Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Slaapzak, welke is goed voor reizen?  (gelezen 15571 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 260
Slaapzak, welke is goed voor reizen?
« Gepost op: 21-06-2005, 01:15 »
Zal eens proberen om deze rubriek iets aan te wakkeren...

Kom maar op met jullie suggesties!!

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Slaapzak, welke is goed voor reizen?
« Reactie #1 Gepost op: 21-06-2005, 09:32 »
Nou, Ik heb een Joutsen donsslaapzakkie, maar die is eigenlijk iets te heftig als het niet te koud wordt. Wel lekker klein mee te nemen en weegt iets minder dan 1 kg. Marianne heeft er een van Bever: Highlight 550. Weegt 1150 gr. Ook dons, werkt ook erg goed! Bij hebben een pertex buitentijk zodat het vocht niet direct de veren inkruipt (krijg je nl. lastig weer droog).

Vergeet niet je lakenzak mee te nemen, dan blijft je slaapzak langer schoon, en heb je een extra laagje voor de kou, of voor als het warm is een zak om op je slaapzak te liggen. Liefst katoen, want zijde scheurt nogal snel.

Doei,
corné
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Slaapzak, welke is goed voor reizen?
« Reactie #2 Gepost op: 21-06-2005, 11:23 »
Zelfde als Corne maar dan van het merk Western Mountainneering (bij Bever). Mummie, 90% gans met pertex voering, gaat tot minus 9 comfort temperatuur en weegt net 1 kilo. Ingepakt in een compressie foudraal niet veel groter dan een heel brood. Joutsen is trouwens ook een erg mooi merk uit Finland.

Als het warmer wordt rits ik de zak open en gebruik ik'm als een soort dekbed. Nog warmer en hij ligt alleen over mijn middel. Of dan gebruik je alleen je lakenzak.

Maarten
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 857
Re: Slaapzak, welke is goed voor reizen?
« Reactie #3 Gepost op: 21-06-2005, 15:51 »
Ik heb er twee van Ajungilak. Is nu Fjallraven geworden geloof ik. Een zomer en een wintermodel. Beiden kunstofvulling, mummiemodel, en niet al te duur. Als ik langer wegga, neem ik altijd een lakenzak mee, blijft je slaapzak langer schoon, als je weer eens onder 't stof in je slaapzak kruipt. Allebei zijn ze ook gebruikt terwijl ze zeiknat waren, voordeel is dan wel dat ze gewoon warmblijven. Ik had een keer vergeten de tent af te sluiten bij een wolkbreuk (terwijl ik zelf ergens anders was), stond er een paar centimeter water in de tent. :o Slaapzak uitgeknepen, tent omgekeerd, en knorren maar....

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Slaapzak, welke is goed voor reizen?
« Reactie #4 Gepost op: 21-06-2005, 21:28 »
Ik lig in een Carinthia Nepal zak. 85/15 eendendons, comforttemperatuur -8 gewicht van 1400 gram. Binnen en buitenzijde is van shelltex, geen idee  wat dat zou moeten zijn, maar het voelt in ieder geval lekker aan. (even googelen doet wonderen, waar zouden we tegenwoordig zijn zonder Google 8) ):
SHELLTEX Back
The high-tech fabric for down sleeping bags. Almost 4000 microfine filaments fill each sqare centimeter. They ensure that moisture from the body is transported to the outside. The close weave makes the fabric highliy windproof. The water-repellent treatment prevents wet from gettin gin from the outside. Shelltex keeps the down dry and the sleeping bag warm.


Wordt geleverd met een compressiezak, en is lekker klein te persen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 260
Re: Slaapzak, welke is goed voor reizen?
« Reactie #5 Gepost op: 21-06-2005, 21:39 »
Mijn slaapzak is een extra lange, Ajungilak Twinn Kompakt 195. Hoewel ik nog steeds moeite heb om het uit te spreken bevalt deze goed. Het pakformaat is klein dankzij de geleverde compressiezak. Door de vulling niet uit dons maar uit een holle siliconen vezel te maken hebben ze het voor elkaar gekregen om een slaapzak te creeren die lekker warm is binnen een ruim bereik. De “Kompakt Spring” uitvoering heeft een warmte bereik van +24 tot +6 met een extreem van -7. Deze slaapzak geeft warmte als hij nat is.

