Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Bergen, navigatie en paden, redding.  (gelezen 359 keer)

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3623
  • "Vrienden van het onverharde pad"
Bergen, navigatie en paden, redding.
« Gepost op: 13-09-2022, 13:07 »
nederlander-gered-nadat-hij-met-motor-over-mountainbikepad-en-skipiste-rijdt


Citaat
De 41-jarige Nederlander was vrijdag vertrokken uit Samnaun in het uiterste oosten van Zwitserland. Hij wilde naar het Oostenrijkse Ischgl rijden, net aan de andere kant van de grens. Hemelsbreed liggen die plaatsen ongeveer 10 kilometer van elkaar, maar over de weg is het een rit van ongeveer 80 kilometer, om de bergen heen. Het navigatiesysteem bood echter een route over de bergen aan, en de man besloot die te nemen.

Mountainbikepad
De route ging eerst over een mountainbikepad, tot een hoogte van 2800 meter. Op de grensberg Palinkopf sloeg het weer om. In de mist raakte de man helemaal verdwaald. Met zijn motor reed hij een skipiste op. Zijn wiel gleed weg en hij ging onderuit. De motor raakte zo zwaar beschadigd dat de man niet verder kon. Hij besloot ondanks het slechte weer bij zijn motor te bivakkeren.

Toen de Nederlander zaterdagochtend wakker werd en de nevel nog steeds niet was opgetrokken, sloeg hij alarm. Omdat hij vlak bij een kabelbaan bleek te zijn, konden bergredders hem redelijk snel vinden. Zijn motor is geborgen. Volgens de politie van de deelstaat Tirol was de motorrijder niet gewond, maar was wel duidelijk te zien dat hij aan het eind van zijn Latijn was.

Met welke navigatie reed hij?

Moet haast Openstreetmap database zijn.
Bepalend is het profiel.

Palinkopf kaart

route kaart, brouter, volgens beschrijving.



Nieuwsite

Zeblasjoch kaart

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11283
  • In order to go faster - go slower
Re: Bergen, navigatie en paden, redding.
« Reactie #1 Gepost op: 13-09-2022, 20:46 »
Misschien reed hij wel met de TET-app? :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 603
Re: Bergen, navigatie en paden, redding.
« Reactie #2 Gepost op: 13-09-2022, 21:17 »
Navigatie is natuurlijk een vraag, de kaartinformatie is een vraag en dan ook nog de vraag hoe de instellingen voor de route waren... Wel balen voor hem natuurlijk.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11283
  • In order to go faster - go slower
Re: Bergen, navigatie en paden, redding.
« Reactie #3 Gepost op: 13-09-2022, 22:05 »
Precies! In NL ruiterpaden aanzetten in OSMand is heel grappig. In het buitenland killing! ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2474
  • Husvarna 701 Explorer
Re: Bergen, navigatie en paden, redding.
« Reactie #4 Gepost op: 13-09-2022, 23:03 »
Ik denk dat hij prachtige verhalen te vertellen heeft aan zijn kleinkinderen later

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1365
Re: Bergen, navigatie en paden, redding.
« Reactie #5 Gepost op: 13-09-2022, 23:29 »
Met welke navigatie reed hij?
En welke motor? Met een echte enduro zou het niet echt een probleem moeten zijn....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1447
  • Im non praesto sum in orbita
Re: Bergen, navigatie en paden, redding.
« Reactie #6 Gepost op: 13-09-2022, 23:32 »
Lijkt op die mevrouw die in de gracht reed. De tomtom zei nu linksaf. Of die oude meneer die in het net gelegde asfalt reed, dwars door de borden heen. De tomtom zei hier rechtdoor. Het zijn altijd de tomtom's. In alle andere gevallen moet je geïnformeerd en alert zijn of je beperkingen kennen.

2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5

Online member

  • *****
  • Berichten: 7639
  • Rustig rijden en genieten
Re: Bergen, navigatie en paden, redding.
« Reactie #7 Gepost op: 14-09-2022, 00:19 »
Wat ik wel weet is dat het weer verschrikkelijk  killing kan zijn op 3 km hoogte wel of geen enduro motor.1 graad per 100 mtr heeft Toine me ooit eens verteld.En daar denk ik vaak aan.En ik denk dat het nog aardig klopt ook.Dus onder in het dal 25 gr crosshirtje crossbroekje dunne handschoentjes.Man je gaat kapot daarboven.Coll de sommelier of hoe heet dat gat ik heb het daar toch koud gehad.En voordat je van 3 km weer beetje beneden bent.En elke bocht kan link zijn.Nee dit is geen grapje.Tuurlijk als je het overleeft is het stoer om na te vertellen,tijdens het nuttigen van een Buckler.

