Eigenlijk ben ik op zoek naar een soort tussen model..tussen de T7 en de DRZ en dan kom ik uit bij de KTM. Alleen baart de betrouwbaarheid me zorgen.
Gebaseerd op vroeger denk ik.
Ik zag onlangs een statistiek op basis van reizigers ervaringen, de japanners op de 1e 4 plekken qua betrouwbaarheid, KTM op 6 of 7, BMW op 13 of zoiets. Terwijl velen vinden dat een BMW
het RTW merk is. De kracht van marketing.
Ik heb er inmiddels gok ik meer dan 50.000 Afrika kilometers op KTM op zitten, de old school 620/640 LC4 dan. Zijn ze betrouwbaar: absoluut. Moet je er veel aan doen om het rijdend te houden: ook absoluut. Niet erg vind ik maar niet iedereen is zo.
Maar de tijd heeft niet stilgestaan, die ouwe LC4 's waren nog veredelde 4-takt crossers (en toen trouwens al Dakar winnaars), de 690's van nu zijn zo ver doorontwikkeld, niet te vergelijken en in echt alle opzichten beter en zeerzeker betrouwbaarder. Er zijn zat mensen die op een 690 en inmiddels ook 500EXC's mega reizen maken.
Punt is alleen: ze zijn ook complexer geworden. Dus betrouwbaarheid is niet het enige punt, maar ook repareerbaarheid. Je vindt in ik noem maar wat Zambia nog wel een mannetje dat je carburateur kan schoonmaken of je dynamo kan wikkelen, maar niet een die je O2-sensor of TPS kan fixen zeg maar. Dan moet je toch onderdeeltjes laten overkomen (vooropgesteld dat je zelf de diagnose kan stellen). Heb je tijd genoeg dan hoeft dat geen probleem te zijn. En elektronika blijft meestal wel lang gewoon werken.
"Afrika sloopt alles" is een bekend gezegde. Ook je Japanner uiteindelijk. Is niet erg, maar kun je het fixen. Vandaar dat geldt hoe simpeler hoe beter.
P.S. de KLR650 staat op een 4e plek van meest betrouwbare motoren ooit gebouwd. Ik zal het lijstje nog even opzoeken.
Verder: snelwegen bestaan vrijwel niet in Afrika. Beetje in Z-A, en wat in Marokko en nog wat verdwaalde stukken hier en daar. Veruit het meeste zijn er doorgaande wegen waar alles en iedereen gebruik van maakt. Mensen lopen, fietsen, beesten steken over, gaten in de weg enz enz. Het gaat allemaal dwars door drukke dorpjes heen. Op die wegen ben je al het mannetje als je uberhaupt de 80 haalt, 100 is al gewoon hard. 40 a 50 pk is dan echt meer dan genoeg.
Actieradius is ook nog wel een ding, het sommetje van tankinhoud en gemiddeld verbruik moet liefst wel rond de 300 of meer kilometer uitkomen. Je kan niet op iedere hoek van de straat tanken zoals hier en tankstations zijn soms uitverkocht. Sta je dan