Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM lc4 620 motorblok  (gelezen 16299 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 208
KTM lc4 620 motorblok
« Gepost op: 03-03-2016, 11:07 »
Goedendag,
Ik zit enorm in dubio over mijn ktm zo als hij nu is.
Het verhaal:

Ik ben niet al te lang in het bezit van een KTM, soms hoorde ik bij stationair draaien een zacht schrapend/schurend geluid uit het blok komen, langzaam; +- 1/4e van de snelheid van het toerental.
 Ik dacht dat het bij het blok hoorde, omdat ik altijd XTs heb gereden hiervoor.
 
 Nu bij de rit, ongeveer halverwege, werd het geluid opeens een stuk heftiger, en begon het schrapen en schurende geluid een stuk luider te worden. Maar niet echt regelmatig. Soms wanneer ik van rijdend naar stilstand ging was het geluid weg, en begon het langzaam weer op te lopen in snelheid naar mate de motor stationair liep.
 Hier een filmpje; je hoort het niet echt duidelijk, maar het idee is er wel.
 
 https://youtu.be/OFKT5K7I0yo

 
 Hebben jullie enig idee wat dit zou kunnen zijn?
 Het blok loopt zelf nog heel goed en merk er niks van in de prestaties.
Nu heb ik meerdere opties:
  • Blok reviseren (+-1000€, zei iemand?)
  • Ander blok kopen en erin hangen (Past de 640 ook in een 620 model?)
  • Zelf openhalen en zoeken naar een probleem (weinig ruimte en tijd hiervoor, maar zou wel kunnen)
Iemand nog een goede tip hieromtrent? Kent iemand een goede zaak in omgeving van Rotterdam die hiernaar wil/kan kijken en eventueel de revisie uit te voeren?


Groet!



Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: KTM lc4 620 motorblok
« Reactie #1 Gepost op: 03-03-2016, 12:20 »
Lijkt op de koppeling. Is het geluid weg bij belasting (optrekken bijv.)?


640 blokken passen in een 620 ADV frame. Je moet er wel een 640 CDI bij hebben. Omdat de slaglengte anders is (625 vs 609 cc, boring is hetzelfde) is het ontstekingstijdstip ook iets anders.


Maar ik zou eerst even (laten) kijken, misschien valt het mee.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: KTM lc4 620 motorblok
« Reactie #2 Gepost op: 03-03-2016, 12:39 »
ik heb indertijd een ander blok gekocht omdat mijn kop waarschijnlijk gescheurd was, de verkoper was een complete LC4 freak met heel veel kennis van zaken en vreselijk veel spullen (blokken, frames, wielen, tanks, plastic etc etc)

Ik stuur je zijn gegevens in een PM
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • *****
  • Berichten: 208
Re: KTM lc4 620 motorblok
« Reactie #3 Gepost op: 03-03-2016, 14:13 »

member, het geluid blijft bij belasting. In z'n 1e of 2e versnelling, maakt niet uit. Daarboven hoort ik het niet meer, maar dat kan komen omdat er teveel lawaai is om het geluid waar te nemen.


Iemand opperde nog de waterpomp, daar zal ik morgen eens naar kijken.


Martijn, bericht ontvangen, ik ga hem bellen, thanks!


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: KTM lc4 620 motorblok
« Reactie #4 Gepost op: 03-03-2016, 18:52 »
Is niet goed....

Post Merge: 03-03-2016, 18:53
Bigend pistonpen of krukaslagers

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2078
Re: KTM lc4 620 motorblok
« Reactie #5 Gepost op: 03-03-2016, 19:20 »
Klapperende nokkenasketting?
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 169
Re: KTM lc4 620 motorblok
« Reactie #6 Gepost op: 03-03-2016, 21:51 »
Hee die Paul ;D

Zou even het zijdeksel eraf halen en verder kijken.
Yamaha HL500 XT600 Lubbers/Yamaha

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: KTM lc4 620 motorblok
« Reactie #7 Gepost op: 03-03-2016, 22:41 »
Oei, die gaat stuk lopen zo denk ik. Is altijd moeilijk beoordelen zonder bij de motor te staan. Maar bovengenoemde zijn mogenlijk. Ketting is relatief het makkelijkst te checken. OF is de spanner stuk?

Big end is meestal een beetje een kloppend geluid, maar ketting is meestal wel toeren afhankelijk (belasting).
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: KTM lc4 620 motorblok
« Reactie #8 Gepost op: 04-03-2016, 00:22 »
kantelende zuiger door bovenmaatste speling?


(kunnen we eigenlijk wel een koelkast winnen?)


Ik hoop in ieder geval dat het meevalt voor je

Offline member

  • *****
  • Berichten: 164
Re: KTM lc4 620 motorblok
« Reactie #9 Gepost op: 04-03-2016, 00:34 »
Is het niet gewoon het lager waar je krukas/ koppelingshuis in ronddraait?
https://www.youtube.com/watch?v=EgngkyHJJYs
Kleine moeite om het dekseltje er even af te halen en te voelen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: KTM lc4 620 motorblok
« Reactie #10 Gepost op: 04-03-2016, 00:42 »
Dat klinkt niet goed.. olie aftappen en kijken of ie helder is. Gok van niet.. dan koppeling deksel er af en kijken of er speling op de kooi zit. Zo ja lager op de as naar de gvd.. Zo niet verder zoeken.
Blok is vrij makkelijk open te schroeven met een manual er bij en een trekker.

Kom je er niet uit kan je hem nog altijd weg brengen.

640 blok past zo met bij passende CDI
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: KTM lc4 620 motorblok
« Reactie #11 Gepost op: 04-03-2016, 07:26 »
Trek even het kleppendeksel los. Nokkenas lager gaat wel eens stuk en ook de naald lagers in de tuimelaar

Offline member

  • *****
  • Berichten: 446
Re: KTM lc4 620 motorblok
« Reactie #12 Gepost op: 04-03-2016, 19:51 »
Lagers van de balansas gaan ook veel stuk.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 208
Re: KTM lc4 620 motorblok
« Reactie #13 Gepost op: 05-03-2016, 12:44 »
Bedankt allemaal, ik ben opzoek gegaan en heb bij de koppelingskorf-lager, zowel als het bijhorende druklagertje niks geks gezien en gevoeld.
Aan de koppelingskant, het meest linker tandwiel, daar zat wel verdacht veel speling op. Zie plaatje.
Volgens mijn WPHB is dat de Ausgleichswelle, de balansas dus!
Hoort hier speling op de zitten? Hij wiebelt behoorlijk en kan hem ook makkelijk een beetje omhoog trekken. Het voelt in ieder geval niet alsof het hoort.





Filmpje:
https://goo.gl/photos/oDHVtXzqeGC1X61h6


Om daar onder te kijken, moet de koppelingskorf eraf olgens het WPHB, maar heb geen trekker, dus dat doe ik liever pas als ik zeker weet dat die speling niet hoort!

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: KTM lc4 620 motorblok
« Reactie #14 Gepost op: 05-03-2016, 13:28 »
Voor de moer van de korf heb je geen trekker nodig, wel een luchtsleutel. Of je moet op de een of andere manier je voortandwiel kunnen blokkeren. De korf kan er makkelijk af.


Maar zo te horen is het idd je balansas. Zoveel speling hoort niet.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain