Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Tripy II apparaatstekker. Wie het weet...  (gelezen 17669 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 205
Re: Tripy II apparaatstekker. Wie het weet...
« Reactie #15 Gepost op: 15-03-2015, 11:55 »
Als met schroef aansluiting de print beschadig kan worden, dan mag de Tripy nooit met een spanningaansluiting gebruikt worden.

Dus ook niet met deze: Adaptator voor het 8-28 VDC elektrisch systeem van de voertuig Ref: 9020


 :D ;)    zelfde skroef


EN dan zou de afstandbedienkabel ook nooit gebruikt mogen worden, ook dat is dezelfde plug...  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 335
Re: Tripy II apparaatstekker. Wie het weet...
« Reactie #16 Gepost op: 15-03-2015, 12:01 »
Als het echt een software probleem is, dan gaat het niet werken, nooit!  Tenzij Tripy dit ondersteund.

De ervaring leert dat we software vaak kunnen foppen en ik zie niet direct een reden waarom het niet zou kunnen.  2x voeding en 2x data in de kabel, maar pas als je echt gaat knippen in de kabels en gaat meten wat er met signaal gebeurd en wat tripy doet weet je het zeker.

Is dus meer een kwestie van: neem ik het risico om in de kabels te knippen en dat als het niet lukt ik met extra soldeerverbindingen in de kabels zit.

Als je goed meet kun je het namelijk weer precies zo monteren zoals het was. En vooral niet te kort na een stekker knippen ;)



Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Tripy II apparaatstekker. Wie het weet...
« Reactie #17 Gepost op: 15-03-2015, 12:32 »
Als met schroef aansluiting de print beschadig kan worden, dan mag de Tripy nooit met een spanningaansluiting gebruikt worden.

Dus ook niet met deze: Adaptator voor het 8-28 VDC elektrisch systeem van de voertuig Ref: 9020


 :D ;)    zelfde skroef

Een motor trilt meer dan een auto, misschien dat dat de achterliggende gedachte is.............

Als jullie het nou effe uitproberen, weet ik het ook.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 205
Re: Tripy II apparaatstekker. Wie het weet...
« Reactie #18 Gepost op: 15-03-2015, 12:45 »
Het gaat gewoon hoor, geen probleem. Zoals gezegd, goed om erbij stil te staan maar de vrees is ongegrond. Ik heb regelmatig met boordspanning gereden wanneer de batterij leeg raakte, in totaal vele duizenden kilometers lang, over verschillende terreinen, met verschillende motoren (AT, 950 Adventure S, 660 Rallye en momenteel een verbouwde XT660Z). En mijn Tripy is nog in perfecte staat. De enige ergernis was dat die connector er zo vaak uit viel ondanks provisorisch vastzetten, vandaar dat de nieuwe kabel die schroefbus moet hebben.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2770
Re: Tripy II apparaatstekker. Wie het weet...
« Reactie #19 Gepost op: 15-03-2015, 13:32 »
Als het echt een software probleem is, dan gaat het niet werken, nooit!  Tenzij Tripy dit ondersteund.

De ervaring leert dat we software vaak kunnen foppen en ik zie niet direct een reden waarom het niet zou kunnen.  2x voeding en 2x data in de kabel, maar pas als je echt gaat knippen in de kabels en gaat meten wat er met signaal gebeurd en wat tripy doet weet je het zeker.

Is dus meer een kwestie van: neem ik het risico om in de kabels te knippen en dat als het niet lukt ik met extra soldeerverbindingen in de kabels zit.

Als je goed meet kun je het namelijk weer precies zo monteren zoals het was. En vooral niet te kort na een stekker knippen ;)
Ik dacht echter eerder aan een extra aansluittpunt op het toestel, binnenin is er ruimte genoeg voor die extra connector,
Zoals je aangeeft, misschien een bij een oudere tripy het risico nemen  ???

Offline member

  • *****
  • Berichten: 335
Re: Tripy II apparaatstekker. Wie het weet...
« Reactie #20 Gepost op: 15-03-2015, 14:47 »
Ik geloof nooit dat de Tripy zomaar kapot gaat, alleen als je de verkeerde kabels aansluit (en met 12 direct speelt), maar dan nog is alles maar 5v, dus met rustig doormeten, schemaatje maken en netjes in elkaar zetten zul je ene heel eind komen.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 223
Re: Tripy II apparaatstekker. Wie het weet...
« Reactie #21 Gepost op: 19-03-2015, 14:08 »
ik gebruik tijdens rijden indien er spanning nodig is volgende elastiek, waarmee ik de USB communicatie kabel gebruik om via USB connector op dashboard bij te laden. Deze T-fix elastiek houd het stekkertje voldoende op zijn plaats tijdens het rijden.
Geen te dure kabel nodig.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 205
Re: Tripy II apparaatstekker. Wie het weet...
« Reactie #22 Gepost op: 19-03-2015, 23:51 »
Dat is op zich ook geen slecht idee. Maar mijn kabel heeft zijn beste tijd toch wel gehad. Ik zet er wel een nieuwe USB plug (5 stuks voor 1 euro 24, free shipping...  ;D  ) aan zodat ik een reserve heb, maar ben nog steeds op zoek naar het juiste type apparaatstekker-met-schroefbus.


