Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Kunst-knie?  (gelezen 6098 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 767
Kunst-knie?
« Gepost op: 01-01-2013, 15:46 »
Dames, Heren,


Ik heb een aantal knie-operaties achter de rug en in de toekomst zal het er wel op uitdraaien dat er een kunstknie geplaatst zal moeten worden.
Uiteraard probeer ik dit zo lang mogelijk uit te stellen.  ;)


Sommige dagen kan ik goed lopen en sommige dagen ben ik gewoon kreupel. Alles wat vertikaal gedaan moet worden, is pijnlijk.
En ja, ik rij gewoon offroad. Heb wel met sommige zaken moeite, maar kan me staande houden  8)


Mijn vraag : wie van jullie heeft ervaring met kunstknieen en offroadrijden? Is de ingreep mee of tegen gevallen, kun je nog motorrijden etc .......




Greetz,
Hans
Greetz, Hans
BMW R1150RT

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Re: Kunst-knie?
« Reactie #1 Gepost op: 01-01-2013, 15:53 »
Of de ingreep mee- of tegenvalt hangt vooral af van de pijn voor de operatie, complicaties daargelaten. Als je veel pijn hebt voor de OK valt het altijd mee.

Gewoon motorrijden is geen enkel probleem, offroad rijden is echt NO GO.

Reken op 8 tot 12 maanden voor volledige functionaliteit van de prothese. (want dat is het toch echt).
Marcel

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1483
Re: Kunst-knie?
« Reactie #2 Gepost op: 01-01-2013, 17:29 »
heb je nog een optie tussen een halve en een hele knie?


een halve geeft later meer bewegingsvrijheid en zou ook iets sneller te revalideren zijn.


(dit uit mijn vader zijn ervaring)


zorg dat je goed fit bent vóór de operatie, scheelt heel veel voor na de operatie.
If nothing goes right......

go left!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Kunst-knie?
« Reactie #3 Gepost op: 01-01-2013, 19:53 »
Jeetje Hans,

Vervelend te horen. En je was nog zo lekker bezig op de crossbaan!

Je zult het vast wel vaker gehoord hebben maar zou een beetje afvallen, trainen/aansterken bij een Sport Medisch Adviescentrum in combinatie met een paar goede braces de operatie niet 10 jaar uit kunnen stellen?

Sterkte!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 767
Kunst-knie?
« Reactie #4 Gepost op: 01-01-2013, 20:33 »
Hoi Noppy, op de crossbaan ging het wel lekker, maar toen had ik dat probleem ook al.

Afvallen klopt. Omdat ik heel lang niet heb kunnen bewegen ben ik veel aangekomen. Heb nu thuis een goeie hometrainer staan en krijg van de fysio een trainingsschema. En natuurlijk wat minder eten en meer bewegen zal idd helpen.

 Ik wil er 20 kilo afhebben. Dat zal zeker schelen.

We moeten eens samen gaan rijden.

Gr, Hans
Greetz, Hans
BMW R1150RT

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1078
Re: Kunst-knie?
« Reactie #5 Gepost op: 02-01-2013, 09:16 »
Kunst knie weet ik niet maar ik heb sinds 5 jaar een kunst elleboog.

Precies 3 dagen na de operatie zat ik alweer op de motor.  8)
Ik ondervind geen verschil tussen linker (vervangen) of rechter (origineel) elleboog.

De volgende keer dat ik een bot breek mogen ze het van mij meteen vervangen door een metalen versie.  ;D
Leven is makkelijker dan je denkt, maar moeilijker als je denkt.

