Ja, daar stond ik gisteren, stil op de snelweg in Belgie, op een plek zonder vluchtstrook....
Raar verhaal. Thuis vertrokken, in de net-aan mist met temperaturen zakkend tot rond het vriespunt met snelwegsnelheden, geen probleem.
Er was net onder Ranst een ongeluk gebeurd, al het verkeer moest over 1 baan, dus stationair pruttelend langs het ongeluk gereden. Daarna weer gas, de KTM sputterde een paar keer. Dat werd erger, tot de motor er helemaal mee stopte.
Vanwege de vervelende plek weinig meer kunnen doen dan de motor zo dicht mogelijk bij de vangrail parkeren, achter de vangrail gaan staan, nog een paar startpogingen doen, en toen dat niet succesvol was het oranje 24/7 servicekaartje opzoeken. Die gebeld, sleper zou eraan komen.
Al voor die beste man er was startte de motor weer gewoon, en toevallig Hannamax aan de telefoon voor wat anders. Die hadden zoiets van 'als-ie loopt, rij dan lekker naar een tankstation waar je warm staat. Als het in de soep loopt dek ik je rug wel. Tank 'm daar eens af met euro 98 en probeer het nog eens'.
Sleepmeneer kwam toevallig net aanrijden toen ik zo'n beetje ophing, dus met die meneer afgesproken dat ik achter hem aan zou proberen te rijden naar het tankstation. Dat ging, maar met gesputter en gehakkel, en bij gas verder open draaien viel de motor helemaal weg om weer terug te komen bij gas bijna dicht.
Bij het tankstation afgevuld met 98, gestart, motor accepteerde gas. Achter sleepmeneer aangereden naar zijn standplaats waar de motor anders toch heen zou gaan, geen klap verkeerd. Eenmaal daar de beslissing genomen om gewoon de reis te vervolgen naar het einddoel een paar km onder de Franse grens. Geen klap verkeerd.
's avonds voor de zekerheid de tank nog eens volgegooid; het weer was niet aantrekkelijk genoeg om nog een keer op de sleepdienst te willen wachten. Terug door 1-2 graden en dichte mist met de nodige file-geworstel op de ring Antwerpen, geen klap verkeerd.
Vaag verhaal. Het verschijnsel leek verdomd veel op bevroren carbs; prima lopen op de snelweg, problemen beginnen na even rustig tokkelen, na een tijdje stilstand wel weer willen starten en lopen.. Alleen heeft dat moderne spul geen carbs meer en injectie schijnt weinig last te hebben van het verschijnsel... Benzine in de tank was euro 95 van nog geen 2 weken oud.
Klinkt dit iemand bekend in de oren?
Verder de 790R eens goed kunnen proberen met 500km in minder zonnige omstandigheden. Snelweg met 100-130km/u, achterafwegen, muurvast staan in een dorp op een 1-baans weggetje met om de 5 meter een stoplicht, filefilteren, rijp/ijs op de weg, dichte mist, lage temperaturen. Doet wel pijn, al dat zout en een nog heel nieuwe brommer. Nouja, had-ie maar door moeten leren voor koelkast.
Maar, ik vind het comfort op langere stukken asfalt ten opzichte van de 950 eigenlijk alleen maar beter:
- Gedurende al die uren zitten geen centje zadelpijn gehad, da's ook voor het eerst in m'n motorleven.
- Kou aan het bovenlijf en handen was niet meer dan op de 950 met standaard windscherm.
- Kou aan de benen is minder vanwege de vorm van de tank.
- Belasting van de nek door de wind onder de zonneklep van de helm is vrijwel identiek.
- Het ding stuurt vrij moeiteloos akelig precies, ook op lage snelheid. Ik reed in Antwerpen tussen vrachtwagens door met de stuuruiteinden net wel/net niet tegen de doeken van de vrachtwagens aan. Dat kost met de 950 in ieder geval meer aandacht, zeker als de snelheid maar een paar km/u is.
- Die tractiecontrole- en ABS-kabouters geven op berijpte wegen toch wel wat extra gemoedsrust, al kan die TC ook niet goed overweg met berijpte wegen. Alles heeft een limiet.
Irritante dingen zijn er ook. Zoals die #$#%$%# ijswaarschuwing in je TFT. Zet je het ding braaf in nachtstand, rij je in een donkere cocon, staat er zo'n geel vlak in je ooghoek te stralen. Zal eens aan Hannamax vragen of dat niet uitgezet kan worden.
De Karoo3 banden word ik geen vriendjes mee. Ik vind ze onbetrouwbaar. Met weinig grip kan ik leven, met onvoorspelbare grip niet. Gelukkig is dat een makkelijk op te lossen euvel.
En uiteraard dat uitvallen. Euro 98 leek de truuk te doen, maar dat ding moet in Afrika toch ook gewoon kunnen rijden lijkt me. De introductie was in Marokko, daar is het octaangetal van de benzine toch wel ongeveer 46 met groot aandeel milieuvriendelijke kamelenzeik en woestijnstof.