Noppy vertel hier es meer over.....
De dB Dawg van Ignition, hoe bevalt het, waar te verkrijgen, lijkt een simpele kant en klare oplossing
Het werkt. Hij gebruikt een soort reflectieprincipe door een soort speerpunt in de uitlaatgassen te richten. Deze speerpunt heeft aan de zijkanten twee openingen en daar moeten de uitlaatgolven vervolgens doorheen. Dit zullen niet de golven zijn die rechtstreeks van de punt afketsen, maar ze moeten nog een keer via de uitlaatwand. De positionering is belangrijk want sluit hij niet exact aan, dan kan je een grijs uitlaatdeel krijgen. Daarom wil ik Ad nog vragen of er niet een spleetje in te frezen is voor een O-ring. Anders krijg je letterlijk het geluid van een keffende hond! Het geluid neemt behoorlijk af, de Spes is een echte herriepijp.
Ik zal t.z.t. een testje doen op een vermogensbank, mét en zonder dB Dawg, en de resultaten met jullie delen.
Zoals sommigen wel weten loopt er momenteel een draadje op noppenforum over dB geneuzel bij Enduro. En er is momenteel veel ophef in de pers over de overlast in Noord-Brabant en andere provincies over geluid. De dB Dawg schijnt een van de weinige hulpmiddelen te zijn, die past op élke uitlaat, en het geluid fors reduceert, zonder fors in te grijpen in het vermogen.
Ik ben altijd een beetje huiverig voor uitspraken over, 'het koppel is zus en zoveel toegenomen en wel minstens zoveel PK er bij, voor mijn gevoel'. Het onderwerp hier is veel te belangrijk om zo maar wat te gissen want het gaat hier over het voortbestaan van onze hobby.