Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Wereldreis op de motor  (gelezen 36877 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 41
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #30 Gepost op: 30-12-2009, 23:23 »
Vraagje aan Irene en Erwin .... ik moet jullie site nog helemaal doornemen...hoe off the road waren jullie. Meer gravel paden, kinderkopjes of ook meule zand, grote keien en water.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #31 Gepost op: 30-12-2009, 23:50 »
Ik vond het wel meevallen, maar alle soorten hebben we wel gehad.

Irene is zo'n 8x omgevallen, tassen kunnen daar wel tegen, koffers willen wel is niet meer sluiten daarna. Belangrijker, je been tegen een koffer doet zeer.

Keien moet je je maar overheen zetten, die kom je al heel snel tegen en lijkt gewoon op slecht asfalt.

De weblog is nog tot 25 maart actief, daarna is ie weg (tenzij we een sponsor vinden die em betaalt)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 41
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #32 Gepost op: 31-12-2009, 00:11 »
Ik vond het wel meevallen, maar alle soorten hebben we wel gehad.

Irene is zo'n 8x omgevallen, tassen kunnen daar wel tegen, koffers willen wel is niet meer sluiten daarna. Belangrijker, je been tegen een koffer doet zeer.

Keien moet je je maar overheen zetten, die kom je al heel snel tegen en lijkt gewoon op slecht asfalt.

De weblog is nog tot 25 maart actief, daarna is ie weg (tenzij we een sponsor vinden die em betaalt)
OK, daar was ik al bang voor met alu koffers.
Maar je kan toch een gratis website opzetten ipv weblog, al dan niet met reklame. Voorbeeld : http://www.everyoneweb.com/FlyRightC/
 
 
 
 
Mooie plannen heb je ! Nog niet zo concreet, maar dat komt vast nog wel  ;D
Heb je de TT600RE al overwogen ? Die is al een stuk lager dan de gewone TT, zoals die van je favoriet Sander.
Ik was er erg blij mee in Afrika :)   
Waarom hadden jullie geen XT600E (2000-2003) genomen ? Ik zie het verschil niet direkt.
Edit :
Volgens http://alpha.messageboard.nl/182/viewtopic.php?t=5593
Een XT660 heeft injectie en waterkoeling, electrische start en redelijke vering.

Een TT600RE luchtkoeling en carburateurs en een electrische start (vandaar die E) en redelijke offroad vering.



Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #33 Gepost op: 31-12-2009, 02:41 »

De weblog is nog tot 25 maart actief, daarna is ie weg (tenzij we een sponsor vinden die em betaalt)

Ook zonde, kan je hem niet leegtrekken met zo kopieerprogramma en dan elf ergens neer zetten??

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 41
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #34 Gepost op: 31-12-2009, 07:27 »
Nou weet ik iemand die een prima DR350 met grote tank in de aanbieding heeft....
Mocht-ie te hoog zijn dan is de vering waarschijnlijk nog wel aan te passen.
Hoi, ik heb mij verder verdiep in de motoren of deze site. De DR350 wordt door sommigen in de hemel geprezen. Heb je meer info voor mij vwb welke type, bouwjaar, aantal km, hoe groot is de tank, of werkelijk laag kan worden ingesteld ca. 780 mm zithoogte, uiteraad prijs. Vast bedankt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #35 Gepost op: 31-12-2009, 07:55 »
Irene heeft ook een XT600E.
Een TT600RE is een heel stuk lichter, smaller en handelbaarder offroad.
een XT rijdt weer veel lekkerder op de snelweg.

Na ongeveer 3 tellen op de TTR rijden die ik had gekocht (toen nog origineel laag) wilde ze er ook 1 ipv met de XT te gaan.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #36 Gepost op: 31-12-2009, 08:53 »
Een alternatief is een noppenprofiel onder een DRZ400SM. Dan heb je een behoorlijk recente motorfiets, laag, lange onderhoudsinterval en een oerbetrouwbaar watergekoeld blok.

Aqualine 23L tank met actieradius van 460 km.

Dit model kan ook de grote 21" en 18" wielen aan, maar dan moet je weer een verlagingslink monteren (10 minuten werk).

Specificaties: http://www.dr-z400.nl/specs_400sm.htm

Nadeel van al die fietsen met USD-vorken is dat ze bij een lekke keerring in één keer leeglopen, terwijl een conventionele vork langzaam leegloopt. Als je zo lang wegblijft gaat dat gegarandeerd een keer voorkomen.

Dom vraagje misschien, maar ben je van plan zelf banden te plakken?

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #37 Gepost op: 31-12-2009, 09:15 »
Een alternatief is een noppenprofiel onder een DRZ400SM. Dan heb je een behoorlijk recente motorfiets, laag, lange onderhoudsinterval en een oerbetrouwbaar watergekoeld blok.

Aqualine 23L tank met actieradius van 460 km.

Dit model kan ook de grote 21" en 18" wielen aan, maar dan moet je weer een verlagingslink monteren (10 minuten werk).

Specificaties: [url=http://www.dr-z400.nl/specs_400sm.htm]http://www.dr-z400.nl/specs_400sm.htm[/url]

Nadeel van al die fietsen met USD-vorken is dat ze bij een lekke keerring in één keer leeglopen, terwijl een conventionele vork langzaam leegloopt. Als je zo lang wegblijft gaat dat gegarandeerd een keer voorkomen.

