Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Hoe overleef ik vorst in een tentje?  (gelezen 47769 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: Hoe overleef ik vorst in een tentje?
« Reactie #105 Gepost op: 20-12-2007, 11:30 »
Ga je die met Ducktape onder je voeten plakken  :P :P :P

Ik heb bij bever chemische hotpads gekocht die je op je handen en voeten kunt plakken ..... schijnen 6 uur warm te blijven, ik ga ze morgen tijdens de nachtrit uitptoberen
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1119
Re: Hoe overleef ik vorst in een tentje?
« Reactie #106 Gepost op: 20-12-2007, 16:01 »
bij de vis zaak handen warmertjes kopen, onderin de slaapzak, heerlijk!
2 kleine hondjes onderin je mummie slaapzak helpt ook goed!

Offline member

  • starter
  • Berichten: 4
Re: Hoe overleef ik vorst in een tentje?
« Reactie #107 Gepost op: 16-02-2008, 01:07 »
M'n eerste post, ben erg blij dit forum gevonden te hebben, heb grootse plannen om op de 2wieler over land richting Australie te gaan.

Een die ik hier nog niet gelezen heb en van mijn vader geleerd heb die zelf permanent in een tent (Ger; een Mongoolse tent, voor de ingewijden) woont. Als je s'avonds de kans hebt om een een vuurtje te maken en in een beetje rotsachtig gebied bent zoek dan een flinke kei en leg die dicht bij het vuur zodat hij lekker op kan warmen. Gesteente houd namelijk goed warmte vast.  Ga je s'avonds slapen dan kun je hem bij je voeteneind in(beter; werkt isolerend) of onder de slaapzak leggen en heb je gegarandeerd de hele nacht warme voeten. Heb het zelf ervaren en de steen is s'ochtens nog warm. Uitraard goed te combineren met de hier al eerder genoemde tips van het hoofd warm houden etc.  Er zal ongetwijfeld nog wel verschil zit in de warmtegeleiding van verschillende soorten steen maar zover heb ik dat nog niet kunnen testen.


Leon

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Hoe overleef ik vorst in een tentje?
« Reactie #108 Gepost op: 16-02-2008, 08:16 »
He Leon, welkom en vast veel plezier op de reis ;)
Werk idd goed een warme steen, indianen gebruiken ze voor hun zweet tent.. Maar niet rood gloeiend stoken dus ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: Hoe overleef ik vorst in een tentje?
« Reactie #109 Gepost op: 16-02-2008, 09:04 »
Ik heb bij bever chemische hotpads gekocht die je op je handen en voeten kunt plakken ..... schijnen 6 uur warm te blijven, ik ga ze morgen tijdens de nachtrit uitptoberen
Ik heb ze teruggebracht naar Bever ..... werkte voor geen meter, gek genoeg werd de versie voor handen wel lekker warm
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 34
Re: Hoe overleef ik vorst in een tentje?
« Reactie #110 Gepost op: 29-02-2008, 21:02 »
ff terukomen op die stenen...
mocht je nu een leuk plekje langs het water hebben gevonden om je bivak op te slaan, en je gaat de truuk met de stenen doen,
doe jezelf een plezier en verhit geen stenen in het vuur die uit het water komen....  :o
mocht de steen gescheurd of nog beter, poreus zijn, en hij heeft :stupid: daar lekker op temperatuur liggen komen, druk op liggen bouwen...
voel je hem al aankomen??? nee? Lekker doen dan!  ;D
de kans dat de steen uit elkaar klapt is niet groot, het letsel wat je dán KUNT oplopen euhhhh... :-X
je krijgt er volgens ingewijden een beroerd profiel van en een pleister is meestal niet voldoende... maar verder: !!SUPERTIP!!
ze blijven echt uren warm, frommel er gelijk je sokken tegenaan,
en door WARME, geen hete, stenen in je laarzen te proppen, zijn ze 's ochtends ook minder nat.
de laarzen in je slaza meenemen kan ik je niet aanraden, maar doe dat wel met je waterfles, zekers als het vriest
(het is rottig om je vreetstenen te schrobben en dan te spoelen met ijsklontjes)
 
Ik vond de volgende rit beter
Pegasos met CARBURATEURS!!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Re: Hoe overleef ik vorst in een tentje?
« Reactie #111 Gepost op: 01-12-2011, 10:53 »
een veilige variant op de steen:
 
koop bij de Bever (of een andere buitensportzaak) 1 of meerdere van die plastic literflessen van Nalgene. Let wel: echt alleen die van Nalgene kopen en geen imitatie!
 