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: Kunst-knie?
« Reactie #6 Gepost op: 02-01-2013, 13:13 »
Een knie is wel een aardig complex gewricht volgens mij, en je staat niet elke dag op je elleboog, je knien krijgen echter veel te verduren door een leven heen.
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Kunst-knie?
« Reactie #7 Gepost op: 02-01-2013, 17:15 »
het zal best gaan echter de (waarschijnlijk) complicaties die het gaat opleveren in de toekomst zijn erger dan de total knee operatie.
dus eens met goofys

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1564
Re: Kunst-knie?
« Reactie #8 Gepost op: 02-01-2013, 17:27 »
Wat bedoelen jullie eigenlijk met Off Road No GO en de toekomstige complicaties.
Nooit meer Off Road rijden omdat als je valt kan het veel schade opleveren? Niet meer te repareren?
Complicaties? Die zowiezo komen of als je een ongelukje krijgt (vallen, verdraaien, etc)?
BMW xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Kunst-knie?
« Reactie #9 Gepost op: 02-01-2013, 20:36 »
met een nieuwe knie heb je max 110-120 graden buiging (dus een keer vallen en buigt meer, dan wordt je niet blij, de pin die in het bor zit kan loslaten of duwt door het bot heen waarbij je een versplinter onderbeen hebt.)) daarnaast kan de nieuwe knie loslaten bij veel schokken en dreunen kot er speling, dat is moeilijk te herstellen. Met een knie doe je als je netjes doet 15 jaar maar je kan meestal max 2 prothese krijgen, ben er dus zuinig op.


voetballen, handballen, zelf hardlopen wordt afgeraden.
fietsen en zelfs skiien wordt gedaan (maar geen buckkelpiste) en ook hier is het gevaar van vallen aanwezig.
 slechts een kwart van de mensen met een nieuwe knie zeggen dat ze hun oude sport activiteiten hebben hervat.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Kunst-knie?
« Reactie #10 Gepost op: 02-01-2013, 20:42 »
Daarom is het vermoedelijk handiger om sterk af te vallen en je spieren te trainen. Nou zijn er hier vast wel mensen hier die zeggen dat dat heel mooi samen zal gaan ;)

Ik hoop niet dat je ooit met deze jongens mee mag gaan rijden, want dan is 't goed mis:

http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=15424.0;topicseen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Re: Kunst-knie?
« Reactie #11 Gepost op: 02-01-2013, 21:53 »
Wat Bommer meldt is wel het belangrijkste . Met complicaties bedoelde ik meer de complicaties die direct post operatief kunnen voorkomen zoals trombose, infecties en niet goed opgang komen van de mobiliteit.
Hoe een eitje zo'n ingreep ook lijkt , dat is het niet.
Marcel

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Kunst-knie?
« Reactie #12 Gepost op: 02-01-2013, 22:09 »
Ook naaste familie met ervaring.

Ander punt is hoe ver kan je hem buigen bij een prothese.
De een gaat net over de 90 graden en de ander niet.
Dus op knieen even liggen om wat te doen is niet zo makkelijk meer.

De een heeft ook veel langer pijn gehad in de spieren dan de ander.
Bobbeltjes in de spieren.

Nu net weer controle gehad, bleek een kant geen plastic meer tussen het schanier te zitten.
Diktes van plastic verschillen bij montage. Knie van 2000.
Ja, hoelang gaat een knie mee. En dan weer een operatie?

Nu heeft de bewust knie bovenbeen een gezwel in de spieren. oorzaak?
Waar is het plastic gebleven? of is het al ijzer op ijzer.

Voor mij, hoe lang kan je het uithouden.
Hoe verandert je levenskwaliteit.

Hoe minder opnames hoe beter, want aan vele opraties hou je toch wat over.
Het mag dan wel onder een knie zijn, maar na een operatie kan je ook wat in het hoofd oplopen.
Helder zijn is een goed goed.

Offline member

  • starter
  • Berichten: 1
Re: Kunst-knie?
« Reactie #13 Gepost op: 25-03-2013, 21:54 »
he ik rij al 30 jaar met verotte knie laat er om de twee jaar ostenil in spuiten werkt perfect bij mij als je meer wilt weten hoor ik het wel groeten huskygerard

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 29
Re: Kunst-knie?
« Reactie #14 Gepost op: 25-03-2013, 23:09 »
Een maat van me heeft een kunst knie. Rijd nu gewoon met een brace (wel een goeie) En goeie laarzen. Ik heb zelf mn enkels verbrijzeld op de baan. zwaar artrose veel pennen en platen in mn enkels en benen. Allemaal van het verkeerd afstappen van de motor. Gewoon goeie laarzen, goed trainen. Pijn blijft, maar pijn is beter als thuis saai op de bank zitten.