Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: At dempertje  (gelezen 3922 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 524
At dempertje
« Gepost op: 24-12-2004, 01:31 »
Ik wil dus t.z.t. een andere (lees: mooier qua uiterlijk en geluid, lichter) uitlaatdemper voor m'n twin.
De ramen bij de buren hoeven er niet perse uit te trillen, maar een beetje meer geluid zou niet gek zijn. Moet ook degelijke constructie hebben (dus geen racedemper van 1,5kg). Heb wel mooie dempers gezien op de site van African Queens, is dat wat?
En hoe zit het met de carbafstelling bij een AT? Er zit al een K&N filter in, open demper betekent ook Dynokit monteren en op de bank?
Foto's van de WBR zijn fantastisch, maar is zo'n soort rit een beetje te doen voor een beginner (qua allroad dan)?

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: At dempertje
« Reactie #1 Gepost op: 24-12-2004, 07:17 »
Ik heb op mijn AT een demper zitten van Arrow, de Parijs Dakar replica.



Ik heb een K&N filter en een dynojetkit en heb dit laten afstellen bij Dynojet Rotterdam. Daar hebben we gaten geboord in de deksel van het luchtfilterhuis voor wat meer pk's en koppel. Na 13 runs kwam daar 57 pk aan het achterwiel uit. Het enigste nadeel is dat bij stationer de motor een beetje ploft in de uitlaat. Verder ben ik er zeer tevreden mee. Geluid van de uitlaat, ik ben er aan gewend en vind het meevallen maar of andere dat ook vinden. Rij overigens wel met de DB killer erin.

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: At dempertje
« Reactie #2 Gepost op: 24-12-2004, 12:22 »
Ik heb een Sebring Twister, hele mooie ovale uitlaat, oogt niet te iel op de Twin (vond ik wel belangrijk, een laser vind ik te veel wegvallen bij de motor).
Een geluid of te zoenen (bij wijze van spreken dan) Anderen vindenhem te hard, en de meeste vinden het een mooi geluid. Gekocht via www.motorgoedkoop.nl



Zit een DB-killer in, bij mij dus niet meer ::)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 524
Re: At dempertje
« Reactie #3 Gepost op: 24-12-2004, 13:22 »
Ferdw, die Sebring vind ik dus zeker een mooie demper maar is dat de EG gekeurde? Of zou het dan de Racing worden met dB killer ofzo? Oftewel, welke zit er bij jouw precies onder?
Op de site van Sebring hebben ze het alleen over een EG demper :-\
en het is iig wel de bedoeling dat het een absorptiedemper wordt  ;D.


Enne, Tikka, dat verhaal van die gaten in de bovenkant van het filterhuis heb ik ook al een aantal keren gehoord, en schijnt goed te werken. Maar krijg je hierdoor  bij offroad niet erg veel troep in je filterhuis, of erger, water?

Denk trouwens dat het eerst een demper wordt en dan van het voorjaar maar een keer op de bank.

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: At dempertje
« Reactie #4 Gepost op: 24-12-2004, 14:21 »
De gaten zitten heel hoog maar zou best kunnen dat er troep in komt, nog niet gemerkt overigens. Heb al naar de filter gekeken na een rit en die was schoon. Ik wil er ook een fijnmazig roostertje in maken om zeker te zijn

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: At dempertje
« Reactie #5 Gepost op: 24-12-2004, 14:52 »
Die Sebring is inderdaad een EG-gekeurde uitlaat. Als je de DB-killer eruit haalt uiteraard niet meer (Die van mij hangt al maanden met twee ti-raps en Ducktape aan m'n valbeugel. Als er moeilijk gedaan gaat worden zit hij er zo in (en ik ben te lui om hem eraf te halen ::))).

Ook ik heb mij airbox met een boor bewerkt. Er zit meer gat in dan plastic.  Geeft een leuk geluid! En natuurlijk vliegen die in het K&N filter terecht komen. In Finland heb ik een met een hoesje van afzuigkapfilter eromheen gereden om het ergste stof uit het filter zelf te houden. Werkte errug goed moet ik zeggen, na drie dagen weer een nieuw hoesje eromheen en ik had weer een stofvrij filter  :P.

Ik heb geen dynokit er in zitten en heb ook niets laten afstellen aan het geheel. Dus andere uitlaat, K&N filter en de airbox opengewerkt gaat goed zonder te tunen. Wat ik gemerkt had na het plaatsen van deze modificaties was dat de dip in de koppelkromme rond de 5000 rpm bijna geheel weg is. Hiervoor had ik er dus wel behoorlijk last van.

De Alu Sebring kost €356,--, die van Titanium €447,-
Achteraf baal ik er wel van dat ik niet voor de Titanium had gekozen, dat blijft toch een stuk netter als je met pekel doorrijd!

Als je het geluid wilt horen moet je maar een keertje langs komen! Dan gaan we een stukkie rijden, en merk je zelf wat voor overlast je voor anderen veroorzaakt!

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: At dempertje
« Reactie #6 Gepost op: 25-12-2004, 11:23 »
Haai,

Kheb er een bsm-future opzitten, zonder demper, en die ik ook errug fijn. Zit officieel een demper in, maar die ben ik 'kwijt'. 2e hands gekocht via marktplaats.


Ik heb overigens de originele demper ook nog liggen. Met wat experimenteren kun je daar ook een leuk geluid uit krijgen...

Doei,
corné
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2617
Re: At dempertje
« Reactie #7 Gepost op: 29-12-2004, 10:38 »
Ik heb een ovale van african queens.
Deze bevald mij heel goed.
(Licht, mooi geluid, smal, en niet te duur)
Ik heb deze 2 jaar geleden gekocht bij AQ tijdens hun motor treffen.
Rijden van A naar B is logisch, naar nergens is veel beter!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: At dempertje
« Reactie #8 Gepost op: 29-12-2004, 11:00 »
Ik heb eens wat tijd (en geld) besteed aan een andere uitlaat voor een Honda Dominator. Wat blijkt? De orginele uitlaat is gewoon heel goed, er is door de fabrikant daar heel wat tijd in gestoken. Wel is zo, dat het eea is beperkt qua flow waardoor je motor minder vermogen levert. Oplossing is om een aantal gaatjes achterin je demper te boren (heb ergens nog wel een plaatje) wat zeer goede resultaten levert. Wil je echt weten dan ffe op de Dyno zetten, in Kwadijk is een goeie. Kan evt meteen de sproeier bezetting worden aangepast...

Hier een piccie van een EGU aftermarket uitlaat en de orginele opgeboorde, helaas zit hier niet de standard uitlaat tussen. Wat opvalt is dat het (piek) vermogen hetzelfde is maar het koppel VET (5Nm) sterker, en dat voel je ECHT!

Amsterdam naar Japan, Australie en Indonesie () 2007 - 20??
http://picasaweb.google.com/mbaars99

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: At dempertje
« Reactie #9 Gepost op: 29-12-2004, 13:00 »
deze dus

Amsterdam naar Japan, Australie en Indonesie () 2007 - 20??
http://picasaweb.google.com/mbaars99

Offline member

  • *****
  • Berichten: 524
Re: At dempertje
« Reactie #10 Gepost op: 29-12-2004, 20:09 »
Bedankt voor de reakties! Maar het is dus een alu. Sebring Twister geworden, als het goed is heb ik 'm volgende week...oordoppen worden al uitgedeeld in de buurt.... ;D ;D ;D

(De originele demper verbouwen doe ik liever niet, wie weet verzinnen ze in Den Haag nog's een APK voor motoren ofzoiets..... :-X :-X)