Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Lucht aantrekken via nipple remklauw  (gelezen 341 keer)

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 8
Lucht aantrekken via nipple remklauw
« Gepost op: 11-10-2022, 19:07 »
Goeiedag leden,


Ik merk op dat wanneer ik mijn XT660Z (2014) wil 'bleeden' aan de remklauwen vooraan, dat het lijkt alsof ik lucht via de bleedingsnipples aan trek. Hierdoor is het remgedrag na verversen van remvloeistof slechter dan voor de behandeling.


Ik heb  opgemerkt dat de motorfiets op zich niet altijd even eenvoudig is om onderhoud op te plegen: Wanneer ik de rempads vervangen had, had ik ook slepende remmen en slecht remgedrag. Blijkbaar moest ik de remklauw heruitlijnen op de disc door eerst druk op de rem te zetten en vervolgens pas de bouten voor de bevestiging klauw-rempoot vast te zetten.


Mijn vraag aan jullie is dus, enige tip hiervoor? De old fashion methode blijven gebruiken of misschien de nipples verwijderen en teflon rond doen ofzo?


Hartelijk dank voor alle feedback.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4367
Re: Lucht aantrekken via nipple remklauw
« Reactie #1 Gepost op: 12-10-2022, 07:40 »
Verversen doe ik altijd onderaf, werkt voor mij het beste en weinig kans op luchtbellen. Dus bakje leeg. Spuitvullen en met slangetje op nippel, dan verse vloeistof inspuiten en bakje desnoods nog een keer leegmaken.
Ik denk dat je gewoon nog ergens lucht in je leidingen hebt. Aanlopen van blokken heb ik ook wel eens gehad na vervangen, na 2 dagen waws het weg. Misschien iets te grote specficaties.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 8
Re: Lucht aantrekken via nipple remklauw
« Reactie #2 Gepost op: 12-10-2022, 14:56 »
Ik dacht zelf ook er moet nog lucht inzitten, maar dit is niet het geval. Het aanlopen van de blokken duurde best lang. Het 'centreren' van de pads heeft geholpen zoals ik hierboven heb beschreven. Vooraleer je ze vastzet op de vork, aanknijpen van rem, dan vastzetten, nadien met momentsleutel op jusite specificatie. Toen was het probleem meteen opgelost.


Wat betreft de tenere zelf, wat bedoel je met spuit vullen langs onder?


Ik maak het reservoir bakje leeg, zet druk op de remleiding door knijpen van rem, open de nipple en laat vloeistof er uit (via slangetje) en herhaal dit tot het bakje leeg is en vul het dan weer .. dit doe ik eerst met de verste klauw en dan de dichtsbijzijnde klauw als je naar de leidingen kijkt.


Hiermee was mijn probleem van 'lucht' niet opgelost dus ik vermoed lucht via nipples dat terug naar binnen kan??

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7963
Re: Lucht aantrekken via nipple remklauw
« Reactie #3 Gepost op: 12-10-2022, 15:36 »
Van onderaf ipv bovenaf.Met een injectiespuit zonder naald maar wel stukje slang die op spuit en nippel past.Het blijft een geklieder.Als ik ergens een hekel aan heb is het remvloeistof.Ik besteed niet veel uit aan m.n auto maar wel altijd remvloeistof.


Post Merge: 12-10-2022, 15:37
Als de lucht wel via de nippels terug naar binnen kan.Kan er ook olie naar buiten. ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Lucht aantrekken via nipple remklauw
« Reactie #4 Gepost op: 12-10-2022, 15:47 »
ik mis nogal wat in je beschrijving.


om mee te beginnen bakje vol ipv leeg
slangetje met lus eerste stukje omhoog, dat er vloeistof teruggezogen wordt ipv lucht mocht er een beetje teruglopen
knijpen in je remhandle, dan nipple open
nipple weer dicht, dan pas remhandle loslaten
ruim voordat bakje leeg is weer bijvullen


zelf gebruik ik altijd een vacuumpompje aan de nipple, dat gaat ook lekker makkelijk.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7963
Re: Lucht aantrekken via nipple remklauw
« Reactie #5 Gepost op: 12-10-2022, 17:28 »
Dat is wel weer in een andere rubriek.Vacuumpomp aan je nippel 8)

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 8
Re: Lucht aantrekken via nipple remklauw
« Reactie #6 Gepost op: 13-10-2022, 20:00 »
ik mis nogal wat in je beschrijving.


om mee te beginnen bakje vol ipv leeg
slangetje met lus eerste stukje omhoog, dat er vloeistof teruggezogen wordt ipv lucht mocht er een beetje teruglopen
knijpen in je remhandle, dan nipple open
nipple weer dicht, dan pas remhandle loslaten
ruim voordat bakje leeg is weer bijvullen


Duidelijke uitleg en bedankt. Ik probeer het snel nog een keer en bekijk of ik iets gemist heb in de uitleg hierboven!

zelf gebruik ik altijd een vacuumpompje aan de nipple, dat gaat ook lekker makkelijk.