Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Algemeen stopteken met de hand.  (gelezen 3412 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 118
Re: Stopteken.
« Reactie #15 Gepost op: 18-03-2021, 12:30 »
Even googlen en je weet het ;)

Las op een ander forum dat de vraag ook al behandeld was (met onderbouwing)


https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=27844&start=15
Husky FE350. BMW 1200 GS

Offline member

  • *****
  • Berichten: 210
Re: Stopteken.
« Reactie #16 Gepost op: 18-03-2021, 13:05 »
Ik proef in krantenartikelen enz. de frustratie bij BOA's dat ze weinig kunnen klaar maken tegen crossers/ stropers/ enz. door te weinig bevoegdheden en dat ze geen wapen hebben.
Tegelijkertijd is het maar goed denk ik dat dat soort bevoegdheden, net het gebruiken van een wapen, maar aan een selecte groep mensen (zoals de politie) wordt toegekend, anders wordt het een beetje Wild-West denk ik.

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Stopteken.
« Reactie #17 Gepost op: 18-03-2021, 13:19 »
Vanwaar de vraag?

"Algemeen stopteken" van een burger, de verwachting, dat ik dan moet stoppen.

Deze voetganger ging midden op de weg staan.
Een plaats waar hij dus niet mag staan, R.V.V.

zo, ...........zonder pet en kostuum. Algemeen stopteken.





Het ging mij om het ongeoorloofd gebruik van het Algemeen stopteken door een burger. Arm/hand.

Is dat strafbaar?

Als er verschil is tussen de groepen, hoe kan ik het zien, om een juiste beslissing te maken.

In dit geval stopte ik, het verhaal aanhorend, belerend, maar dat verkloot toch enigszins je dag.






Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 118
Re: Stopteken.
« Reactie #18 Gepost op: 18-03-2021, 13:27 »
Dan hoef je natuurlijk niet te stoppen inderdaad. Althans je bent het niet verplicht. Maar als een BOA een stopteken geeft wel.
Husky FE350. BMW 1200 GS

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Algemeend stopteken met de hand.
« Reactie #19 Gepost op: 18-03-2021, 13:52 »
Ik heb topicpost en de hierboven geposte post aangepast. Om het meer duidelijk te maken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: Algemeen stopteken met de hand.
« Reactie #20 Gepost op: 18-03-2021, 16:46 »
Ik denk dat een burger een burgeraanhouding mag doen. Of het dan verboden is je hand omhoog te steken als een agent? Wat je wel mag doen is vragen, waarom houdt u mij aan? Stel het was een natuur-BOA, zonder verkeersbevoegdheid, die stelde 'U reed te hard!'. Dan mag je 'm vaarwel wensen en doorrijden. Een burger die onbevoegd is mag jou niet met geweld vasthouden. Dat mag een onbevoegde boa dus ook niet. Platrijden van een burger zou ik niet aanbevelen, want het kan ook een agent zijn in burger, die daar in zijn vrije tijd loopt!

Verstuurd vanaf mijn CPH2065 met Tapatalk


Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 118
Re: Algemeen stopteken met de hand.
« Reactie #21 Gepost op: 18-03-2021, 17:08 »
Een BOA die iemand in een natuurgebied ziet rijden mag een stopteken geven en daar moet je dan ook aan voldoen. Het is onwaarschijnlijk dat je daar een domein 3-4 of 5 BOA zal treffen. Die zou dat inderdaad niet mogen. De rest wel.
Het niet natuurlijk wel duidelijk zijn dat het om een BOA gaat. Dus of middels uniform of ID bewijs.


Ik denk dat een burger een burgeraanhouding mag doen.
dat mag een burger voor een heterdaad strafbaar feit. Rijden op een plek waar dat niet mag met je enduro valt daar niet onder .
Husky FE350. BMW 1200 GS

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Algemeen stopteken met de hand.
« Reactie #22 Gepost op: 18-03-2021, 21:35 »
Veelal wordt er gedacht vanuit de richting van, wat mag de politie t.o.v. de burger.

