(als je geen casseteversnellingsbak hebt en alle versnellingen kan kiezen..
Je kiest je overbrenging zo dat je bij maximale snelheid die je denkt te gaan rijden bij dat evenement/die etappe oid., ZO dat je in de hoogste versnelling net over het toerental draait waarbij je het maximale vermogen hebt.
Zo kies je bij een zware etappe zonder lange rechte stukken waar je dus geen voordseel hebt om 150 te rijden maax misschien maximaal 100km/h, je tandwielverhouding zo dat je dus in zijn 6 (?hoogste) maximaal 110km.h ofzo haalt.
Dan heb je de meeste keuze in versnellingen voor al het werk waarbij je langzamer gaat.
Je hebt wel gelijk dat je meer trekkracht krijgt, en dus misschien eerder slipt, maar dat voorkom je gewoon door een hogere versnelling te kiezen als dat nodig is.. dus in zijn 3 door die modderzooi ipv in zijn 1e!.
Als je veel moet/wil wisselen, kies dan je achtertandwiel zo dat je door uitwisselen van het voortandwiel snel je overbrenging kan wisselen (immers hoef je dan meestal geen andere kettinglengte te hebben).
Zo reden wij in Afrika op de weg met 15x45 (XR600): dan ga je gemakkelijk 120km/h. Voor de lange aanloopstukken door europa: 16 tands voor, voor het zand 14 tands of zelfs 13 tands VTW. Alles met dezelfde ketting!
VTW wisselje door de je achterwiel los te halen en wat naar voren te schuiven, dan VTW losschroefen en MET ketting en al van de as at trekken, tandwiel tussen de ketting uit pakken, ander er in, en weer met kerring en al op de as vastzetten... nog geen 2 minuutjes werk!
euhm ok.. lang verhaal. ik hoop dat het te volgen is/was