Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Een geschikte fiets voor mij?  (gelezen 5880 keer)

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 9
Een geschikte fiets voor mij?
« Gepost op: 20-06-2016, 17:22 »

Beste allen,

Zoals je misschien gezien heb, heb ik me voorgesteld in het 'grote voorstel topic'. Dit leek me niet helemaal de juiste plek om te discussiëren over een geschikte fiets voor mij. Daarom dit nieuwe topic.
Ik heb al wat rondgekeken en diverse forums gelezen dacht ik aan de volgende motoren:


- Yamaha WR400
- " WR250R
- Suzuki DRZ 400
- Honda XR400
- ...
Budget rond de €2500,-Niet meer dan 35KW ivm A2 rijbewijs. Geen opgefokte crosser met veel onderhoud, elektrische start is een + maar geen 'must'.Nu was ik marktplaats aan het afstruinen en kwam ik dit tegen. (zie onderstaande link)

KTM GS 620 LC4 electrische start, met kenteken

http://www.marktplaats.nl/a/motoren/motoren-ktm/m1058130260-ktm-gs-620-lc4-electrische-start-met-kenteken.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=2

De beschrijving van de verkoper;

Een prima rijdende ktm met elektrische start, meer dan genoeg vermogen en in absolute topstaat.
Ongeveer 2 jaar terug heb ik deze motor gekocht en meteen compleet uit elkaar gehaald om vervolgens weer als nieuw op te bouwen.Op de laatste 3 foto's is nog wat van de wederopbouw te zien.

Wat is er aan gedaan;
Het frame is gestraald en dus ontdaan van roest, en opnieuw gepoedercoat,
Alle boutjes en moertjes zijn ook gestraald en opnieuw verzinkt.
De wielen heb ik opnieuw laten inspraken bij wielservice in Hasselt, deze keer met rvs spaken i.p.v. De verchroomde stalen spaken. Nooit meer roest dus.Nieuwe continental twinduro banden erop, fijn voor het zandpad en het asfalt. Ongeveer 1000 km oud.
De motor is nagekeken, kleppen gesteld, nieuwe olie erin, bougie,luchtfilter etc. Gewoon een grote beurt eigenlijk.
Nieuwe wiellagers en keerringen erin, remblokken nieuw etc.
De complete motorfiets is dus nagelopen, alles, maar dan ook alles is in goede staat.
Verlichting en elektrisch systeem functioneert zoals het hoort.
100 km terug nog een kleiner achtertandwiel en nieuwe ketting gemonteerd i.v.m. Hogere topsnelheid.
Sinds deze revisie/ restauratie heb ik er ongeveer 1000 km mee gereden, en is nu dus ook rijklaar.De enige puntjes die de motor nu nog heeft, is een beschadiging op het frame die even bijgewerkt mag worden, en de carberateur mag ook wel weer een keer schoongemaakt worden.
Ik heb er nog een extra achtertandwiel en ketting bij ( groter ), onderdelenboek en werkplaatshandboek zijn ook aanwezig.

Ik gebruik de motor het meest op de openbare weg en af en toe een zandpad, dus de motor is niet mishandeld en of krom of kapot of zo.Waarom doe ik de motor dan weg als ie zo goed is?, ik ben monteur en ik vind het geweldig om motoren als deze helemaal in orde te maken, maar ik rijd eigenlijk niet vaak en inmiddels staat de motor vaker in de weg dan dat ik er op zit.

Motor ziet er netjes uit, elektrische start dus een +, motorblok niet open geweest (niet nodig?!)

Is dat misschien iets voor mij?
Als iemand andere suggesties heeft en er een te koop weet te staan dan hoor ik het graag!

