Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Wereldreis op de motor  (gelezen 36880 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 41
Wereldreis op de motor
« Gepost op: 28-12-2009, 14:51 »
Hallo,
Wie wil mee dromen voor een wereldreis op de motor en uiteindelijk tot werkelijkheid laten uitkomen.
Ik ben een vrouw van middelbare leeftijd en ben bezig met het voorbereiden.
Alle tips zijn welkom.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 33
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #1 Gepost op: 28-12-2009, 15:13 »
Misschien is het wel interessant om wat meer gegevens te geven.
- Duur : Hoeveel tijd ben je van plan te willen besteden aan de reis ?
- Tijdstip : Wanneer denk je te vertrekken ?
- Motor : Met welke motor rij je ?
...
R 1200 GS '08 en G 650 X Challenge '08

Website Afrikareis

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #2 Gepost op: 28-12-2009, 15:14 »
De 1e stap heb je al gemaakt en hier terecht gekomen. Maar waar wil je heen? Keuzes zat. Long way round via europa, azie, amerika? Wil je afrika doen? Welke landen wil je op zeker zien?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1078
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #3 Gepost op: 28-12-2009, 16:46 »
Heb zelf de droom om de complete kustlijn van de wereld te volgen.

Maar de komende 20 jaar ga ik daar nog echt geen tijd voor hebben...  :-\
Leven is makkelijker dan je denkt, maar moeilijker als je denkt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3415
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #4 Gepost op: 28-12-2009, 16:51 »
- Motor : Met welke motor rij je ?
...

Fazer??

Maar idd, een beetje een grof plan is wel handig als basis . Je kunt er altijd nog vanaf wijken.

Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2318
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #5 Gepost op: 28-12-2009, 17:03 »
Heb zelf de droom om de complete kustlijn van de wereld te volgen.

Maar de komende 20 jaar ga ik daar nog echt geen tijd voor hebben...  :-\
Zelfs als je vandaag begint ga je dat denk ik niet redden in dit leven. Of sla je alle eilanden over?
edit: het valt me mee, even snel opgeteld kom ik tot 800.000km
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_length_of_coastline

On topic:
Als Sjaak het op een R1 kan, moet een tochtje rond de wereld op een Fazer ook wel lukken. Zou zelf voor iets anders gaan, maar goed.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 41
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #6 Gepost op: 29-12-2009, 03:18 »
Ik heb wel nu een Fazer, maar daar ga ik niet mee reizen omdat die te zwaar is.
Eigenlijk de enige optie ivm mijn lengte als ik een 'wereld reis' wil maken is Beta Alp 4.0 met een DR350 motor. Dus asfalt en licht off the road (onverhard, water ...geen keien) met zijkoffers, evt. een grotere tank. Waar lees je die gegevens, want het is ca. 145 kg met volle tank.
Wie weet of die motor wel goed is voor zulke tochten.
 
Qua tijd en route weet ik niet. Het lijkt mij handig om per continent te doen.
 
Mijn voorgangers :
Lois Pryce deed het op een 225cc Yamaha http://www.loisontheloose.com/ (en daarna door Afrika op een 250cc)
Sander Dol doet het op een 600cc Yamaha  http://sanderstravelgear.blogspot.com/ (Mijn Favoriet, natuurlijk)
Sjaak op een buikschuiver http://www.sjaaklucassen.nl/apus/render.php?type=2&id=9&template=default
Guzzigalore – Moto Guzzi Classic V 7 - http://www.guzzigalore.nl/log/man.php

 
Edit :
Via Marktplaats kreeg ik een tip, zie www.oranjetrophy.nl
Ik zou wel willen, maar ik weet niet hoe je kan deelnemen of de tempo hoog is.
Als je de rally's volgt dan heb je toch wat van de wereld gezien.
http://www.pekingparis.com/route.html
http://www.ngc.tv/programmes/Custom/LongWayDown/Map.aspx?Id=1098

http://martijnopdemotor.web-log.nl/
http://www.jeroenopmotorreis.nl/home.html
Aussie - http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=469135
Goede doel - http://www.ride-out.nl/

Offline member

  • *****
  • Berichten: 480
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #7 Gepost op: 29-12-2009, 08:37 »
 
Om aan te tonen dat het geen ruk uit maakt waar je op rijdt, hoeveel ervaring je hebt of wat voor mooie spullen je allemaal kunt kopen mag je deze echt niet overslaan:
 
http://www.thepostman.org.uk/the-bike/
 
Met amper ervaring, nauwelijks planning, en allemaal ouwe spullen op een brommertje van Sydney naar London...............

