Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Wat is nou de beste manier om een stille uitlaat te fabriceren?  (gelezen 52160 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 420
Re: Wat is nou de beste manier om een stille uitlaat te fabriceren?
« Reactie #30 Gepost op: 14-10-2008, 22:56 »
Noppy vertel hier es meer over.....



De dB Dawg van Ignition, hoe bevalt het, waar te verkrijgen, lijkt een simpele kant en klare oplossing
Sweaty, muddy, but happy

Offline member

  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 469
Re: Wat is nou de beste manier om een stille uitlaat te fabriceren?
« Reactie #31 Gepost op: 14-10-2008, 23:18 »
Normaal gesproken maak ik deze DB Dawg killers ook maar Noppy weet ook dat het op dit moment even niet kan.
Over een tijdje zal het wel weer lukken om replica's hiervan te maken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Wat is nou de beste manier om een stille uitlaat te fabriceren?
« Reactie #32 Gepost op: 15-10-2008, 06:16 »
Ik wil onder bepaalde omstandigheden en onder bepaalde voorwaarden proberen hiervan een stuk of 500 in verschillende  maten door Ad te laten maken, in geanodiseerd groen. Deze worden dan tegen kostprijs doorverkocht.

Het zou kunnen dat ze ooit in het webwinkeltje van ARM verschijnen.

Wie weet wat de kleur betekent krijgt een zoen van onze toekomstige mascotte ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Wat is nou de beste manier om een stille uitlaat te fabriceren?
« Reactie #33 Gepost op: 15-10-2008, 06:29 »
Noppy vertel hier es meer over.....



De dB Dawg van Ignition, hoe bevalt het, waar te verkrijgen, lijkt een simpele kant en klare oplossing

Het werkt. Hij gebruikt een soort reflectieprincipe door een soort speerpunt in de uitlaatgassen te richten. Deze speerpunt heeft aan de zijkanten twee openingen en daar moeten de uitlaatgolven vervolgens doorheen. Dit zullen niet de golven zijn die rechtstreeks van de punt afketsen, maar ze moeten nog een keer via de uitlaatwand. De positionering is belangrijk want sluit hij niet exact aan, dan kan je een grijs uitlaatdeel krijgen. Daarom wil ik Ad nog vragen of er niet een spleetje in te frezen is voor een O-ring. Anders krijg je letterlijk het geluid van een keffende hond! Het geluid neemt behoorlijk af, de Spes is een echte herriepijp.

Ik zal t.z.t. een testje doen op een vermogensbank, mét en zonder dB Dawg, en de resultaten met jullie delen.

Zoals sommigen wel weten loopt er momenteel een draadje op noppenforum over dB geneuzel bij Enduro. En er is momenteel veel ophef in de pers over de overlast in Noord-Brabant en andere provincies over geluid. De dB Dawg schijnt een van de weinige hulpmiddelen te zijn, die past op élke uitlaat, en het geluid fors reduceert, zonder fors in te grijpen in het vermogen.

Ik ben altijd een beetje huiverig voor uitspraken over, 'het koppel is zus en zoveel toegenomen en wel minstens zoveel PK er bij, voor mijn gevoel'. Het onderwerp hier is veel te belangrijk om zo maar wat te gissen want het gaat hier over het voortbestaan van onze hobby.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Wat is nou de beste manier om een stille uitlaat te fabriceren?
« Reactie #34 Gepost op: 15-10-2008, 06:48 »
Hier is nog een linkje naar een verhaaltje uit de pers:
http://atvillustrated.com/node/1469

Maar ik wil eerst objectieve cijfers verzamelen.

