Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Iemand bekend met 'oude/antieke' Corghi bandenapparaten?  (gelezen 238 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1487
Ik al een paar jaar een Corghi banden apparaat met motorwiel houders. Dat gaat best goed, maar ik heb een probleempje met de pneumatiek.


De machien:

Binnenin:



Er ontsnapt lucht uit onderstaande cilinders/plunjers?
De machine verliest lucht en op de cilinders van het hiel-pedaal en die ernaast, draaiplateau-knijpers. In rust lekken ze hard. Dat is vervelend, omdat de compressor dan om de haverklap aanslaat. Ik heb een prof. Airpress 425/100. Wellicht hoort dat weglekken (hoop ik niet).



Als ik het pedaal een cm indruk, stopt de lekkage. En is ie heerlijk rustig.




Ik heb de distributeur gebeld, maar die herkennen dit type niet. Er is ook een 6 mm slangetje lek op de arm, moeilijk te vinden, maar lijkt nu bij MetalWork in Ede wel te liggen.


Dit slangetje:







Hoop op een ervarings deskundige. Cheers, Marten
BMW 1150GS, xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7414
  • Rustig rijden en genieten
Re: Iemand bekend met 'oude/antieke' Corghi bandenapparaten?
« Reactie #1 Gepost op: 14-09-2022, 15:20 »
Kan je die plunjers niet schoonmaken uit elkaar halen?Heb er verder geen kennis van.Misschien zijn de plunjers te ver gesleten?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1487
Re: Iemand bekend met 'oude/antieke' Corghi bandenapparaten?
« Reactie #2 Gepost op: 14-09-2022, 16:33 »
Dat is plan B idd. Maar dan is fjn te weten of er revisie-setjes zijn.
BMW 1150GS, xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7414
  • Rustig rijden en genieten
Re: Iemand bekend met 'oude/antieke' Corghi bandenapparaten?
« Reactie #3 Gepost op: 14-09-2022, 17:16 »
Kan je merk vinden van de cilindertjes?Festo is de allergrootste op pneumatiek zo.n beetje.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1487
Re: Iemand bekend met 'oude/antieke' Corghi bandenapparaten?
« Reactie #4 Gepost op: 14-09-2022, 17:25 »
Nee, staat niks op. Het zijn denk ik bij nader inzien, staven met gaten erin die de toevoer regelen. Omdat die bewegen moeten daar keeringen in zitten. Bijv het pedaal van de klemmen: 1 x intrappen en klemmen gaan naar binnen en blijven geklemd op de velg. Nog een keer trappen en ze gaan weer terug en laten zo de velg weer los. Maar ja, wat de functie is van die drie gaatjes bovenop weet ik dan effe niet.
De andere is de hiel afdrukkert. En ook die kun je netjes regelen met de positie van het pedaal. 
BMW 1150GS, xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1844
Re: Iemand bekend met 'oude/antieke' Corghi bandenapparaten?
« Reactie #5 Gepost op: 14-09-2022, 20:06 »
Ik heb al diverse keren zo'n machine onderhanden gehad.
Voor afdichtingen, qwat ringen, manchetten O-ringen, afstrijkers en complete zuigers ga ik naar Ebele in Rotterdam.
Slangen en koppelingen; Geeve ook in Rotterdam.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1487
Re: Iemand bekend met 'oude/antieke' Corghi bandenapparaten?
« Reactie #6 Gepost op: 14-09-2022, 20:18 »
Dank je. Dat lekken is dus niet normaal. Goed te horen.
Cilinders makkelijk uitelkaar te peuteren? Wat ie ook doet is kracht verliezen in het verticale vlak. Een motorband is stug en op een gegeven ogenblik komt de schoen omhoog. Vaak het laatste stukje, dus pak ik effe een lepel. Wellicht is daar ook wat aan te doen.
BMW 1150GS, xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1844
Re: Iemand bekend met 'oude/antieke' Corghi bandenapparaten?
« Reactie #7 Gepost op: 14-09-2022, 22:33 »
Als de machine weer lekvrij is, heeft tie weer kracht.............
Zorg voor schone droge lucht, maximaal 6-7 bar werkdruk.
Als het goed is zit er een olie vernevelaartje in de machine, zodat de pneumatische delen gesmeerd worden.
Dat leveranciers van dit soort machine's ouder dan 10 jaar, geen gegevens meer hebben, lijkt tegenwoordig normaal.
Ze willen je dwingen om nieuw te kopen. Het leeuwedeel van dit soort machine's komen uit Italiƫ....................troep dus.
Daarom heb ik een nieuwe KONI hefbrug gekocht, die zij al 50 jaar+ ongewijzigd..............eindeloos te reviseren, waarde vast.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1487
Re: Iemand bekend met 'oude/antieke' Corghi bandenapparaten?
« Reactie #8 Gepost op: 15-09-2022, 12:55 »
Hoi, net een nieuw slangetje opgehaald. Bij MetalWork Ede, voor mij 7 km rijden.
Ik heb wel een gebruikershandleiding, maar geen onderdelen boek van deze Corghi A224. Dan zou ik wellicht kunnen zien welke seals ik nodig hebt.
Bedankt voor de tips, mijn compressor staat op 9 - 10 bar, die zal ik wat laten zakken.
En dan de cilinders maar es eruithalen. Veel slangen zijn erg hard geworden, maar die weet ik dus nu te vinden.
Seals en zo heeft Indi denk ik ook wel.
Als iemand een parts-pdf heeft houd ik mij aanbevolen.


