Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: corruptie @ Zuid Amerika; een gratis les  (gelezen 10507 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 303
corruptie @ Zuid Amerika; een gratis les
« Gepost op: 09-03-2013, 20:25 »
een praktijkvoorbeeld!
Wij vonden de Peruaanse politie een drama, maar kwamen altijd weg zonder te betalen.
Tim (een Australier) speelt het spel nog leuker....
Peru Cops


Mede door zijn verhaal (we hebben een tijdje samen met hem gereisd) zette ik m'n helmcamera altijd aan bij checkpoints enzo; het werkt prima!

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4774
Re: corruptie @ Zuid Amerika; een gratis les
« Reactie #1 Gepost op: 09-03-2013, 22:53 »
helpt in rusland etc ook tegen malafide praktijken
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: corruptie @ Zuid Amerika; een gratis les
« Reactie #2 Gepost op: 10-03-2013, 10:34 »
Wij hebben gewoon vriendelijk gedaan tegen de politie de afgelopen 6 maanden. Werkt ook heel goed, incl. gezellig overnachten met diner op het bureau zelfs.


(zonder rechts in te halen en door rood te rijden weliswaar)




Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: corruptie @ Zuid Amerika; een gratis les
« Reactie #3 Gepost op: 10-03-2013, 12:34 »
Ondanks dat zij alles hebben opgenomen kiezen ze toch de aftocht.
Dan krijg ik sterk het gevoel dat er iets mis is.
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 41
Re: corruptie @ Zuid Amerika; een gratis les
« Reactie #4 Gepost op: 10-03-2013, 18:48 »
Is die vent nou serieus zo klein of staat die camera zo hoog??
Wel lef hebben hoor. Wie weet hoe die lui reageren als je zo gestoord/blij staat te doen. Voor het zelfde geld rukken ze die camera van je helm en zullen ze is laten zien wie de baas is.  :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: corruptie @ Zuid Amerika; een gratis les
« Reactie #5 Gepost op: 10-03-2013, 19:10 »
Ondanks dat zij alles hebben opgenomen kiezen ze toch de aftocht.
Dan krijg ik sterk het gevoel dat er iets mis is.

Misschien, als je heel streng keek, bij bijvoorbeeld rechts voorsorteren, rolde die vrachtwagen nog wat en haalde hij idd technisch gesproken rechts in.

Stel dan dat ze een boete voor het 10-voudige van het normale tarief in gedachten hadden, ja, dan komt dát op de gevoelige plaat. Ik weet niet hoe dat gaat daar, maar ze zullen vast de normale boete moeten afdragen aan hun baas. Tsja en dat vonden ze misschien te veel papierwerk voor nul komma nul winst?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1717
Re: corruptie @ Zuid Amerika; een gratis les
« Reactie #6 Gepost op: 10-03-2013, 19:18 »
Lijkt allemaal wel stoer idd en nu loopt het goed af, maar voor hetzelfde geld zit je op het bureau, word je even fijn 'gevisiteerd' en mag je een nachtje blijven...  ;D
KTM 300 EXC TPI

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: corruptie @ Zuid Amerika; een gratis les
« Reactie #7 Gepost op: 10-03-2013, 20:29 »
Mwa valt wel mee hoor. Ik heb erg veel gereisd door de wereld met de motor en die gasten verdienen wat bij en willen verder ook niet teveel aandacht trekken. Het is een blufspelletje en ze spelen in op jouw angst.


Hoewel het soms wel spannend kan worden: In Bangkok werd ik aan de kant gezet voor rijden op de busbaan. Daar was toen de 'scam' dat je de officiele boete kon afkopen met de helft van dat geld ('aan de agent'). Na 9 maanden van die landjes was ik het zat en ik stond enorm tijd te rekken terwijl heel de stad om je heen raast. Immers, als dat te lang duurt allemaal, had hij beter een ander kunnen pakken en alweer geld verdiend. Maar hij werd link en trok zijn pistool op me. Via een omstander heb ik hem medegedeeld dat hij maar de toeristenpolitie moest laten komen. Dat verloor hij en droop toen af.


Maar het blijft blufpoker. Ik heb ook wel eens stampij gemaakt en zijn meerdere erbij gehaald. Die bleek duurder te zijn  :) . Regel het met de persoon in kwestie, zorg dat je een paar 1-dollarbiljetten in de zak hebt. Altijd. En dan is het eigenlijk best een leuk spelletje!
Avonturier!

