Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: IJsland  (gelezen 6649 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: IJsland
« Reactie #15 Gepost op: 19-05-2006, 19:55 »
alvast plaatjes kijken?

hier staat mijn serie van afgelopen zomer
IJsland 4x LC8

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: IJsland
« Reactie #16 Gepost op: 19-05-2006, 23:29 »
Ja, super Gerben! Had ze al eens gezien. Trouwens ook de diverse presentaties op de afgelopen treffens hebben mij geïnspireerd. Helaas gaan we niet met de motor maar met (ahum....) de auto. Wel met 4x4 om door de riviertjes heen te kunnen ploeteren. Weet jij misschien of dat drijfhout wat je langs de kust kunt vinden een beetje fikt? Of is dit te nat? Zit er over te denken om een imperial erop te zetten zodat we wat van dit hout mee kunnen nemen voor kampvuurtjes.

Arjen

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: IJsland
« Reactie #17 Gepost op: 20-05-2006, 00:00 »
daarvoor heb je toch een sleepkabel?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: IJsland
« Reactie #18 Gepost op: 21-05-2006, 12:43 »
Ja, super Gerben! Had ze al eens gezien. Trouwens ook de diverse presentaties op de afgelopen treffens hebben mij geïnspireerd. Helaas gaan we niet met de motor maar met (ahum....) de auto. Wel met 4x4 om door de riviertjes heen te kunnen ploeteren. Weet jij misschien of dat drijfhout wat je langs de kust kunt vinden een beetje fikt? Of is dit te nat? Zit er over te denken om een imperial erop te zetten zodat we wat van dit hout mee kunnen nemen voor kampvuurtjes.

Arjen

Ja dat fikt. gewoon dat nemen wat al iets verder op het land ligt: Dat ligt er al langer.
Overigens fikt bijna ieder hout ook al is het zeiknat: het enige wat niet fikt is VERS hout, en dat is wat de meeste mensen willen gebruiken voor kampvuur....
Nat hout leg je gewoon rond het vuur, tegen de tijd dat het drijgt te gaan fikken omdat het droog is, gooi  het het er in :-)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: IJsland
« Reactie #19 Gepost op: 21-05-2006, 17:34 »
Gerben, ik heb wel eens gehoord dat er alleen in het noord oosten hout langs de kust ligt. Klopt dit? Het zou drijfhout uit rusland zijn of zo? Omdat we met de auto gaan verheug ik mij echt op de kampvuurtjes. Bijl en zaag zijn al gekocht.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: IJsland
« Reactie #20 Gepost op: 21-05-2006, 18:36 »
Nope, het drijfhout aan de NO kust zijn grote stammen afkomstig van de houtindustrie in Canada :)

Deze logs hebben weten te ontsnappen aan de aandacht van de lumberjacks, de rivier afgedreven en hebbeb op die manier de Atlantische oceaan bereikt. Sommigen kunnen behoorlijk groot en oud zijn.

Enkele houten huisjes die je daar vindt zijn ook van dat hout gemaakt. Op IJsland groeit geen boom (meer) dus al het hout komt ergens anders vandaan. Er zijn nog wel wat berkebossen en bij Rykjavik wordt weer wat bos aangeplant. Maar daar zou ik maar vanaf blijven want de IJslanders zijn daar heel trots op 8)
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: IJsland
« Reactie #21 Gepost op: 22-05-2006, 18:56 »
Gerben, ik heb wel eens gehoord dat er alleen in het noord oosten hout langs de kust ligt. Klopt dit? Het zou drijfhout uit rusland zijn of zo? Omdat we met de auto gaan verheug ik mij echt op de kampvuurtjes. Bijl en zaag zijn al gekocht.

Dat had ik ook gehoord... ik heb er wel russische rommel tussen zien liggen, dus wie weet. (maar Canada zou idd ook best kunnen hoor).

Volgens mij vindt niemand het erg als je daar wat hout van meeneemt, het ligt er toch maar. Overigens staan daar idd nog prachtig mooie huizen, maar wel allemaal totaal verlaten omdat niemand meer op die noorderschiereilanden wil wonen.

Neem de weg naar het noordoosterschiereiland, langs de westkust. daar licht veeel hout. Je kan helemaal tot aan de vuurtoren, maar das wel een flink stuk hobbelen. 't is wel prachtig vond ik.


Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: IJsland
« Reactie #22 Gepost op: 22-05-2006, 19:54 »
Citaat
Nope, het drijfhout aan de NO kust zijn grote stammen afkomstig van de houtindustrie in Canada

Ik heb me laten vertellen dat het gebruikte tandenstokers van walvissen zijn  ;D
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: IJsland
« Reactie #23 Gepost op: 14-08-2006, 12:42 »
Nou, net terug uit IJsland.
We hebben van de topografische kaart van IJsland op de GPS veel plezier gehad!
Niet dat je nou echt een GPS dringend nodig hebt, maar het is gewoon prettig om op de GPS te kunnen zien waar je precies bent.
Ook in Reykjavik vindt je wat gemakkelijker de weg hoewel er geen "deur tot deur" navigatie mogelijk is.
Overigens zag ik dat er intussen in IJsland (o.a. taxi's) wel navigatie gebruikt wordt waarmee dit wel mogelijk is.

Prachtig mooie dingen gezien daar, maar weinig motorrijders.
Enkele lokale enduro's tegengekomen onderweg, maar reizigers lijken zich toch voornamelijk tot de geasfalteerde ringweg te beperken.
Wel heel veel IJslanders met mega vette 4x4's met van die enorme balonbanden eronder.

Binnenkort een reisverhaaltje met piccies op travelmaniacs.

Arjen