Groet, Marten
BMW 1150GS, xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1844
Re: Iemand bekend met 'oude/antieke' Corghi bandenapparaten?
« Reactie #9 Gepost op: 15-09-2022, 17:32 »
Bedankt voor de tips, mijn compressor staat op 9 - 10 bar, die zal ik wat laten zakken.
Seals en zo heeft Indi denk ik ook wel.
Groet, Marten


Dat kon de oorzaak van alles wel eens zijn, te hoge druk, reduceer ventiel ertussen, compressor niks aan doen.
Seals enz. ik vind het lastig zoeken bij Indi...........
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1487
Re: Iemand bekend met 'oude/antieke' Corghi bandenapparaten?
« Reactie #10 Gepost op: 15-09-2022, 17:58 »
Hij kwam met de lekkages, maar dat maakt niet uit. Goed te weten welke druk. Zal een reduceerventiel zoeken.

BMW 1150GS, xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7104
  • DRIVE IT LIKE YOU STOLE IT!
Re: Iemand bekend met 'oude/antieke' Corghi bandenapparaten?
« Reactie #11 Gepost op: 15-09-2022, 20:47 »
https://new-cor.ru/upload/products/files/45/_A224_PIT_4-130181_10_2013%20(1)%20(pdf.io).pdf

Ik weet alleen niet of je er veel wijzer van gaat worden.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1487
Re: Iemand bekend met 'oude/antieke' Corghi bandenapparaten?
« Reactie #12 Gepost op: 15-09-2022, 22:52 »
Dank je! De mijne is nog wat ouder, maar in principe gelijk.
De seals staan er niet op, maar die komen wel tevoorschijn als ik een cilinder opentrek. Vandaaruit verder.
BMW 1150GS, xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1844
Re: Iemand bekend met 'oude/antieke' Corghi bandenapparaten?
« Reactie #13 Gepost op: 15-09-2022, 23:26 »
Hij kwam met de lekkages, maar dat maakt niet uit. Goed te weten welke druk. Zal een reduceerventiel zoeken.
Die zo er op moeten zitten als ik de tekeningen bekijk.
dwz machine werkt op gereduceerde druk, banden oppompen gaat met de volle mep druk. (wel zo lekker ook)
Die "hiel-draad blazers" moeten uiteraard ook de ongereduceerde druk hebben. (als die er bij jouw op zitten)
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1487
Re: Iemand bekend met 'oude/antieke' Corghi bandenapparaten?
« Reactie #14 Gepost op: 15-09-2022, 23:47 »
Geen hieldraadblazers  ;)
Dat reduceerventiel: morgen nadere inspectie, ik dacht dat dat een olie-toevoerding was. Zal es een foto maken.
Ferd, die parts-list helpen zeer zeker, vind nu veel meer op partnummers.
BMW 1150GS, xChallenge en een Montesa 315R