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4774
Re: corruptie @ Zuid Amerika; een gratis les
« Reactie #8 Gepost op: 10-03-2013, 20:50 »
Ook een mooi verhaal van een aantal kameraden van mij bij de Roemeense/Hongaarse grens meen ik. Werden met een oude, ralle camper van de weg geplukt voor controle. Mannetje had z'n checklist bij zich en wou maar beginnen met de achterbak. Nou ja de ''achterbak'' open van de camper en alles eruit en op een zeiltje. Verder alles met spiegeltjes bekeken en zo, en uiteindelijk kwam er een mini hondje bij die wat rond rook en zo maar de aandacht van de beambte ging sterk uit naar een Lidl/Aldi gereedschapssetje. Na nog een tijdje onverklaarbaar moeilijk doen, deed de beambte een bod van een acceptabel bedrag op het kitje, en mochten ze weer door! Maar direct akkoord mee gegaan!
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 509
Re: corruptie @ Zuid Amerika; een gratis les
« Reactie #9 Gepost op: 10-03-2013, 21:12 »
Ach, die lui zien gewoon toeristen aankomen en willen ook wat geld verdienen. En dan ben je wel eens de lul. En een paar keer vaker ook nog wel. En hier hebben ze nog wel een punt ook...

En geef ze eens ongelijk. Ik zou het ook proberen als ik daar woonde :-X

Vaak kom je eronder uit met leuk/boos/chagrijnig/dom doen en soms is het maar gewoon beter om te betalen of dingen af te staan. Het moet wel leuk blijven en met dezelfde mensen thuis komen, als waarmee je bent vertrokken, is wel net zo gezellig (vinden wij  :D , al zijn er misschien ook wel mensen te bedenken die je daar zonder problemen achter zou laten  ;) )
 

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: corruptie @ Zuid Amerika; een gratis les
« Reactie #10 Gepost op: 10-03-2013, 21:27 »
Ja toch? Reizen moet ook een beetje spannend zijn!

Ik kan, net als velen hier, wat dat betreft een pocket volschrijven :stupid:
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 380
Re: corruptie @ Zuid Amerika; een gratis les
« Reactie #11 Gepost op: 10-03-2013, 22:24 »
Zijn altijd wel de leuke herinneringen, na mijn bevindingen werkt het van de domme houden veel gevallen beste. Helm en je handschoenen af, als eerste de hand schudden.


In Rusland, onderweg naar volgende overnachting. 2 Baansweg doorgetrokken streep, brug op, achter een traag rijdende vrachtauto. Xtje naar links gegooid en de voorbij, tegemoet komende auto al flink seinen. Schiet al door je heen, foute boel. Twee honderd meter verder twee agenten die fijn staan te zwaaien. Stoppen en snel helm en handschoenen af, hand gegeven. Met handgebaren werd duidelijk gemaakt dat ze mijn papieren wilde zien. Eerst kenteken papieren gegeven, ze bleven aandringen. Daarop mijn roze pasje gegeven, had wel een internationaal exemplaar met de Russische vertaling. Daar eerlijk gezegd op dat moment niet aan gedacht.
De twee beste mannen begonnen mij met veel gebaren duidelijk te maken wat ik had misdaan. Kleine 2 minuten lang ze schouderophalend en vragend aangekeken, waren ze het zat. Kreeg papieren terug en werd weggewuifd.


Van Russische gastheer begrepen dat zelfs de politie de toeristen geen slechte herinnering willen laten overhouden aan het bezoek aan hun land. (tenminste als ze een beetje trots zijn op hun eigen land) Vond het idee wel wat hebben, al zullen er genoeg voorbeelden zijn dat dit tegenspreekt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 303
Re: corruptie @ Zuid Amerika; een gratis les
« Reactie #12 Gepost op: 11-03-2013, 04:14 »
de politie op de snelwegen in Peru vond ik echt een drama; ze verzinnen vanalles en proberen enkel smeergeld te krijgen. Onze virenden hier in Canada zijn in Peru aangehouden, op een tolweg, voor 'te hard rijden door een schoolzone'... jaja :-S.
Bij ons waren ze dommer; we kregen een boete omdat we '200 km noordwaarts te hard hadden gereden'... jaja :-S.


Dus als Tim dan een beetje de uithangt en ze belachelijk maakt... ik vind het geweldig! Maar inderdaad, het is wel een risico. Ik houd me meestal van de domme.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: corruptie @ Zuid Amerika; een gratis les
« Reactie #13 Gepost op: 11-03-2013, 08:17 »
de politie op de snelwegen in Peru vond ik echt een drama; ze verzinnen vanalles en proberen enkel smeergeld te krijgen. Onze virenden hier in Canada zijn in Peru aangehouden, op een tolweg, voor 'te hard rijden door een schoolzone'... jaja :-S.
Bij ons waren ze dommer; we kregen een boete omdat we '200 km noordwaarts te hard hadden gereden'... jaja :-S.


Dus als Tim dan een beetje de uithangt en ze belachelijk maakt... ik vind het geweldig! Maar inderdaad, het is wel een risico. Ik houd me meestal van de domme.
Dat maakt een hoop duidelijk.
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1078
Re: corruptie @ Zuid Amerika; een gratis les
« Reactie #14 Gepost op: 11-03-2013, 08:54 »
In Roemenië moesten we ook ettelijke tienduizenden euro's afrekenen vanwege te hoge snelheid.
Uiteindelijk met een paar tientjes afgekocht.  ;D


Leven is makkelijker dan je denkt, maar moeilijker als je denkt.