In Amerika is het dB-geneuzel al twee jaar eerder begonnen, in Nederland krijgen de enduristen er nu pas mee te maken, zie onderstaand draadje, sorry weer Engels!

http://www.dirtrider.net/forums3/showthread.php?threadid=133979

Offline member

  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 469
Re: Wat is nou de beste manier om een stille uitlaat te fabriceren?
« Reactie #35 Gepost op: 15-10-2008, 10:30 »
Dat o-ring groefje erin draaien zat ik zelf ook al aan te denken.
Ik weet alleen niet of er o-ringen zijn die tegen zoveel hitte kunnen ?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 420
Re: Wat is nou de beste manier om een stille uitlaat te fabriceren?
« Reactie #36 Gepost op: 15-10-2008, 14:01 »
Dat o-ring groefje erin draaien zat ik zelf ook al aan te denken.
Ik weet alleen niet of er o-ringen zijn die tegen zoveel hitte kunnen ?

Er zijn best hittebestendigere O-ringen te krijgen alleen vrees ik dat die de prijs van dit op zich simpel (=goedkoop) stukje techniek niet ten goede komen.

Wel hulde voor het initiatief en ik hou me ook aanbevolen!!!!
Sweaty, muddy, but happy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Wat is nou de beste manier om een stille uitlaat te fabriceren?
« Reactie #37 Gepost op: 15-10-2008, 20:33 »
600 graden Celcius schijnt er uit zo'n uitlaat te blaffen. Waar kopen we die hittebestendige ringen Bart?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Wat is nou de beste manier om een stille uitlaat te fabriceren?
« Reactie #38 Gepost op: 15-10-2008, 21:26 »
Vroeger had de oude allesbrander van een soort touw tussen z'n tuut en de schoorsteenpijp aansluiting... zou wel iets van asbest zijn geweest maar mischien is er een moderne variant?
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl


Offline member

  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 469
Re: Wat is nou de beste manier om een stille uitlaat te fabriceren?
« Reactie #40 Gepost op: 15-10-2008, 23:00 »
Zie foto van noppy zijn motor  ::)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: Wat is nou de beste manier om een stille uitlaat te fabriceren?
« Reactie #41 Gepost op: 15-10-2008, 23:03 »
ja, snap ik, ik dacht dat een adresje gezocht werd, kwam het toevallig tegen,..
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Wat is nou de beste manier om een stille uitlaat te fabriceren?
« Reactie #42 Gepost op: 15-10-2008, 23:15 »
Ad ÍS 't adresje ;D

Ik wil ze in grote oplage laten anodiseren in de kleur groen: codevert.

Onze dB-killers zullen dan aan de kostprijs verkocht worden. Hoe precies en via wie zullen we nog uit moeten zoeken.

Een exacte kopie van de dB Dawg kan natuurlijk niet; het moet een beter / stiller ontwerp worden, die niet zo snel zwart uitslaat, anders kunnen we niet meer zien dattie groen is.

Het kan zijn dat we er een ander logo infrezen :D



Misschien een opslagje van 2% voor een donatie in het fonds en een gratis lidmaatschap van Natuurmonumenten?

Dan wordt't zoiets:



Jullie begrijpen natuurlijk wel dat dit ironisch bedoeld is, kom maar met leuke(re) ideeën...


Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 49
Re: Wat is nou de beste manier om een stille uitlaat te fabriceren?
« Reactie #43 Gepost op: 16-10-2008, 09:41 »
Hoe universeel is deze oplossing? Past (en werkt) dit ook in een willekeurige Remus eindpot? Ik rijdt met een Remus Revolution (geloof-ik), mét de bijbehorende demper-insert, maar ik heb de indruk dattie in de loop van de tijd toch wel een paar dBtjes teveel praats heeft gekregen..

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Wat is nou de beste manier om een stille uitlaat te fabriceren?
« Reactie #44 Gepost op: 16-10-2008, 10:18 »
Een Staatsbosbeheer logo er bij  :)

Kun je zo'n ding ook maken met verwisselbare binnenringen, van fluisterstil en ernstig geknepen tot 'redelijk open'? Even wat meer draaiwerk, maar dan heb je nog meer keus.

Maurice