Wat ben ik aan het @$% met de tekst opmaak ::)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: Een geschikte fiets voor mij?
« Reactie #1 Gepost op: 20-06-2016, 18:04 »
Welkom.
DRZ400S leuk om te beginnen. Idem XT600 ook leuk om te beginnen of XT660R staan er ook veel van zelfs jonge voor weinig.
Als je de smaak te pakken hebt kijk je naar wat extremers, Brabant hé.
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1152
Re: Een geschikte fiets voor mij?
« Reactie #2 Gepost op: 20-06-2016, 18:12 »
hele nette 620, zondermeer. maar drz is echt bulletproof en 620 is meer allroad dan makkelijk blubberfietsje.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Een geschikte fiets voor mij?
« Reactie #3 Gepost op: 20-06-2016, 22:51 »
Ik ben destijds met Mischa op een KTM waar de kickstarter links zit in Roemenie honderden km's hard enduro rondgetourd. Dat ding werd mishandeld, ongekend! Hitte, modder, stenen, boomwortels. Tien jaar later loopt dat ding nog steeds prima, alleen maar olie ververst naar het schijnt. Weet niet of het de KTM GS is maar die dingen zijn zondermeer betrouwbaar, zelfs als ze al oud zijn.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Een geschikte fiets voor mij?
« Reactie #4 Gepost op: 20-06-2016, 23:02 »
Heb de centen ff niet maar anders ging ik ff kijken en luisteren naar t ding, heb een KTM uit de zelfde periode en t is een lekker beest, maar wat zwaarder dan een DRZ maar meer vermogen, betere vering en remmen..

Als je een brommer zoekt die ook op de weg kan dan is t een hele goede keuze..

Blok maakt wat herrie maar moet stiller zijn met de koppeling in..
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 9
Re: Een geschikte fiets voor mij?
« Reactie #5 Gepost op: 21-06-2016, 21:37 »
Heb maar geld voor één fiets, helaas. DRZ is meer gericht voor offroad. De KTM 620 meer voor op de weg, meer vermogen leuker op de weg. Nu verwacht ik ook een groot deel op de weg te rijden. Een drz met allroadbanden een goede optie?


Vriend van me vindt die KTM ook zeker een mooi ding. Hij geeft alleen aan dat KTM onderdelen duur zijn, mocht er wat kapot gaan. Klopt dit? duurder dan Suzuki, yamaha, honda,... ?


Zie op een andere speurders een DRZ staan voor €2950,- Uiterlijk lijkt heel prima, wel 25000 op de teller. Wat is een normale prijs voor een DRZ met dit aantal kilometers en in deze staat?

http://www.speurders.nl/overzicht/suzuki-drz-400-s-158564766.html?sr_ab=1&order_direction=desc&order_by=score&local-postcode=&query=drz400&max_prijs=&local-distance_value=0&min_prijs=



Post Merge: 21-06-2016, 21:43
Ander dingetje, vandaag rijbewijs gehaald dus motor aankoop op korte termijn gaat zeker door! :D


Zijn er mensen op dit forum met technische kennis en die eventueel interesse hebben om mee te gaan kijken naar een een van deze motoren?
KTM/DRZ?


Kom zelf uit de omgeving van Oss, noord-oosten van Noord-Brabant


KTM staat in Deventer.
DRZ in Almere




Offline member

  • *****
  • Berichten: 2528
Re: Een geschikte fiets voor mij?
« Reactie #6 Gepost op: 21-06-2016, 21:49 »





Zijn er mensen op dit forum met technische kennis en die eventueel interesse hebben om mee te gaan kijken naar een een van deze motoren?
KTM/DRZ?


Kom zelf uit de omgeving van Oss, noord-oosten van Noord-Brabant


KTM staat in Deventer.
DRZ in Almere

Die DRZ ken ik.

Is van een forumlid hier geweest. 
Die is gewoon goed in orde.
km stand..... beter 25k met een goede onderhoudshistorie , dan een
met een andere teller met weinig daarop.

Overigens heeft deze al eens een nieuwe zuiger gekregen omdat er echt
een heel ligt olieverbruik werd geconstateerd. (kon ook met zuigerveertjes
alleen maar als het toch open is, is een zuiger erbij niet heel erg veel duurder )

Is van een oud mannetje geweest , kilometers zijn combi van weg en allroad

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Een geschikte fiets voor mij?
« Reactie #7 Gepost op: 21-06-2016, 22:32 »
Heb maar geld voor één fiets, helaas. DRZ is meer gericht voor offroad. De KTM 620 meer voor op de weg, meer vermogen leuker op de weg. Nu verwacht ik ook een groot deel op de weg te rijden. Een drz met allroadbanden een goede optie?


Vriend van me vindt die KTM ook zeker een mooi ding. Hij geeft alleen aan dat KTM onderdelen duur zijn, mocht er wat kapot gaan. Klopt dit? duurder dan Suzuki, yamaha, honda,... ?