Het gebruiken van een Ripstop buitenlaag met een holle siliconen vulling en heeft naast het erg weinig aantal grammetjes nog een voordeel. Hij is erg gemakkelijk schoon te krijgen en kan zelfs op 60 graden gewassen worden, mits je een iets grotere trommel hebt. Bij normaal reisgebruik betekent dit dat je hem ergens in een grote stad gewoon laat uitwassen en daardoor geen hoes hoeft te gebruiken.

Voor mij heeft deze slaapzak nog een voordeel. De rits is laag waardoor de slaapzak ook als deken te gebruiken is. Iets dat mijn vorige mummie niet had maar tijdens mijn reis erg makkelijk is.

De prijs is aan de hoge kant. Ik meende dat deze slaapzak op een 220 eurotjes zat wat hem redelijk duurder maakt dan de gemiddelde eigenhuis merken. Toch denk ik dat dit een prima keuze is en jaren mee gaat.
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1119
Re: Slaapzak, welke is goed voor reizen?
« Reactie #6 Gepost op: 22-06-2005, 16:22 »
Wij koukleumen slapen in een extra dikke en extra lange Ajungilak slaapzak tot -25 of zo. We wilden extra lang vanwege 2 kleine 4 voetertjes die onderin de slaapzak mee tukken. We hebben alleen het idee dat de zak bij extra lang ook extra breed is. Er kunnen 2 Harolden in 1 slaapzak zeg maar. Nadeel: zwaar en groot ondanks comprimeerzak. Voordeel: heerlijk warm al hoewel -25 niet gehaald wordt doordat hij zo groot is en je dus veel ruimte moet warmhouden. Voor de zomer hebben we de oude Perry sport donzen mummies nog, en losse fleece lakenzakken voor als het kouder wordt. Al het echt echt heeel heeeel koud is gaan de fleece zakken in de Ajungilaks.
Tip voor fleece lakenzak: fleece coupon voor 5 euro op de markt kopen, je moeder lief aankijken en lakenzak klaar.

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Slaapzak, welke is goed voor reizen?
« Reactie #7 Gepost op: 17-07-2005, 08:24 »
Hoi,

zoals zovelen wil ik zo min mogelijk spullen bij me hebben onderweg. Kamperen ja, maar ik wil eigenlijk zo min mogelijk bagage achterop. Ik sliep voorheen altijd in een of andere Nomad slaapzak. Niets mis mee, maar groot en zwaar. Tot ik bij Globetrotter de North Face Propel tegen kwam (in de aanbieding momenteel voor echt héél weinig). Superlichtgewicht slaapzak op basis van kunststof vezels, ripstop buitenkant, een of andere superisoleervezel, enfin allemaal van die mooie kreten. De slaapzak weegt nog geen 500 gram en is in zijn foedraaltje een rolletje van 15 cm doorsnee en 30 cm lang. Ik denk zelfs dat ik hem in mijn slaapmatje kan proppen.



Hij is niet groot (max lengte 1m83), heeft geen rits, maar lijkt me ideaal voor alles behalve winterkamperen. Hij wordt opgegeven tot +4 graden. Met eventueel een fleece dekentje erbij moet ik de nacht wel doorkomen.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Slaapzak, welke is goed voor reizen?
« Reactie #8 Gepost op: 17-07-2005, 14:29 »
Met eventueel een fleece dekentje erbij moet ik de nacht wel doorkomen.

Zit je met die fleece deken dan niet weer op het zelfde gewicht als een gewone slaapzak ;)
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Slaapzak, welke is goed voor reizen?
« Reactie #9 Gepost op: 17-07-2005, 16:07 »
 :-X Tja, toen stond ik met mijn mond vol tanden...

Het is opgerold ook maar een klein pakketje en ik kan het tenminste ook thuislaten als ik het niet nodig heb natuurlijk. Ach, gelukkig heb ik het niet snel koud, dat scheelt. (Dat hebben veel beesten met een dikke speklaag heb ik weleens gehoord).

