Zo, ik mag op zoek naar mijn ideale allroad. Het blok van de huidige brommer blijkt helaas aardig krokant te zijn en dat is economisch einde verhaal.
Aangezien ik maar part time allroader ben: rijdt een 690 enduro ook erg goed in bijvoorbeeld luxemburgse heuvels of eifel e.d.? En hoe irritant is die tankdop op de kont in de praktijk, vervloek je de motor bij iedere tanktop op vakanties met bepakking?
In de bagger heb ik de 690 r al eens geprobeerd en daar gaat ie als de brandweer. Helaas... nu zoek ik excuses om een 690 boven een tenere 700 te kiezen. 
Ik denk dat een 690 een mooie alleskunner is mits:
- Je je niet stoort aan wat vibraties (na bj 2020 ofzo wel minder)
- je het zadel upgrade of veel gaat staan
- V.w.b. vering niet hetzelfde verwacht als van een echte enduro/exc
Ik heb jaren geleden een wegmotor+enduro gehad, toen een 2008 690 gekocht als vervanger voor beide. Daarna wegens meer "extremer" enduro werk een husaberg 570. En nu weer een 2013 690 enduro sinds een half jaar omdat ik minder echt enduro werk rijd en meer TET achtige ritjes en soms ook woon-werk ritjes met de motor wilde gaan doen.
Ik vind het echt een super apparaat, het blok is echt geweldig (690cc + acra + aangepaste mapping en luchtfilter), sleurt eraan als een malle en heeft een mooi koppel. Ook op de weg een feest, zeker bijvoorbeeld op bochtenwegen zoals in de eifel! Offroad is het een driftkoning

Alleen de vering (mijne heeft 250mm veerweg) is voor mij nog niet helemaal je-van-het. Op de weg prima, best stug en duikt niet veel. Offroad op bijvoorbeeld knippenpaden of boomstammen dan geeft hij te veel door en kost het toch wat meer moeite dan met mijn Husaberg bijvoorbeeld.
Verder heb ik er een windscherm en navigatie houder op gemaak die het rijden op de weg ook iets comfortabeler maakt.