Post Merge: 21-06-2016, 21:43

Ander dingetje, vandaag rijbewijs gehaald dus motor aankoop op korte termijn gaat zeker door! :D


Gefeliciteerd met je rijbewijs!
KTM onderdelen zijn niet duurder dan andere merken, vind ze eigenlijk wat goedkoper, komt omdat ze voor veel verschilende modellen het zelfde blok gebruiken.
Deventer is voor mij net te ver weg ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: Een geschikte fiets voor mij?
« Reactie #8 Gepost op: 22-06-2016, 08:27 »
Als je veel wilt crossen dan ben je met een KTM veel beter af, ze zijn er echt voor gemaakt.
De beschikbaarheid van onderdelen is optimaal.
Service aan de WP vering kan je zowat op elk Brabants dorp laten doen.
Enigste nadeel dat je verslaafd raakt.
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 117
Re: Een geschikte fiets voor mij?
« Reactie #9 Gepost op: 22-06-2016, 12:33 »
Ik heb ze beide staan, lc4 640 adventure, en drz 400.
Als de ktm het drz motorblok en gewicht had, maar wel 40kw van ktm blok dan had ik de perfecte motor :P

Post Merge: 22-06-2016, 12:39
En idd, KTM onderdelen zijn prima te verkrijgen, als kostte mij dat wel wat moeite moet ik zeggen, ook via de partfinder. Veel onderdeel nummer kloppen niet meer enz.

Suzuki onderdelen zijn allemaal makkelijk en snel te verkrijgen via bijvoorbeeld cmsnl. Maar dat is wel vaak erg prijzig.
Verder, ik heb de luxe dat ik ze alle twee heb staan, maar eigenlijk kan ik nog niet kiezen. We gaan igg met de Suzuki naar Marokko deze zomer.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Een geschikte fiets voor mij?
« Reactie #10 Gepost op: 22-06-2016, 12:42 »
http://www.motorencyclopedie.nl/motorencyclopedie/ktm-gs600lc4/gs600lc4.htm

Deze dus. Je moet wel van kicken houden, maar hij is dan wel weer relatief licht voor zo'n motor uit dat bouwjaar; 134 kg nat!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 117
Re: Een geschikte fiets voor mij?
« Reactie #11 Gepost op: 22-06-2016, 12:48 »
Dat is nou net weer de grote meerwaarde van de KTM adventure. Grote tank en redelijk beschut zitten. Ben nu aan het klooien met extra tankjes op de DRZ om maar aan de 15 +  L benzine te komen. In de KTM gaat 29 L! Offroad ook geen punt want vol kan, maar hoeft niet.
Ik vind m ook echt prima op lange stukken snelweg (op het zadel na).
En de elektrische start is natuurlijk een must.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: Een geschikte fiets voor mij?
« Reactie #12 Gepost op: 22-06-2016, 13:23 »
met 'n 250je gaan ze de hele wereld rond en kom je met 15 liter 500km verder

29 liter is natuurlijk DIK
wel DUN als je d'r 300km ver mee komt
schiet 't niet echt op.

's natuurlijk gewoon de minderwaarde van die oude carb fietsen
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 117
Re: Een geschikte fiets voor mij?
« Reactie #13 Gepost op: 22-06-2016, 14:30 »
Wat ik  niet begrijp is dat een nx 250 1:30 rijdt ( we klokken zelf 1:35 soms)
En een moderne crf 250 l met injectie dat niet haalt.

Weer on topic, de ktm gaat rond de 1:20 waar de Drz op datzelfde traject zuiniger is.
Scheelt al snel 10 - 15 procen dus een dikke liter op elke 10

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 9
Re: Een geschikte fiets voor mij?
« Reactie #14 Gepost op: 19-07-2016, 16:25 »
Omdat ik begin september ga studeren en ook op kamers ga, is het voor mij niet slim om nu een motor te kopen. Erg praktische en financiële keuze  :-\ 


Maar mocht er nog een x iets komen. Dan waarschijnlijk een DRZ 400 S/E. Voornamelijk vanwege het lage gewicht en prima power en elektrische start.
Mocht er ooit iets komen dan post ik hier natuurlijk een plaatje.


Ondertussen blijf ik mooi meelezen en -kijken op al het moois wat hier geplaatst wordt.