Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Heb ik nu een omgekatte motor gekocht?  (gelezen 3305 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: Heb ik nu een omgekatte motor gekocht?
« Reactie #15 Gepost op: 07-11-2019, 12:56 »
Het lijkt er op dat ik zo stom geweest ben om een illegale motor te kopen.
Graag nader advies.
Wat is het geval?
Aan mijn huidige DRZ400 moet ik eens grondig onderhoud gaan plegen.
Daarom kocht ik eind augustus een tweede bij, zodat ik toch kan blijven rijden.
In september op vakantie geweest en nu pas tijd om die motor nader te bekijken.
De nieuwe verzekeringspolis vermeldt een DR800 big. "Hallo jongens dat klopt niet".
"Jawel hoor, dat staat ook op het kentekenbewijs en bij de RDW."
En inderdaad: daar staat Suzuki SR43B. Dat is blijkbaar de typebenaming van een DR800.
De verkoper had het over een aanpassing aan het frame. Er zit ook een mooie niet originele USD voorvork in.
Nader onderzoek toont nu echter een typeplaatje van een DR800. Er is netjes een plaatje voor opgelast.
Want ik neem aan dat het frame van een DR geheel anders is. Het bijbehorende framenummer is ook netjes ingeslagen aan de andere kant van het balhoofd.
Dit lijkt me dus een duidelijk voorbeeld van omkatten! Het typeplaatje en framenummer van de oorspronkelijke motor zijn verwijderd. Er is dus ook niet meer na te gaan of die gestolen is!
Ik overweeg om de verkoper te sommeren om de motor terug te nemen. Want als er ooit iets gebeurt, reed ik op een illegale motor. En als ik wil verkopen zal er wel niemand zo dom zijn als ik was.
Het alternatief is om aangifte te doen. Maar dan ben ik waarschijnlijk het kenteken kwijt. En misschien ook wel de motor.
Suggesties welkom.
(ik ben wel afwezig tot later vanavond, dus reageer vandaag mogelijk niet zo snel.)
Zo moeilijk is het niet, ik heb zelf een CRF op een XR kenteken, in de Rallywereld is geenéén motor te vinden waar het kenteken van klopt.
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • *****
  • Berichten: 748
Re: Heb ik nu een omgekatte motor gekocht?
« Reactie #16 Gepost op: 07-11-2019, 13:02 »
Zo moeilijk is het niet, ik heb zelf een CRF op een XR kenteken, in de Rallywereld is geenéén motor te vinden waar het kenteken van klopt.


Wil je daar mee beweren dat er niets mis is met (het verkopen van) een omgekatte motor?
Waarvan je dus bijvoorbeeld niet kunt achterhalen of deze gestolen is.

Matje
--------------------------------------------------------------
I hate cruise control

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Re: Heb ik nu een omgekatte motor gekocht?
« Reactie #17 Gepost op: 07-11-2019, 15:12 »
Zo moeilijk is het niet, ik heb zelf een CRF op een XR kenteken, in de Rallywereld is geen één motor te vinden waar het kenteken van klopt.

Dat is wel een beetje kort door de bocht. De buggy van Coronel was op kenteken een Suzuki Swift, maar dit is geen rallywereld. Hoe zou jij het vinden dat jou gestolen blokje in een ander frame wordt gelepeld.
En met alle respect (en dan komt er meestal een berg shit :D) is het natuurlijk niet zo dat het omdat het bij jou zo is het meteen maar geen probleem is.
Marcel

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: Heb ik nu een omgekatte motor gekocht?
« Reactie #18 Gepost op: 07-11-2019, 16:33 »

Wil je daar mee beweren dat er niets mis is met (het verkopen van) een omgekatte motor?
Waarvan je dus bijvoorbeeld niet kunt achterhalen of deze gestolen is.
nee, klopt .... in mijn geval heb ik een motor waar geen kenteken op zat omdat hij ooit gestolen was maar 2 jaar later weer is teruggevonden en door de politie terugbezorgt. Toen heb ik zelf een frame met kenteken van een XR gekocht en dat framenr gebruikt ..... hij is ook niet te koop.
Eigenlijk vind ik het gewoon best leuk om het systeem een beetje te fucken .... hij staat ook niet in NL en komt ook nooit op de weg
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2318
Re: Heb ik nu een omgekatte motor gekocht?
« Reactie #19 Gepost op: 07-11-2019, 18:26 »
Eigenlijk vind ik het gewoon best leuk om het systeem een beetje te fucken .... hij staat ook niet in NL en komt ook nooit op de weg
Hij staat niet in NL en komt nooit op de weg, maar je betaalt wel wegenbelasting aan de NL overheid. Volgens mij is het systeem jou aan het fucken

Offline member

  • *****
  • Berichten: 748
Re: Heb ik nu een omgekatte motor gekocht?
« Reactie #20 Gepost op: 19-11-2019, 11:03 »
Ter informatie:
De advertentie van de DRZ is verwijderd van Marktplaats. Volgens mijn bronnen is de motor niet verkocht en zal ook niet meer op de markt komen.
Matje
--------------------------------------------------------------
I hate cruise control

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: Heb ik nu een omgekatte motor gekocht?
« Reactie #21 Gepost op: 19-11-2019, 21:20 »
Hij staat niet in NL en komt nooit op de weg, maar je betaalt wel wegenbelasting aan de NL overheid. Volgens mij is het systeem jou aan het fucken
hmmm, Hij is in Spanje weleens gestolen, gelukkig knalde de dief binnen een paar 100 meter tegen een auto op, toen was dat kenteken best handig want ik kreeg hem mooi weer terug van de politie.En nooit op de weg is natuurlijk overdreven, je moet toch soms tanken enzo
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007