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Slaapzak, welke is goed voor reizen?
« Reactie #10 Gepost op: 18-07-2005, 11:51 »
Omdat ik nog geen goeie slaapzak had voor de midsummer 1000 moest ik een nieuwe hebben. Ik heb bij mijn eerste kampeeravontuurtje (Melderslo, rit van Leo) in een geleend tentje geslapen met een slechte slaapzak (ook geleend) en heb het geloof ik nog nooit zo koud gehad.

Geen idee of het een goeie slaapzak is, ik heb een McKinley X-treme light 1000, was toevallig in de aanbieding...normaal dik 120 euro, was voor dik de helft, voor wat het waard is.
Vind het een heel klein frommeltje, met compressiezak, 20 cm doorsnee, 30 cm lang ongeveer als ie is opgerold. Dan een beetje aantrekken en ie wordt ook iets van 20 cm lang. (maarja, wat ben ík nog gewend, kom net kijken  :D) Comforttemp +6, en als het moet kan het nog kouder (liever niet, heb een hekel aan kou) Weegt iets van 1 kg.

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Slaapzak, welke is goed voor reizen?
« Reactie #11 Gepost op: 18-07-2005, 11:56 »
en heb het geloof ik nog nooit zo koud gehad.



Vind je het gek, dat was weer één van die nachten dat het onder nul was, en dat je smorgens je motor moest krabben..... ::)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Slaapzak, welke is goed voor reizen?
« Reactie #12 Gepost op: 18-07-2005, 12:10 »

Geen idee of het een goeie slaapzak is, ik heb een McKinley X-treme light 1000, was toevallig in de aanbieding...normaal dik 120 euro, was voor dik de helft, voor wat het waard is.
Vind het een heel klein frommeltje, met compressiezak, 20 cm doorsnee, 30 cm lang ongeveer als ie is opgerold. Dan een beetje aantrekken en ie wordt ook iets van 20 cm lang. (maarja, wat ben ík nog gewend, kom net kijken  :D) Comforttemp +6, en als het moet kan het nog kouder (liever niet, heb een hekel aan kou) Weegt iets van 1 kg.


Tja, voordat ik een 'echte' kocht (dons=duur) had ik er een van de perry, en die deed het prima, was alleen wat zwaar. Wat belangrijk is, is of je het zelf snel koud hebt of niet. De comforttemp. is alleen een aanduiding, zeg maar een gemiddelde. Een lakenzakje erbij kan ook veel helpen, verder ervoor zorgen dat je 'warm' je bed in gaat (dus hak nog een kop thee achterover voor je erin kruipt als het koud is), want koude voeten worden bijna niet meer warm. Je kunt in dat geval ook ff een Sigg-fles (je weet wel van de alu-flessen) met warm waten vullen...Verder ben je het snelst warm als je in je blote kont je je slaapzak kruipt.  Dus gewoon uitproberen die slaapzak van je en kijken hoe het zich houdt!
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Slaapzak, welke is goed voor reizen?
« Reactie #13 Gepost op: 18-07-2005, 14:29 »
Corne, zo'n kruik in je slaapzak helpt inderdaad perfect. En dan heb je de volgende dag ook nog wat warm water om je op te frissen. Getest op Mount Kilimanjaro bij -20C  :)

Om warm in je slaapzak te kruipen kun je ook eerst nog even een paar rondje om de tent rennen. Of een stevige korte wandeling maken. Of je motor aanduwen ;) Vraag me af wat alpinisten dan doen als ze aan een bergwand hangen :o

Een laken/fleece zak in je slaapzak werkt veel beter dan een losse fleece deken over je heen. Glijdt 's nachts van je af. Hoe beter een slaapzak aansluit hoe warmer(mummie dus). Eventueel loze ruimte opvullen met kledingstukken. Dikke sokken aan en muts op.

Slaap lekker. Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz :D
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 135
Re: Slaapzak, welke is goed voor reizen?
« Reactie #14 Gepost op: 15-09-2005, 19:35 »
Heb zelf als slaapzak nog een left over uit de dienst ;)

Die zijn gegarandeerd tot -20 ofzo meen ik :)

En als je goed zoekt, dan vindt je ze wel op internet, of bij de dumpzaak :)
The box said "Requires Windows 95 or better." I can't understand why it won't work on my Linux computer...

if (argc > 1 && strcmp(argv[1], "-advice") == 0) { printf("Don't Panic!\n"); exit(42); }