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #8 Gepost op: 29-12-2009, 08:38 »
Waarom zijkoffers. Als je het licht wilt houden....Is ook te zwaar voor het achterframepje van de Beta (afgaande op de foto's).

By the way: welkom hier, goeie plek voor vragen over je mooie plan. Meer reiservaring "op een hoop" zal je elders in NL niet gauw vinden  :D
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 41
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #9 Gepost op: 29-12-2009, 13:33 »
The postman is leuk, maar ik wil enigzins wat voorbereiden, ook om tijd te winnen, zo niet gaat 20 jaar duren.
 
Mijn trefwoorden : mooi natuur landschappen, bergen, water, cultuur, bevolking, grote steden vermijden, toeristische oorden vermijden, motorrijden, duiken.
 
Om ideeen op te doen heb ik deze site ontdekt
Motorrijden en duiken. Hoewel met duiken geeft meer voor kleine vissen en geen liveboard.
 
Idd, waarom zou ik zijkoffers nemen. Ik moet goed overwegen of die Beta Alp een 350 of een 200 wordt. Ik moet ook rekeninghouden met zulke wegen.
http://www.himalayanoffroad.com/henningbehindyak.htm
 
 
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #10 Gepost op: 29-12-2009, 16:59 »
Als de Beta Alp nog zo'n onzekere faktor is en in Nederland eigenlijk erg onbekend kan je dan niet beter meteen voor de XT225 opteren. Je weet dat ie in ieder geval van Alaska tot Vuurland meegaat zonder veel problemen (zie Lois). En in the middle of No Where zou ik liever stilstaan met een Yamaha (welke dan ook) dan met een Beta.
En laag is ie ook als dat heel belangrijk is. In Engeland ieder geval goed verkrijgbaar. Hier in NL niet officieel gevoerd (toch?).
Marcel

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 41
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #11 Gepost op: 29-12-2009, 17:56 »
Als de Beta Alp nog zo'n onzekere faktor is en in Nederland eigenlijk erg onbekend kan je dan niet beter meteen voor de XT225 opteren. Je weet dat ie in ieder geval van Alaska tot Vuurland meegaat zonder veel problemen (zie Lois). En in the middle of No Where zou ik liever stilstaan met een Yamaha (welke dan ook) dan met een Beta.
En laag is ie ook als dat heel belangrijk is. In Engeland ieder geval goed verkrijgbaar. Hier in NL niet officieel gevoerd (toch?).

Je hebt toch gelijk in, vooral als ik dit artikel heb gelezen
http://alp350.blogspot.com/2007/06/tough-decision.html
Bovendien kan ik met de XT club leren sleutelen.
 
Edit : Kan je exact welk XT225 bedoel je. Oud Serow, Nieuw Serow, USA/Canada heeft een nieuw model. Ik moet UK nog kijken.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #12 Gepost op: 29-12-2009, 18:00 »
Nou weet ik iemand die een prima DR350 met grote tank in de aanbieding heeft....
Mocht-ie te hoog zijn dan is de vering waarschijnlijk nog wel aan te passen.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 41
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #13 Gepost op: 29-12-2009, 18:12 »
Nou weet ik iemand die een prima DR350 met grote tank in de aanbieding heeft....
Mocht-ie te hoog zijn dan is de vering waarschijnlijk nog wel aan te passen.
Hoi, bedankt voor je aanbod. Ik las bij horizonunlimited van ontevredenheid. Bij moelijke beslissing artikel stod 'DR350, alle oude en veel mogelijk versleten.'. Toch een gangbare merk/artikel zoals XT.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #14 Gepost op: 29-12-2009, 18:14 »
Hoe nieuwer hoe beter lijkt me, maar dat alleen betreffende slijtage delen.
Marcel