Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Ortlieb roltas gat repareren  (gelezen 946 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Ortlieb roltas gat repareren
« Gepost op: 23-05-2022, 15:37 »
Mijn Ortlieb roltas is wat door gaan hangen op de bagageplaat, met als gevolg dat de uitlaatgassen er een gat in gebrand hebben.


Wat is de beste manier om dat deuglijk waterdicht te repareren? Als het niet makkelijk deuglijk kan dan geef ik deze de ducttapebehandeling, hou ik 'm als reserve, en koop ik een verse; zo duur zijn ze nou ook weer niet.


Ik heb eventueel nog wat 3M 4412N Extreme sealing tape, zou dat houden?

Offline member

  • starter
  • Berichten: 4
Re: Ortlieb roltas gat repareren
« Reactie #1 Gepost op: 23-05-2022, 16:27 »
Als de tas van pvc is kan je met een föhn er een sticker op vast zetten, pvc daken maken en repareren ze ook op deze manier

Offline member

  • *****
  • Berichten: 375
Re: Ortlieb roltas gat repareren
« Reactie #2 Gepost op: 23-05-2022, 18:57 »
Dabit,
ik heb ooit zo'n goedkope versie ( Hein Gericke ) gerepareerd met Tear - aid,
en die is nog steeds zand en grind dicht ;D  en water ok trouwens,
(Miss je jerry kannetje ook eens proberen te fikse, iets met uitlaatgassen op n 950 :D , zonen grote vuurbal Jonghe..............)


It is better to stuck into the desert than stuck in traffic.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Ortlieb roltas gat repareren
« Reactie #3 Gepost op: 23-05-2022, 20:54 »
Al die reparatiestickers lijken wel redelijk hetzelfde te zijn; allemaal verkrijgbaar in type A en type B waarbij B voor PVC is.
Die Ortliebs zullen wel PVC zijn neem ik aan?

Enne, member: daar heb je heeeeeeeel grote plakkers voor nodig  ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 208
Re: Ortlieb roltas gat repareren
« Reactie #4 Gepost op: 24-05-2022, 08:20 »
Ik heb op een regenpak goede ervaringen met Tear-Aid.
Het gerepareerde stuk (beide zijden geplakt) lijkt nu wel sterker dan de rest.
Echt gaaf spul.
Ik heb een KTM 990 Adventure, Honda XL650V Transalp en NX250 Dominator, Yamaha FJ1200, Cagiva SST350 en een Beta Rev3 270.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Ortlieb roltas gat repareren
« Reactie #5 Gepost op: 24-05-2022, 11:31 »
Ik heb die Tear-Aid type B besteld. We zullen zien, ben benieuwd...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1818
Re: Ortlieb roltas gat repareren
« Reactie #6 Gepost op: 24-05-2022, 21:18 »
Ik heb mijn Poolse variant laten fixen bij een zeilmaker in de buurt.



Verstuurd vanaf mijn moto g(9) plus met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 7960
Re: Ortlieb roltas gat repareren
« Reactie #7 Gepost op: 24-05-2022, 21:25 »
Stukje bisonyl erop naaien met poly katoen naaigaren.Katoen zwelt op bij nattigheid en trekt de stiksels dicht

Offline member

  • *****
  • Berichten: 849
Re: Ortlieb roltas gat repareren
« Reactie #8 Gepost op: 25-05-2022, 07:51 »
Bij botenzaken  te koop: lijm voor zacht pvc of ook wel bisonyllijm. Moet je uiteraard ook een patch hebben. Werkt perfect. Worden ook bv de ogen op een rubberboot mee vastgelijmd.
https://www.afdekzeilwinkel.nl/pvc-lijm-sabaplast-70t-zeildoek.html?id=92266493&gclid=Cj0KCQjwhLKUBhDiARIsAMaTLnEHO6Ykkiw9fruY3CPa4T1so1QN86vjSptfd6ufWkKiQnnd1QnOpNYaAveKEALw_wcB

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Ortlieb roltas gat repareren
« Reactie #9 Gepost op: 25-05-2022, 22:50 »
De zeilmaker hier in de buurt is vast aardig als je uit het botenwereldje komt, maar voor volk daarbuiten.....


