Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: De Ideale 1-Persoonstent  (gelezen 99683 keer)

Offline member

  • DR-Z 400s '06
  • *****
  • Berichten: 1000
Re: De Ideale 1-Persoonstent
« Reactie #30 Gepost op: 17-06-2007, 08:28 »
Goed, ik heb de Gelert Solo uitgeprobeert tijdens een weekend wandelen in zwitserland.









Voordelen:
+Het tentje is met 1,5 kilo erg licht en bind je makkelijk op je rugtas of achterop de motor.
+Ook het opzetten is een eitje, en is in 4 minuten klaar als je rustig aan doet.
+Verder heb je niet veel ruimte nodig om hem te kunnen opzetten.

Nadelen:
-Het tentje is zo klein dat ik (1.96m) er kwa lengte geen centimeter in overhoud.
-Tussen de binnentent en de buitentent blijft zo weinig ruimte over dat een echte rugtas er niet eens past.
-Als het hard regent wanneer je je tent in probeert te komen heb je een probleem, want de opening van de binnentent zit (natuurlijk) direct achter de opening van de buitentent, maar zo dicht op elkaar dat het direct de binnentent in regent.


Kortom: Leuk tentje voor dat geld (37 euro), maar niet geschikt voor regenachtige omgevingen. Kleine dingen als schoenen en camera en telefoon kun je meenemen de tent in, maar tassen en andere wat grotere dingen moeten buiten blijven liggen.
Waar geen weg is, is een wil.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: De Ideale 1-Persoonstent
« Reactie #31 Gepost op: 17-06-2007, 10:18 »
Mijn ideale (zomer)tent: enkelwandig tentje van de Lidl voor 19.95€. Weegt 0.7 kg. Niet bedoeld voor langdurige regen en het beste is dat je de ventilatieflap gewoon half monteert. Dit betekent dat je er 's nachts uitmoet als het gaat regenen maar lekker luchtig is het wel!

Noppy

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: De Ideale 1-Persoonstent
« Reactie #32 Gepost op: 01-07-2007, 21:13 »
Nou, ik heb dus ook deze tent, en errrrrrmmm hij is klein, erg klein. Zo klein dat ik eerst mijn slaapzak aan moet trekken, en dan pas in de tent kruip.  :confused:
En hij is niet waterdicht (en daar baal ik dus best wel van).

Goed genoeg voor een MS1000 waar je af toe ook een blokhut neemt, maar verder? Ik kan hem niemand aanraden.  >:(

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: De Ideale 1-Persoonstent
« Reactie #33 Gepost op: 01-07-2007, 22:04 »
Mijn ideale (zomer)tent: enkelwandig tentje van de Lidl voor 19.95€. Weegt 0.7 kg. Niet bedoeld voor langdurige regen en het beste is dat je de ventilatieflap gewoon half monteert. Dit betekent dat je er 's nachts uitmoet als het gaat regenen maar lekker luchtig is het wel!

Noppy
en hij isoleert slecht (snurkgeluiden dan..)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: De Ideale 1-Persoonstent
« Reactie #34 Gepost op: 02-07-2007, 20:43 »
Sorry :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: De Ideale 1-Persoonstent
« Reactie #35 Gepost op: 02-07-2007, 22:55 »
geen gesnurk gehoord  8)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: De Ideale 1-Persoonstent
« Reactie #36 Gepost op: 09-02-2008, 21:37 »
Hoi JW,

Misschien is dit wat voor je: een review van iemand die dit tentje in Alaska uitgeprobeerd heeft.

http://www.davidalbeck.com/hiking/reviews/zeus1exo.html

Enkelwandig, 1.5 persoons, onder de 2 kg en goede ventilatiemogelijkheden. Mooie korte stokken. Extra plek voor bagage en vieze stinklaarzen :D

De tent besproken in de review zal wel de 4.0 zijn; inmiddels is er een 5.0 uit, met de ingang aan de zijkant:



Noppy

Ik heb ook verschillende low-budget versies gehad (in de loop der veeeele jaren)
Alleen de laatste was een miskoop (polo) zoals meestal, enkeldaks en nylon.
Maar met te weinig ventikatiemogelijkheden.
Dussss S'ochtends een binnententse regenbui als je het doek raakte en steevast hoofdpijn..
(en ik maar denken dat het aan de drank lag)

Groeten jan Willem

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 34
Re: De Ideale 1-Persoonstent
« Reactie #37 Gepost op: 19-02-2008, 22:08 »
Wat isser mis met een pocho'tje?
zo'n slaapzak van Mien van Def, lekkere dikke Thermarest (dus niet die van Mien, maar bij de Vrijbuitert uit Roden)
of van Wolfcamper, das ook geen gek spul.
je zet je brommert zo dat je de poncho aan de NIET jiffy-zijde kan opspannen, waarbij de schuine kant tegen de windrichting afspant.
je ligt perfect droog, het hele tentverhaal weegt ca 800 gram,
opzetten van je bivak ca 2 minuten.
enne dampen van de fiets zijn me altijd meegevallen.
'tis maar een idee,
 
Peet

[attachment deleted by admin]
Ik vond de volgende rit beter
Pegasos met CARBURATEURS!!!

