Elke GPS kan met waypoints werken. Dat is nameljik de basis van de GPS. Vroeger waren die dingen alleen maar voor het maritieme gebeuren. Wegen heb je niet op zee maar je wilt wel naar een bepaald punt, dat zijn dus de waypoints.
Met de eisen die jij er aan stelt ontkom jer volgens mij niet aan om één van de nieuwe generatie te nemen.
Hieronder een vergelijk tussen de GPSIII (3), de GPSIII+(3+) en voor het gemak ook even de GPSV(5):

Tussen de 3 en de 3+ zijn toch wel aanzienlijke verschillen. Belangrijkste: mogelijkheid tot gebruik van extra kaarten (3+). De 3 valt dan dus al af, is alleen maar op waypoints te gebruiken en daar moet je dus eerst de coordinaten van weten.
Dan de 3+ en de 5......
Op dit overzicht zou je op voorhand de 5 kiezen. Hij is (of was?) al $ 40,-- goedkoper

.
Daarnaast even de voordelen van de 5 tov de 3+:
- meer routes in te laden met veel meer waypoints per route (belangrijk voor Finland)
- Groter geheugen voor extra kaarten
- Meer pixels in het scherm, dus gedetaileerdere plaatjes
- Kan een groter tracklog opbouwen
- Meer gradaties in achtergrondverlichting (ipv aan/uit zoals de 3+)
- Geeft geluid bij het naderen van een waypoint (kan je instellen tenminste

- Grotere voedingsspanningrange (makkelijk als je motor toch niet meer start omdat je accu wel heel erg leeg is en je toch de hulpdiensten wilt aangeven waar je staat
)
Nadeel van de 5 is dat hij een stuk korter doet met de batterijen, maar dat is logisch door de extra functionaliteiten.
Nou is het volgens mij ook zo dat de 3+ geen huis tot huis navigatie kan.
Van de 5 weet ik niet of je wegsoorten kan instellen. De kortste en snelste route kan je wel instellen.
Een nadeel van beide GPS-sen is de verwijderbare antenne. Er zijn mensen die de antenne verloren zijn (los trillen, eraf gejat) en dan is een nieuwe errug duur.
Volgens mij heb jij het meeste baat bij (gezin je budget) een Etrex. Nadeel is het beperkte geheugen, maar als je die grens gaat optrekken schiet meteen de prijs omhoog (Quest, 60/76 serie, 2610, 276).
Hier de vergelijkingen tussen de 60,76 en 276, daaronder de 2610:

Nog even een copy/past:
De onderlinge verschillenDe eTrex Euro, Camo en Summit missen onder andere de mogelijkheid om kaarten te bekijken en over deze kaarten te "browsen" met een clickstick. Dit is niet mogelijk omdat deze eTrexen geen clickstick hebben en het display een te grove resolutie heeft om het detail van een kaart goed weer te geven.
Daarom heeft Garmin begin 2001 de 2e generatie eTrex modellen geintroduceerd die deze wensen wel mogelijk maken. Tot deze generatie behoren de eTrex Venture, eTrex Legend en de eTrex Vista.
De Venture heeft de clickstick, hoge resolutie display en verregaand instelbare schermen, waarin de layout en getoonde gegevens in te stellen zijn. De Venture heeft echter geen mogelijkheden om wegen weer te geven.
Er is alleen een wereldwijde stedendatabase aanwezig. Deze database kan uitgebreid worden met de points of interest van de nieuwe Roads en Recreation CD. De mogelijkheid om kaarten (met wegen en wateren) weer te geven zijn wel aanwezig in de eTrex Legend en het topmodel eTrex Vista. In deze modellen is een base map geladen van Europa, Afrika en het midden-oosten. Daarnaast kunnen de eTrex Legend en eTrex Vista respectievelijk 8Mb en 24Mb aan gedetailleerde MapSource kaarten opslaan. Bij gebruik van MapSource Metroguide CD, kan zelfs op adres gezocht worden binnen de geladen kaarten.
De eTrex Vista heeft bovendien een ingebouwde electronische hoogtemeter en kompas.
De kleurenversie van de Legend en Vista hebben bovendien automatische routeberekening en een USB aansluiting aan boord. Voor de automatische routeberekening van deur naar deur is de Mapsource City Select CD nodig.
Zowel de Legend C als Vista C zijn voorzien van 24 MB intern cartografie geheugen zodat het enige onderscheid tussen deze twee modellen bestaat uit de toevoeging van een fluxgate kompas en een luchtdrukhoogtemeter in de Vista C. Kijk
hier voor een overzicht van de specificaties van deze eTrex serie.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijker heb gemaakt, zo niet, kom maar op met je vragen