De benadering van mij is meer, wat mag een burger wel en wat niet. Ook burger-burger.
Op basis van welke gronden.
Wat te doen als iemand zich voor een ander uit geeft, valt "Algemeen stopteken" of het roepen van "STOP politie, hier onder. Neppolitie.
Wat te doen als de officiƫle, niet aan zijn taak houdt. Ook een vorm van neppolitie, nepBOA?

Wanneer melden, aangifte, staande houding, aanhouding (burgeraanhouding) doen, wat dan nog een eigen keuze is of je het doet.

Stel je wordt vastgehouden door een burger, die denkt je te moeten aanhouden, wellicht trekt hij je deels om, de motor ligt op de grond ( gradaties, voor de motor gaan staan, belemmering, van hand op arm leggen tot......, wanneer wordt er een grens overschreden). Wel of niet een strafbaar feit. Daar op zou je kunnen reageren om deze zelf aan te houden, mits het binnen de grondslag valt."



Citaat
Het niet natuurlijk wel duidelijk zijn dat het om een BOA gaat. Dus of middels uniform of ID bewijs.
Lastig, het niet op afstand kunnen zien, met wie je te maken hebt.


Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 117
Re: Algemeen stopteken met de hand.
« Reactie #23 Gepost op: 19-03-2021, 07:27 »
Als we alle wetsdienaren nu eens laten chippen en ze als rode stip op navigatie laten verschijnen...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 418
Re: Algemeen stopteken met de hand.
« Reactie #24 Gepost op: 19-03-2021, 08:18 »
Als we alle wetsdienaren nu eens laten chippen en ze als rode stip op navigatie laten verschijnen...


Hopen dat ze allemaal snel worden gevaccineerd met een 5G chip (uhhh bedoel tegen Corona) ;D
KTM 990 Adventure R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: Algemeen stopteken met de hand.
« Reactie #25 Gepost op: 22-03-2021, 10:00 »
Of dat ze licht gaan geven in het donker...

Verstuurd vanaf mijn CPH2065 met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 767
Re: Algemeen stopteken met de hand.
« Reactie #26 Gepost op: 22-03-2021, 11:22 »
Pffff ...... makkelijk : iedereen mag stop teken doen.

Maar je moet niets en kunnen niets.  Bijvoorbeeld vriend (ja die heb ik) die voor natuurmonument vrijwillig is met een Dacia en kenbaar van natuurmonument.......
Hij mag stop doen en dan vriendelijk zeggen dat je hond hier niet zonder met lijn lopen (altijd zeggen we altijd weer die crossers ) en dan loopt de wandelaar met hond zonder verder. Klaar.

Alleen politie/boa etc met gezaghebbende mag dan stop en beboeten (ed..... de andere woorden weet ik niet meer ..... hersenpan is leeg haha)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Greetz, Hans
BMW R1150RT

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: Stopteken.
« Reactie #27 Gepost op: 28-03-2021, 11:02 »
"Algemeen stopteken" van een burger, de verwachting, dat ik dan moet stoppen.

Deze voetganger ging midden op de weg staan.
Een plaats waar hij dus niet mag staan, R.V.V.

zo, ...........zonder pet en kostuum. Algemeen stopteken.





Het ging mij om het ongeoorloofd gebruik van het Algemeen stopteken door een burger. Arm/hand.

Is dat strafbaar?

Als er verschil is tussen de groepen, hoe kan ik het zien, om een juiste beslissing te maken.

In dit geval stopte ik, het verhaal aanhorend, belerend, maar dat verkloot toch enigszins je dag.


Dit doet mij denken aan personen bij de marechaussee die meenden dat je geen stopteken mag geven als je op de motor zit.


Om je vraag te beantwoorden lijkt het mij meer van belang wat het gevolg gaat zijn van het geven van een stopteken. Gaat het ergens fout dan is de persoon die het teken geeft juridisch aansprakelijk. Jij als verkeersdeelnemer hoeft jezelf, volgens de rechter, niet af te vragen of het geoorloofd is.
Kwam een paar dagen geleden een transport van de Nederlandse bank tegen. Die lui rijden allen onherkenbaar op de blauwe lampjes na.
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player