Jaren geleden toen ik nog bij onze koningin werkte op Soesterberg. Zelf het onderhoud doen aan mijn Renaultje 5 GT turbo. Verse olie, verdeler/kap, en verse bougietjes. Zul je altijd zien, draai je de laatste bougie erin wil hij niet lekker. Schroefdraad een beetje vies.
Dus even een tapje erdoorheen halen. Nog even met een lampje naar binnen schijnen of er geen klep open staan, dikke lik vet op de tap om eventueel snijsel op te vangen, en voorzichtig naar binnen met de tap. Langzaam, voorzichtig, zorgen dat je mooi recht gaat. Kwartslag in, achtste slag terug, en verder. En verder...."
klak - klak!" hoor ik ineens. klak klak??
Tap naar buiten draaien, nog eens met lampje schijnen, en ja hoor, diep van binnen lacht mij een uitlaatklep toe met een paar happen eruit
Klut!! Daar sta je dan voor deur van een barak midden op een vliegmachineveldje met een auto die het niet meer doet. Wat voelde ik me klote... Ik weet niet meer hoe ik thuis ben gekomen. Ik heb na het weekend de auto opgehaald met de auto ambulance van een kennis van me. En de rest van de week nodig gehad om de cylinderkop uit te bouwen, reviseren en weer terugbouwen. Wat is een 5 GT turbo een klotebak om aan te sleutelen. In- en uitlaatspruitstuk zitten allebei aan de schutbord kant... Ik heb veel geleerd over gereedschap die week. Ringsleutels met smalle kop, startersleutels, hoe handig een gewrichtje kan zijn in een doppenset...