in deze flessen kun je zonder problemen kokend water gieten (imitatieflessen smelten/krimpen dan :P ). een sok eromheen en mik het geheel in je slaapzak: gegarandeerd 24uur lang lekker warme voeten :P

Offline member

  • starter
  • Berichten: 4
Re: Hoe overleef ik vorst in een tentje?
« Reactie #112 Gepost op: 01-12-2011, 17:35 »
-koop bovenstaande flessen...
-vul af met cognac
-halve fles paar goeie borrels erin en kijken of je dan nog wakker blijft...
 :-X

Offline member

  • Soms naast de weg, meestal er op...
  • *****
  • Berichten: 165
Re: Hoe overleef ik vorst in een tentje?
« Reactie #113 Gepost op: 01-12-2011, 18:40 »
Ja, dat is een leuk idee. :o Alcohol verdunt het bloed waardoor het meer aan de oppervlakte van de huid komt en zo zorgt voor een snellere afkoeling. Door gehele of gedeeltelijke verdoving van de alcohol heb je ook niet meer door hoe koud je het hebt en einde verhaal...

Okee, da's erg sterk voorgesteld, maar in landen waar alcohol soms erg rijkelijk vloeit (voormalig Oostblok) komt overlijden door bevriezing vaker voor.

Groeten, Tom.

P.S. je gaat dan wel met een  ;D op je smoel ten onder...
We don't want to but the people of earth leave us nog choice
Motor: Track T800CDI "Geel Spoor" & R 1200 GS Adventure 2006 Wüstengelb (waarom nog eigenlijk ;-) )

Offline member

  • Zet maar gauw je helm weer op!
  • *****
  • Berichten: 706
Re: Hoe overleef ik vorst in een tentje?
« Reactie #114 Gepost op: 01-12-2011, 22:32 »
Of met kots in je slaapzak. Dan komt die  ;D  toch iets minder vrolijk over.
As je maar niet falt!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 51
Re: Hoe overleef ik vorst in een tentje?
« Reactie #115 Gepost op: 13-01-2012, 18:31 »
Ik heb regelmatig in de kou gekampeerd en gebruik een mummie slaapzak met katoenen binnenvoering, merk active leisure. Verder een thermrest matras en dat is het! Dit is de beste combinatie wat bij mij werkt en heb het daarmee nooit koud gehad terwijl de buiten temperatuur rond de -20 was (elefanten treffen)
Het matras zorgt voor een goede isolatie van de kou vanuit de grond.
Tips
Ga nooit met kleren aan in de slaapzak, het beperkt je bewegingsvrijheid en je hebt het juist kouder. Alleen en T shirt + onderbroek of zo kan nog wel.
Stop de kleding die je uittrekt onder de slaapzak of hoofdkussen, dat is bij het aankleden een stuk aangenamer.
Warm je voor het naar bed gaan bij het kampvuur goed op zodat je warm je slaapzak inkruipt.
Neem een Pisfles mee, het is niet fijn om 's nachts in je onderbroek en blote voeten de tent uit te moeten bij -20, let wel op dat je zeik niet bevriest in die fles dus bij extreme kou op tijd leeg gooien!
Een kleine tent is warmer dan een grote, ik heb altijd nylon koepeltentjes gebruikt.




Offline member

  • *****
  • Berichten: 718
Re: Hoe overleef ik vorst in een tentje?
« Reactie #116 Gepost op: 13-01-2012, 18:59 »
een muts opdoen! je verliest een heleboel warmte via je hoofd!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 248
Re: Hoe overleef ik vorst in een tentje?
« Reactie #117 Gepost op: 13-01-2012, 19:24 »
Of een muts aankruipen :D  kan ook.
gehad: Maico mc250, suzuki gsx400f, kawasaki zxr750, kawasaki z750, husqvarna te510, honda cr500, suzuki rm250, honda xr250, yamaha tt350.

nu: yamaha yz400f en yamaha xt550 en montesa cota 310 ook allen met kenteken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 718
Re: Hoe overleef ik vorst in een tentje?
« Reactie #118 Gepost op: 13-01-2012, 19:28 »
Of een muts aankruipen :D  kan ook.


das nog beter!!

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Hoe overleef ik vorst in een tentje?
« Reactie #119 Gepost op: 13-01-2012, 23:40 »
Of een muts aankruipen :D  kan ook.


Dat dus... :)  (die klaas heeft vaker gekampeerd)


Heb het topique niet gelezen, maar een vierseizoenentent, kwaliteitsslaapzak en alleen ondergoed aan is de sleutel tot succes in die omstandigheid. Hou je water in de slaapzak, zodat je 'smorgens een kopje koffiethee maken kan.. :D


Hotels zijn toch makkelijker  ;)
Avonturier!