Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: off road vermogen of snelheid ?  (gelezen 3960 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
off road vermogen of snelheid ?
« Gepost op: 24-01-2005, 15:05 »
Hoi,

ik zit te twijfelen of ik op zoek zal gaan naar een andere maat achter kettingtandwiel.

Als ik nu een tandwiel met meer tanden weet te vinden, dan heb ik meer kracht in mijn aandrijving maar ook minder snelheid. Maar meer kracht resulteert off road vaak in meer slippen en meer slippen is minder grip, dus je meer kracht werkt aafrechts, vooral in mulzand of modder.

Dus het heeft geen zin om er een groter achtertandwiel op te zetten ?

Maak ik een denkfout of wat is jullie ervaring hiermee ?

Groetjes, domminator robert

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: off road vermogen of snelheid ?
« Reactie #1 Gepost op: 24-01-2005, 15:18 »
TOPTip van Ad:

vervang het voortandwiel in Finland door een kleiner exemplaar, hierdoor krijg je meer 'offroad pulling power'. Tiz klein, goedkoop....etc, kan niet mis.... en heel belangrijk, tijdens de heenreis kun je nog lekker cruizen op 120/130 km/u...
Amsterdam naar Japan, Australie en Indonesie () 2007 - 20??
http://picasaweb.google.com/mbaars99

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: off road vermogen of snelheid ?
« Reactie #2 Gepost op: 24-01-2005, 17:19 »
He Robert,

Je redenering klopt aardig. Een groot achtertandwiel is vooral handig als je vaker langzaam moet rijden (trailachtig) en als je topsnelheid niet hoog hoeft te zijn, bijvoorbeeld op steenachtige grond met rivierpassages, hobbels en bobbels, smalle paadjes, steile beklimmingen, etc.

Marianne's XT had met een 36 achtertandwiel (normaal 45) in Malawi in ieder geval te veel moeite om een berg met veel losse stenen op te komen: ik kon niet voldoende toeren maken om de motor van z'n plek te krijgen. Met een 45 tandwiel was dat waarschijnlijk geen probleem geweest...We moesten daar dus omdraaien. Het heeft dus in sommige situaties wel degelijk zin!

Voor modder en mulzand werkt het averechts: daar moet je juist met weinig trekkracht weg kunnen rijden omdat je je anders ingraaft, maar dat kan natuurlijk ook als je in z'n 2 of 3 wegrijdt (niet zo fijn voor je koppeling...) en je motor heeft voldoende vermogen.

Kleiner voortandwiel kan trouwens ook...1 tandje voor kan al heel veel schelen!
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: off road vermogen of snelheid ?
« Reactie #3 Gepost op: 24-01-2005, 19:40 »
(als je geen casseteversnellingsbak hebt en alle versnellingen kan kiezen..:)

Je kiest je overbrenging zo dat je bij maximale snelheid die je denkt te gaan rijden bij dat evenement/die etappe oid., ZO dat je in de hoogste versnelling net over het toerental draait waarbij je het maximale vermogen hebt.

Zo kies je bij een zware etappe zonder lange rechte stukken waar je dus geen voordseel hebt om 150 te rijden maax misschien maximaal 100km/h, je tandwielverhouding zo dat je dus in zijn 6 (?hoogste) maximaal 110km.h ofzo haalt.
Dan heb je de meeste keuze in versnellingen voor al het werk waarbij je langzamer gaat.

Je hebt wel gelijk dat je meer trekkracht krijgt, en dus misschien eerder slipt, maar dat voorkom je gewoon door een hogere versnelling te kiezen als dat nodig is.. dus in zijn 3 door die modderzooi ipv in zijn 1e!.

Als je veel moet/wil wisselen, kies dan je achtertandwiel zo dat je door uitwisselen van het voortandwiel snel je overbrenging kan wisselen (immers hoef je dan meestal geen andere kettinglengte te hebben).

Zo reden wij in Afrika op de weg met 15x45 (XR600): dan ga je gemakkelijk 120km/h. Voor de lange aanloopstukken door europa: 16 tands voor, voor het zand 14 tands of zelfs 13 tands VTW. Alles met dezelfde ketting!
VTW wisselje door de je achterwiel los te halen en wat naar voren te schuiven, dan VTW losschroefen en MET ketting en al van de as at trekken, tandwiel tussen de ketting uit pakken, ander er in, en weer met kerring en al op de as vastzetten... nog geen 2 minuutjes werk!

euhm ok.. lang verhaal. ik hoop dat het te volgen is/was :)

 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: off road vermogen of snelheid ?
« Reactie #4 Gepost op: 24-01-2005, 20:48 »
De domi heeft standaard 15-45. 14-45 is net te kort voor reizen en 15-47 is perfekt. Dat is ook de standaard maat voor domi's met 25 Kw in duitsland (gevonden in de hein gericke boeken ooit) en dus makkelijk aan te komen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: off road vermogen of snelheid ?
« Reactie #5 Gepost op: 24-01-2005, 20:52 »
domi-VTW = XR600 VTW
dus 13, 14 en 15 verkrijgbaar.
voor 16 tands kan je een Kawa GPZ500/KLE500 VTW nemen, die past ook :-), moet je wel het bijbehorende Kawa borgplaatje gebruiken, want de gaatjes zitten anders.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: off road vermogen of snelheid ?
« Reactie #6 Gepost op: 24-01-2005, 21:00 »

Voor de 47t

http://www.hein-gericke.de/shop2002/eurobike/eb_frameset.php?sessionID=c1240c1d18db79f86ea3f23ccc3136c6@127139890

domi-VTW = XR600 VTW
dus 13, 14 en 15 verkrijgbaar.
voor 16 tands kan je een Kawa GPZ500/KLE500 VTW nemen, die past ook :-), moet je wel het bijbehorende Kawa borgplaatje gebruiken, want de gaatjes zitten anders.

Het veschil met 1 tandje voor is een erg grote stap en heb je met een domi meestal niet nodig. Tenzij je het zand gaat opzoeken. Met 15-47 is de topsnelheid nog gelijk als met standaard tandwielen, want met standaard heb je in 5 nog toeren over en met 15-47 tikt ie net het rood aan in 5. Alleen voor echt veel en/of vaak gebruik in mul zand kun je an nog een 14 tands voortandwiel meenemen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: off road vermogen of snelheid ?
« Reactie #7 Gepost op: 24-01-2005, 21:30 »
XR600: origineel 14/48
met 15/42 gaat ie op de weg 160km/h  :D (sigma)
maar nu niet meer hoor... da was toen de zuiger nog nieuw was  :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: off road vermogen of snelheid ?
« Reactie #8 Gepost op: 24-01-2005, 22:08 »
XR600: origineel 14/48
met 15/42 gaat ie op de weg 160km/h :D (sigma)
maar nu niet meer hoor... da was toen de zuiger nog nieuw was :-X

Met 15-48 lukte dat met mijn XR ook. Dat durfde je alleen nie t lang vol te houden, want het voelde alsof de zuiger elk moment door de tank heen naar boven zou komen. XRetje was wel ietsje aangepast  ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: off road vermogen of snelheid ?
« Reactie #9 Gepost op: 25-01-2005, 10:46 »
Goede tips allemaal !

Tnx

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: off road vermogen of snelheid ?
« Reactie #10 Gepost op: 26-01-2005, 22:35 »
En wat ga je nou doen?  8)
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)