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: De Ideale 1-Persoonstent
« Reactie #38 Gepost op: 18-03-2008, 09:15 »
Ik ben nog steeds op zoek naar de ideale tent voor m'n motor uitrusting. Ik heb al een superlicht matje (Thermarest), en een super slaapzak (North Face), maar een lichte tent hebbik nog niet.

Deze tent komt het meest in de richting:

http://www.gelert.com/Products/Solo.aspx
Hij is licht (1,5 kilo) en groot genoeg om mijn 2 meter lange lijf netjes in kwijt te kunnen.

Enige nadeel: nogal goedkoop...  37 Euro. Tis een budget versie. Weet iemand een betere optie?



Obelink nu 25 euro

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: De Ideale 1-Persoonstent
« Reactie #39 Gepost op: 18-03-2008, 12:26 »
Voor 25 euro zou ik hem nog durven proberen.... :o
Dan kan je mooi uitproberen of zo'n model aan je wensen voldoet en is het geen weggegooid geld als het niet bevalt.
Dit soort modellen tentjes komen in alle merken en prijzen, dus als ie echt goed bevalt, maar na een jaar gaat ie lekken of is de rits kapot, weet je tenminste zeker of je het zelfde model van een betere kwaliteit wil of misschien juist toch maar een half kilootje zwaarder voor wat meer ruimte en comfort..

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: De Ideale 1-Persoonstent
« Reactie #40 Gepost op: 18-03-2008, 12:38 »
Ik heb zo'n soort tentje van Coleman mee gehad in Libië. Het grootste nadeel vond ik dat je haringen nodig hebt om hem op te zetten, en dat het er dan ook nog eens veel te veel zijn. Kwa gewicht en inpakafmetingen was het een supertent, neem wel een twee persoons tent, dan heb je ook ruiimte om wat spullen in je binnentent te leggen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 399
Re: De Ideale 1-Persoonstent
« Reactie #41 Gepost op: 18-03-2008, 14:05 »
Voor mij is een 2 persoons tunneltentje de perfecte solo met de motor tent.  Pakweg 130 breed van binnen en 2 meter lang. Met een dichte luifel waar precies wat bagage in past.  Ik heb een Wechsel (Carl Denig), een budget Hilleberg kloon.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: De Ideale 1-Persoonstent
« Reactie #42 Gepost op: 18-03-2008, 17:25 »
Voor mij is een 2 persoons tunneltentje de perfecte solo met de motor tent.  Pakweg 130 breed van binnen en 2 meter lang. Met een dichte luifel waar precies wat bagage in past.  Ik heb een Wechsel (Carl Denig), een budget Hilleberg kloon.



he,die heb ik van louis(19,95)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: De Ideale 1-Persoonstent
« Reactie #43 Gepost op: 07-04-2008, 17:09 »
Wat isser mis met een pocho'tje?

Niets.

In een offroad-motorfiets reisboek uit '68 staat deze truuk al met een mutifunctioneel stuk 'grondzeil'.
Heeft mij decennia op twee wielen goede diensten verleend en nu op vier poten.
Ik ben ergens een keer overgegaan op een ripstop 'leger'-poncho welke kompleet met bronzen drukkers en ogen komt. Stukje, ook multifunctioneel, strotouw mee en een paar duralmin grondpennen. Tent, afdak, grondzeil, bivakzak en zelfs poncho heb je dan  ;D
Nadeel is dat ik het alleen in  :( camo heb gevonden, maar dat is subjectief en mijn knalblauwe stuk 'agrarisch' zeil was net zo lelijk op een andere manier.

Was trouwens redelijk hilarisch dat blauwe zeil bij een vier-seizoenen-rit in Asturie, noord Spanje. Mijn maten uiteindelijk uitgelachen allemaal in luxe tentjes, ik naast de Husaberg op/onder mijn ouweblauwe zeil. Ik lekker warm en droog wakker geworden, zij allemaal zeiknat van hemel-, grond- of naar binnen gespoeld water .


je zet je brommert zo dat je de poncho aan de NIET jiffy-zijde kan opspannen, waarbij de schuine kant tegen de windrichting afspant.

Ik deed dat juist andersom. Je legt een plaatje/plankje/voetje onder de jiffy opdat je zeker weet dat het ding ook niet met door eventueel zompig wordende ondergrond niet wegzakt en met het afdak trek je de motorfiets op de jiffy. Nu kan het ding niet door de wind of wat-dan-ook omvallen. Als je het dan nog niet vertrouwt zet je de fiets aan een boom of haringen vast met het (stro)touw.

Ik heb trouwens de LIDL-tent wel gekocht en gekanibaliseerd want bijvoorbeeld de tenstokken zijn perfect om een bivaklijn voor de paarden of drooglijn mee te spannen als er geen bomen zijn.

peter

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: De Ideale 1-Persoonstent
« Reactie #44 Gepost op: 08-04-2008, 11:47 »
In een ander topic werd er over 'nieuw'  geschreven.

Voor lichtreizigers is er al een eeuw of twee een simpele alles-in-1 oplossing voor overnachten.
In de VS heet het een 'bedroll' in Australie een 'swag'  en rr zal in het NL vast ook een oude benaming voor zijn.
Een moderne variant is een slaapzak op een matje in een bivakzak opgerold in een compressiezak.

peter