Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: verkoop motor in Afrika, mogelijk?  (gelezen 11051 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 66
verkoop motor in Afrika, mogelijk?
« Gepost op: 14-10-2008, 18:41 »
We plannen een trans-afrika reis. De bedoeling was om onze motor te verkopen in het zuiden en terug te vliegen met de opbrengst vd motor. Maar dan kwam plots de 'carnet de passage' opdagen. dit maakt het geheel wel een pak moeilijker. Heeft er iemand ervaring met het verkopen van voertuigen in Afrika?
En weet er iemand hoeveel centjes het kost om de motor te laten verschepen?

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: verkoop motor in Afrika, mogelijk?
« Reactie #1 Gepost op: 14-10-2008, 19:16 »
Een motor is niet gewild in (West-)Afrika, zoals een auto. Vrijwel niemand rijdt er mee. Los van carnets en zo zal het moeilijk zijn een koper te vinden, en zeker als je een goeie prijs wilt.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 66
Re: verkoop motor in Afrika, mogelijk?
« Reactie #2 Gepost op: 14-10-2008, 19:41 »
Dus verkopen is al haast onmogelijk!!
Hoe zit het met de verscheping van moto's? Dure grap of kan het ook goedkoop?

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 11
Re: verkoop motor in Afrika, mogelijk?
« Reactie #3 Gepost op: 14-10-2008, 19:42 »
Ik denk dat wanneer je bent aangekomen die motor nooit meer kwijt wilt...

Verkopen hangt erg af van het land. Van te voren goed uitzoeken. Maar een koper vinden is idd lastig, artsen willen soms nog wel interesse hebben. Maar dan is het een idee om een goed doel te vinden waar je de motor kan schenken. Een betrouwbaar doel kan ook helpen met de invoer. Bovendien werken overheden dan evt. ook makkelijker mee.

Verschepen kan ook. Prijs is erg afhankelijk van waar en hoe (boot/vliegtuig, prive container of samen met anderen etc.)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 301
Re: verkoop motor in Afrika, mogelijk?
« Reactie #4 Gepost op: 14-10-2008, 20:21 »
Ik heb prijs gevraagd voor verscheping naar Senegal en het kwam op 100€/cubic + douanerechten . Dus als je 2 of 3 cubic rekent voor de motor + een 250€ douanerechten dan weet je het wel ongeveer. De maatschapijen zitten allemaal in de zelfde orde van grote. let wel dit is groupage, dwz. in een container tesamen met andere goederen van iemand anders.
grtn
Peter Penson

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 66
Re: verkoop motor in Afrika, mogelijk?
« Reactie #5 Gepost op: 14-10-2008, 21:07 »
als ik goed kan rekenen is het tot senegal zo'n 500euro. Naar het Zuiden van Afrika erwaarschijnlijk nog een hele hoop geld bijkomen, dus tegen de 700 a 800 euro moet ik wel rekenen vermoed ik! Ikmoet het eensoverleggen met mijn reiskompanen/
Alvast bedankt voor de hulp


Offline member

  • *****
  • Berichten: 322
Re: verkoop motor in Afrika, mogelijk?
« Reactie #6 Gepost op: 14-10-2008, 22:43 »
Ik heb prijs gevraagd voor verscheping naar Senegal en het kwam op 100€/cubic + douanerechten . Dus als je 2 of 3 cubic rekent voor de motor + een 250€ douanerechten dan weet je het wel ongeveer. 
En dan daarna nog de nodige lokale "kosten" om de boel los te krijgen. Schijnt in Senegal overigens zeer slecht te lukken bij de douane. Zelfs een Fransman die langdurig in Mali woont noemde het daar een grote bende boeven en vertelde ons dat hij er weken over heeft gedaan om zijn auto los te krijgen.

Steven, vertel jij eens wat. Je bent toch DE ervaringsdeskundige voor vervoer naar Zuidelijk Afrika !
what doesn't kill me only makes me stronger

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: verkoop motor in Afrika, mogelijk?
« Reactie #7 Gepost op: 14-10-2008, 22:58 »
Een motor is niet gewild in (West-)Afrika, zoals een auto. Vrijwel niemand rijdt er mee. Los van carnets en zo zal het moeilijk zijn een koper te vinden, en zeker als je een goeie prijs wilt.

In Zuid Afrika is volgens mij wel veel meer motor-cultuur.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: verkoop motor in Afrika, mogelijk?
« Reactie #8 Gepost op: 15-10-2008, 10:37 »
In Zuid Afrika is volgens mij wel veel meer motor-cultuur.

Yep, daar rijden ze wel motor, maar het ligt helemaal aan wat je in de aanbieding hebt. Prijzen daar zijn voor motoren gewoon op Europees niveau. De mensen die daar rijden zijn dus relatief behoorlijk rijk. Er zijn daar ook motorclubs. Ik heb bijvoorbeeld gereden met de africa twin club daaro. Ik heb daar nog wel contacten, dus roep maar als ik wat moet navragen.