Het moet inderdaad stukken goedkoper kunnen dan zomaar een veel te dure nieuwe kabel bestellen. Dat complete kabeltje kost inkoop waarschijnlijk nog geen 50 cent.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 205
Re: Tripy II apparaatstekker. Wie het weet...
« Reactie #23 Gepost op: 17-04-2015, 11:08 »
Eindelijk, eindelijk telefonisch contact gehad met de mensen van Tripy en het antwoord is nu duidelijk.


De standaard bijgeleverde kabel 9000 is niet bedoeld voor gebruik op de motor, deze kabel dient enkel voor data-overdracht vanaf en naar de computer, en als laadkabel vanaf de adapter.


Voor gebruik op de motor is toch Ref. 9020 voorzien. Deze heeft wel een schroefdraadborging aan apparaatzijde. Was alleen jammer dat de fotootjes op de website niet vergroot kunnen worden om alles wat gedetailleerder te kunnen zien... In ieder geval is daarmee definitief het verhaal de wereld uit geholpen door de mensen van Tripy zelf, dat je het apparaat niet zou mogen gebruiken met een voedingskabel erin. Dat blijkt dus onzin te zijn.


@ scheurneus: Ik heb uiteindelijk toch maar kabel 9000 besteld. Repareren ging eigenlijk niet omdat de aardlitze zich niet laat solderen. Die is waarschijnlijk dmv laser aan de USB plug gelast. En nee, ik gebruik géén bouwmarkt soldeerprulletje, maar een goed temperatuurgeregeld soldeerstation :D  ))
Ben benieuwd welke plug er aan zit als hij geleverd wordt. Kan daarna altijd nog 9020 bijbestellen, of de oude kabel nader bekijken als ik wat meer tijd heb.


 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Tripy II apparaatstekker. Wie het weet...
« Reactie #24 Gepost op: 18-04-2015, 00:06 »
Ja, zo effe wat ik denk; een 4-polige stekker, ééntje is massa, een + voeding, de overige twee (incl. massa =3) externe bediening.

Veel moeilijker zal het toch niet zijn.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 205
Re: Tripy II apparaatstekker. Wie het weet...
« Reactie #25 Gepost op: 18-04-2015, 00:14 »
Het is ook niet moeilijk, maar de passende stekker vinden is een héél ander verhaal. Honderden, zoniet duizenden 4-polige stekkers te koop, maar welke is het nu?  ;)


Het zoeken gaat ondertussen gewoon door, ben benieuwd wat er straks aan mijn vers geleverde snoertje zit: met of zonder schroefborging?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2770
Re: Tripy II apparaatstekker. Wie het weet...
« Reactie #26 Gepost op: 18-04-2015, 06:24 »
MET schroefborging!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Tripy II apparaatstekker. Wie het weet...
« Reactie #27 Gepost op: 18-04-2015, 07:36 »
Het is ook niet moeilijk, maar de passende stekker vinden is een héél ander verhaal. Honderden, zoniet duizenden 4-polige stekkers te koop, maar welke is het nu?  ;)


Het zoeken gaat ondertussen gewoon door, ben benieuwd wat er straks aan mijn vers geleverde snoertje zit: met of zonder schroefborging?

Met schroef borging...ik heb hem zelf ook
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 205
Re: Tripy II apparaatstekker. Wie het weet...
« Reactie #28 Gepost op: 21-04-2015, 15:44 »
Nou, dus niet... Kijk eens wat ik zojuist toegestuurd kreeg? Zonder borging. Nou ja, kan in ieder geval weer verbinding maken met de computer...
De marketing zit in elk geval goed in elkaar daar, op kabeltjes verdienen ze waarschijnlijk fortuinen!





 ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2770
Re: Tripy II apparaatstekker. Wie het weet...
« Reactie #29 Gepost op: 21-04-2015, 19:14 »
En toch heb ik ooit zo een kabel met schroefconnector bij een Tripylader (??) gehad