extreme offroad omstandigheden op z'n plek, maar bij een crash laat die netjes los.

Is zoiets aan apparaatzijde geen oplossing dan? 

http://www.maniacsmedia.nl/chevreto/images/2021/09/04/raxfly.md.jpg


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: USB lader zonder contactslot
« Reactie #26 Gepost op: 04-09-2021, 13:40 »
Goed dat je het zegt van die magnetische. Ik dacht ook dat dat de oplossing was maar het was niet zoals ik hier boven beschreeft, USB kabel laten zitten in de regen maar juist zo'n magnetisch pieletje. Was ik vergeten. Dat zijn gewoon open contacten en maakten kortsluiting door de regen met als gevolg 1 brok 'roest' in de usb poort :-)
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: USB lader zonder contactslot
« Reactie #27 Gepost op: 04-09-2021, 15:27 »
En nog niet meegemaakt maar wel geconstateerd.
Ze zijn magnetisch en ook best sterk.
Na verloop van tijd zie je dat zich er ijzer deeltjes echt klein zich verzameld in de connector.
Je blaast het er niet makkelijk uit.
Zelfs niet met luchtspuit thuis.
En daar kan dus een keer kortsluiting ontstaan ik zeg kan.


Zelfde verhaal van die platte usb snoertjes die zijn helemaal kwetsbaar op breuk in het kabeltje.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: USB lader zonder contactslot
« Reactie #28 Gepost op: 17-09-2021, 07:34 »
Ik ben wel redelijk tevreden over draadloos opladen in de houder. Alleen in warm klimaat is die extra warmte wel een ding. Maar qua mogelijk slopen van de poort nul risico.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: USB lader zonder contactslot
« Reactie #29 Gepost op: 17-09-2021, 08:53 »
Wat voor houder gebruik je? Mijn nieuwe Blackview is binnen en die schijnt dat draadloos-laden ook te kunnen, maar die RAM-houder leent zich niet erg goed voor het erbij hobbyen van een 10W Qi lader.