Wat west-afrika betreft: in 2003 kon je je voertuig verkopen op camping Sukuta in Banjul, Gambia. Die camping werd gerund door Duitsers. Daar zat ook een duitser die handelde in voertuigen van reizigers. Hij had daar een groot terrein waarop het zijn voertuigen voor verkoop aanbood. Je kon daar toen tegen betaling ook je voertuig voor langere tijd stallen, zodat je later kon terugkomen om bijvoorbeeld weer terug te rijden, of verder te rijden. Motoren blijven wel minder gewild dan auto's, maar je kunt altijd ff informeren. Ik weet niet of dat nog zo is, maar toen werkte het goed. Daar heb je ook geen carnet nodig...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: verkoop motor in Afrika, mogelijk?
« Reactie #9 Gepost op: 15-10-2008, 11:33 »
Ik had begrepen dat je in veel west afrikaanse landen geen voertuigen meer mag verkopen die ouder zijn dan 6 jaar? Of iets in de richting.... Je komt het land dan ook niet uit zonder uit te voeren wat je ingevoerd had, of hoe zat dat nou?

Van Zuid Afrika kan ik ook bevestigen dat ze daar veel motor rijden en dat motoren veelal hetzelfde kosten als bij ons, dit gaat dan wel voornamelijk om de "blanke afrikanen". In hoeverre je daar mag verkopen en hoe en of je er genoeg geld aan overhoud voor een vliegticket, zou ik hier anders vooraf vragen: http://www.advrider.com/forums/forumdisplay.php?f=67

Van andere Afrikaanse landen in het zuiden weet ik het verder niet, in Kenia bijvoorbeeld vielen de mensen zowat omver als ik zei dat ik thuis een motor met 650CC had, dat kennen ze daar niet en de meesten hebben ze ook nog nooit in het echt gezien....Als iemand daar een 125CC had werd ie beschouwd als een rije stinkert ;) Dus zou ik denken dat je daar je motor niet makkelijk kwijtraakt, behalve dan misschien het te schenken....

Steven kan je vast iets vertellen over verschepen "naar" Zuid Afrika...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 173
Re: verkoop motor in Afrika, mogelijk?
« Reactie #10 Gepost op: 15-10-2008, 19:44 »
Transport naar Zuid Afrika is goed te doen. Je moet rekenen op +/- EUR 1000,-- excl de lokale kosten +/- EUR 250 / 300.

De inklaring moet door een expediteur worden gedaan en alleen mogelijk met een carnet.
Reken hiervoor 1 a 2 dagen douane en motor afhalen

Indien je terug wilt kan dit ook goed vanuit Zuid Afrika
Yamaha XT600E 1992
Yamaha XT600E 1999
Yamaha XJR1300

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: verkoop motor in Afrika, mogelijk?
« Reactie #11 Gepost op: 16-10-2008, 10:44 »
Mocht je dat van plan zijn, kijk dan ook even naar verschepen naar Namibië. Omdat de havens (bijv. van Swakopmund) kleiner zijn, betaal je daar veel minder aan havenlasten.
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 66
Re: verkoop motor in Afrika, mogelijk?
« Reactie #12 Gepost op: 17-10-2008, 18:38 »
ik heb eens zitten denken, ik heb een dr uit 93,
het is toch zo dat je voor de carnet de helft van de huidige waarde als waarborg betaalt.
De dr is volgens mij zeker niet meer dan 1000 euro waard, dus wil dat zeggen dat ik ongeveer een 500 euro waarborg betaal.
als ik er in Zuid-Afrika een "deftige" prijs voor kan krijgen, ben ik tevreden.

Een tweede mogelijkheid is om de moto zonder papieren te verkopen in zuid-afrika en met  de papieren naar de douane te gaan en met wat geluk krijg ik de waarborg terug, lukt het niet in de eerste douane, ga ik naar een andere.

Alvast bedankt voor de info!
Ik heb eruit geleerd dat verschepen te kostelijk is voor een oude moto!


Offline member

  • *****
  • Berichten: 173
Re: verkoop motor in Afrika, mogelijk?
« Reactie #13 Gepost op: 17-10-2008, 19:26 »
Als je bij de Douane komt in Nederland moet je een zgn aanwezigheids clausule krijgen.
Dit geven ze als ze de motor hebben gezien dus carnet afstempelen zonder motor zal in NL niet lukken.

En je moet de motor ook uit het land van verscheping uitschrijven en als je niet verscheept zal dit ook niet lukken  :'(
Yamaha XT600E 1992
Yamaha XT600E 1999
Yamaha XJR1300

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: verkoop motor in Afrika, mogelijk?
« Reactie #14 Gepost op: 17-10-2008, 19:45 »
Wat zullen de kosten zijn van het reizen door die landen zonder carnet?