Ik ga eerst die Tear-Aid eerst eens proberen, dat was al besteld. Als dat niks is dan vind ik die bisonyllijm ook wel wat al lopen de aanschafkosten van die spullen alles bij mekaar al gauw zo hard op dat een verse zak kopen even duur of goedkoper is.


Naald en draad heb ik weinig ervaring mee, jammer genoeg. Mischien toch ook eens mee hobbyen; gewoon een keer een passend tasje/zakje kunnen maken is eigenlijk best nuttig. Misschien moet ik eens bij Propje in de leer  :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1818
Re: Ortlieb roltas gat repareren
« Reactie #10 Gepost op: 26-05-2022, 18:23 »
De zeilmaker hier in de buurt is vast aardig als je uit het botenwereldje komt, maar voor volk daarbuiten.....


Ik ga eerst die Tear-Aid eerst eens proberen, dat was al besteld. Als dat niks is dan vind ik die bisonyllijm ook wel wat al lopen de aanschafkosten van die spullen alles bij mekaar al gauw zo hard op dat een verse zak kopen even duur of goedkoper is.


Naald en draad heb ik weinig ervaring mee, jammer genoeg. Mischien toch ook eens mee hobbyen; gewoon een keer een passend tasje/zakje kunnen maken is eigenlijk best nuttig. Misschien moet ik eens bij Propje in de leer  :D


haha ik snap je maar ik bedoel de gast die ook zeilen voor in je tuin maakt en overkappingen schooltassen witte wel witte nie.


In hernen bij wijchen zit er zo een https://www.zeilmakerijpetert.nl/ (ik heb er geen aandelen van wel een hond dat is weer een ander verhaal)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Ortlieb roltas gat repareren
« Reactie #11 Gepost op: 27-05-2022, 10:35 »



Mjah.. Voor dit soort dingen is die Tear-Aid niet ideaal. Het verbrande stuk wil je er eigenlijk uit knippen want dat is keihard geworden, maar daar is de Tear-Aid wat te dun en smal voor. Dat het verbrande stuk precies op de overgang 'bodem' <-> 'wand' zit is ook niet handig.
Die zacht-PVC-lijm en een los stuk doek was waarschijnlijk een beter plan geweest. Maargoed, het zit aan de onderkant en bovenkant; ik kijk wel even aan hoe dit houd.




Offtopic vraag member: hoe snel is dat PVC-lijmspul nu werkelijk? De datasheet zegt 'belastbaar na 24 uur', maar het punt waarop het een tiental millibar aan druk kan hebben zou wel eens sneller kunnen zijn.


Bij het droneracen komt het regelmatig voor dat opblaasgates beschadigen. Die opblaasgates zijn van knap zwaar en dik doek (waar ze ook die kinderspringkussens van maken), maar racedrones vlieg je nog dwars door een houten plank heen als je je best doet. 600 gram, >100km/u en 4 op 40.000rpm draaiende 'messen'...
De bijbehorende plakkers zijn erg aan de prijs (paar tientjes per stuk), en ducttape laat snel los. Dit zou wel een alternatief kunnen zijn.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 849
Re: Ortlieb roltas gat repareren
« Reactie #12 Gepost op: 27-05-2022, 19:07 »
Ik heb geen idee hoe snel weer belastbaar. Een keer gebruikt voor een opblaasbare kano die precies op de naad gescheurd was. Daar hield het goed bij opblazen.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 7960
Re: Ortlieb roltas gat repareren
« Reactie #13 Gepost op: 27-05-2022, 23:39 »
Als je stukje bisonyl nodig hebt hoor ik het wel.Heb pasr kleuren

Offline member

  • *****
  • Berichten: 208
Re: Ortlieb roltas gat repareren
« Reactie #14 Gepost op: 28-05-2022, 09:15 »
Dank voor de terugkoppeling, weer wat geleerd.
Ik heb een KTM 990 Adventure, Honda XL650V Transalp en NX250 Dominator, Yamaha FJ1200, Cagiva SST350 en een Beta Rev3 270.