Dom vraagje misschien, maar ben je van plan zelf banden te plakken?
http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=7463.msg103050#msg103050

Offline member

  • *****
  • Berichten: 751
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #38 Gepost op: 31-12-2009, 09:17 »
Laat ik nou een WR250r in de rommelmarkt hebben gezien :)
 
Dat lijkt mij (een) ideale reis motor. Als ik opnieuw Africa zal gaan doen had ik de WR meegenomen in plaats van de KTM950 waar ik een jaartje mee heb rondgereden.
Grote tank er op en eens in de 600km tanken, weegt niets, reliable as hell, de wereld rond zonder kleppen te stellen, alleen olie er in gooien wanneer je het vind en af en toe je luchtfilter in de rivier uitspoelen.
 
Mijn tip, niet teveel plannen en gewoon gaan!

En wil in nu nog een grote acerbis tank hebben, 24liter. met zo'n WR-R (wat ook mijn voorkeur zou hebben) kan je al snel 480 kilometer overbruggen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #39 Gepost op: 31-12-2009, 10:07 »
De XT660's zijn verschrikkelijk zwaar.
Je zeg nu dat je de keien en zand wil overslaan, maar ik denk dat je gaandeweg er achter kom dat je aan die wegen juist de leukste reis ervaring op zal doen, en vele mooie plekjes kan je niet op een andere manier komen. Hou er rekening mee dat je een motor kies waar dat in ieder geval wel mee mogelijk ik zou ik zeggen!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #40 Gepost op: 31-12-2009, 11:02 »
Een XT660 is niet verschrikkelijk zwaar, althans niet meer dan 175kg :P Voordeel van een 660 is dat hij makkelijk verlaagd en verhoogd kan worden. Voor een paar tientjes kan ie 5cm verlaagd worden. Wel een echt nadeel is de standaard uitlaat, die kan wel verplaatst worden maar dat is wel prijzig. Van de andere kant kan je ze nu al redelijk voordelig vanaf 2004 kopen.
Marcel

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #41 Gepost op: 31-12-2009, 13:28 »


Nadeel van al die fietsen met USD-vorken is dat ze bij een lekke keerring in één keer leeglopen, terwijl een conventionele vork langzaam leegloopt. Als je zo lang wegblijft gaat dat gegarandeerd een keer voorkomen.

met neopreen "sokken" erom geen last
met mijn  vorige lc4 50000 km offroad met de originele keerringen
nu met mijn 690 ook nog de originele erin(26000km)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 41
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #42 Gepost op: 31-12-2009, 13:29 »
Een alternatief is een noppenprofiel onder een DRZ400SM. Dan heb je een behoorlijk recente motorfiets, laag, lange onderhoudsinterval en een oerbetrouwbaar watergekoeld blok.

Aqualine 23L tank met actieradius van 460 km.

Dit model kan ook de grote 21" en 18" wielen aan, maar dan moet je weer een verlagingslink monteren (10 minuten werk).

Specificaties: http://www.dr-z400.nl/specs_400sm.htm

Nadeel van al die fietsen met USD-vorken is dat ze bij een lekke keerring in één keer leeglopen, terwijl een conventionele vork langzaam leegloopt. Als je zo lang wegblijft gaat dat gegarandeerd een keer voorkomen.

Dom vraagje misschien, maar ben je van plan zelf banden te plakken?

Ik weet niet wat het voordeel is van USD-vorken en hoe lang ze mee gaan. Maar kan je niet beter vast de conventionele opdoen.
 
Geen domme vraag, maar zelf banden te plakken zit in mijn overlevingspakket.
Er zijn tubeless banden onder mijn Fazer en ik heb zo'n veter systeem bij mij. Hoe ik moet fixen ho maar.
Voor deze reis moet ik wel band met een binnenband nemen, ook bandenlichters en plakkers en oefenen met die hap 
 

--------------------------------------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------------------------------------

 Qua gewicht is WR250R ideaal, ook omdat ik maar klein ben en denk dat ik alleen op pad ga. Maar het is een moderne machine met injectie en katalysator .... en de top of duurdere klasse.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #43 Gepost op: 31-12-2009, 14:32 »
De kattalysator zit in de uitlaat, dus met een aftermarket uitlaat heb je die niet meer.
Injectie heeft mij overtuigd van de betrouwbaarhijd hoor, veel minder problemen mee dan carburateurs tegenwoordig, automatisch op hoogte afgesteld, meestal zuiniger.
Het enige dingetje, na vele kilometers vuile benzine is het filter minder gemakkelijk te vervangen, die zit namelijk bij bijna alle injectie motoren IN de tank. Maar dan praat je tegenwoordig over echt rare bestemmingen, je kan op zoveel plaatsen waar je het niet verwacht tegenwoordig prima loodvrij tanken.
 
Duur? Als je ziet dat je tegenwoordig snel 3000 euro voor een 10jaar oude XT of XR betaal, vind ik 5000 euro voor een jaar oude WR relatief goedkoop :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #44 Gepost op: 31-12-2009, 15:56 »
Steven, je hebt tegenwoordig fijne filters die je in je benzinedopgat steekt. Het randje waaraan ze hangen is zo dun dat je dop er gewoon overheen sluit. Probleem opgelost?