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2878
  • Well-trained reflexes are quicker than luck.
Re: Bergen, navigatie en paden, redding.
« Reactie #8 Gepost op: 14-09-2022, 07:02 »
Misschien reed hij wel met de TET-app? :-X

 ;D
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4197
  • NC750X; FE570; 950SE
Re: Bergen, navigatie en paden, redding.
« Reactie #9 Gepost op: 14-09-2022, 07:43 »
Ik denk dat hij prachtige verhalen te vertellen heeft aan zijn kleinkinderen later
Precies, al die Adventure modellen die nooit van het asfalt afkomen. Deze meneer heeft avontuur beleefd, op het moment misschien niet zo tof maar achteraf heerlijk.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 715
Re: Bergen, navigatie en paden, redding.
« Reactie #10 Gepost op: 14-09-2022, 09:37 »
Allemaal speculaties mensen!
De nieuwsberichten melden ook dat de man "gut ausgerüstet war".
Misschien was hij wel heel capabel om die route te rijden.
Ook ervaren mensen kunnen op dergelijke hoogte door het weer in problemen komen.
Matje
--------------------------------------------------------------
I hate cruise control

Online member

  • *****
  • Berichten: 7639
  • Rustig rijden en genieten
Re: Bergen, navigatie en paden, redding.
« Reactie #11 Gepost op: 14-09-2022, 09:48 »
Wist trouwens niet dat je off road kon gaan in Zwitserland?Volgens mij is elk onverhard pad daar verboten.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 603
Re: Bergen, navigatie en paden, redding.
« Reactie #12 Gepost op: 14-09-2022, 09:57 »
Allemaal speculaties mensen!
De nieuwsberichten melden ook dat de man "gut ausgerüstet war".
Misschien was hij wel heel capabel om die route te rijden.
Ook ervaren mensen kunnen op dergelijke hoogte door het weer in problemen komen.

Eens. Het is altijd makkelijk om op een afstandje dingen te zeggen. In het bericht staat wel:

Citaat van: member
Op de grensberg Palinkopf sloeg het weer om. In de mist raakte de man helemaal verdwaald.

Als je bovenaan de berg zit op een uitdagende trail (want voor de mountainbike hebben ze geen wegen van 5 meter breed) en ineens komt er hele dichte mist opzetten, dan heb je zo maar kans dat je van het ene op het andere moment geen hand voor ogen ziet. Het meest verstandige is dan waarschijnlijk om af te stappen en te wachten, maar eigenlijk wil je zo snel mogelijk naar beneden. Ik zou er niet graag gereden hebben op dat moment.

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3623
  • "Vrienden van het onverharde pad"
Re: Bergen, navigatie en paden, redding.
« Reactie #13 Gepost op: 15-09-2022, 15:53 »
Als de routeapp een navigatie plant van A naar B. Zoals omschreven, A en B ingevuld en kijken wat er uit komt. De kortere route kiezen.

En je rijdt zelf fout, HP horse piste, OP off piste, off track, roadbook term, dan gaat op een gegeven moment de app herberekenen.

Dan moet je wel begrijpen, hoe het werkt, haaks wordt er weg genomen, ben je teveel bij de geplande weg vandaan, dan kan het zomaar zijn dat hij haaks een andere weg op pakt, laat nou net in dat haakse off-piste stuk een stijle afgrond zitten. En dan in de mist.

Neem je de route ook als gpx track mee? De meeste niet.

Wat is veiliger route A/B rijden of op track?

Hoe behendig ben je met navigatie. Jouw plaatsbepaling.
Ben je in staat om bij een draaiende kaart op basis van draaien smartphone, je richting te bepalen. Compas werking. Weten waar de geplande weg ligt. Of had je de ondergrond kaart altijd op NOORD staan van je app bovenzijde scherm, je staat stil met een ronde stip. Je weet dan niet welke kant op goed is.
Stond de app in 2D of 3 D mode.

Allemaal factoren.

In principe met een goede kaart, waar alle wegen/staan. Volg het lijntje.
Blijf zo dicht mogelijk bij het lijntje, als deze goed is ingetekend, dat is het andere probleem, je kan er niet op vertrouwen.

Intekening op basis van luchtfoto, zo ook in Nederland, de foto uit een vliegtuig wordt loodrecht geschoten 1 punt is loodrecht, de zijkanten van een foto hebben een afwijking. Dat zie je bij een hoge toren of andere gebouwen, schuinstaand, top gebouw, kijk eens door de jaren heen naar de Onze lieve vrouwe toren, link, en stand (herberekend), top berg of het nu een berg of gebouw is, quick_ortho wordt dat genoemd, later wordt dat herberekend om een luchtfoto mosaic van te maken. Dan pas kan je de weg over een hoge brug beter intekenen, zo is dat ook in de bergen. Basis veelal luchtfoto, welke? (ligging luchtfoto) Hoe goed is het ingetekend en hoe goed berekend je smartphone jouw gps positie ten opzichte van de gebruikte kaart. Is bij mist de afwijking groter?

Zie het verspringen van de kaart over de jaren heen (weg)
De bron voor intekenen, naast het overnemen van een opgenomen track, je weet zelf wel hoe die kan afwijken, als deze als basis voor intekenen is genomen.
Kijk eens in Strava, de verschillende opgenomen tracks, hoe groot daar de afwijking is bij de verschillend apparaten.

In de bergen routering is uitdagender, stijlte, ondergrond, natuuromstandigheden (mist).

Geeft weer aan, ga goed op pad. Weet hoe routering werkt.

Check de route vooraf.

Dat was mijn insteek van deze melding.

Online member

  • *****
  • Berichten: 7639
  • Rustig rijden en genieten
Re: Bergen, navigatie en paden, redding.
« Reactie #14 Gepost op: 15-09-2022, 19:00 »
Heel verhaal ik zou omkeren  ;D