Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Noem het onzinnig, maar ach waarom niet.  (gelezen 6794 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3415
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 219
Re: Noem het onzinnig, maar ach waarom niet.
« Reactie #16 Gepost op: 22-02-2017, 16:43 »
De 900RR van John Deacon waarmee hij de dakar gereden heeft in 2000, heeft zo goed als geen overeenkomsten meer met een standaard GS. Alles, van frame tot blok, was speciaal hiervoor ontworpen. Ding had ook compleet andere electronica en carbs, maar wel een standaard cardan en versnellingsbak; dat dan weer wel.

Het oudere 2kleps blok is een stuk lichter dan het 4kleps blok, scheelt een ruime 20 kilo. Zou daarom de lichtste 2klepper die je kunt vinden rond de 165kg zijn en de lichtste 4klepper (die van John Deacon vermoed ik zo, hoewel die tank kleiner kan) een ruime 190?




Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Noem het onzinnig, maar ach waarom niet.
« Reactie #17 Gepost op: 22-02-2017, 17:03 »
De 900RR van John Deacon waarmee hij de dakar gereden heeft in 2000, heeft zo goed als geen overeenkomsten meer met een standaard GS. Alles, van frame tot blok, was speciaal hiervoor ontworpen. Ding had ook compleet andere electronica en carbs, maar wel een standaard cardan en versnellingsbak; dat dan weer wel.

Het oudere 2kleps blok is een stuk lichter dan het 4kleps blok, scheelt een ruime 20 kilo. Zou daarom de lichtste 2klepper die je kunt vinden rond de 165kg zijn en de lichtste 4klepper (die van John Deacon vermoed ik zo, hoewel die tank kleiner kan) een ruime 190?

Het cardan en de versnellings bak kan je aanpassen, lage één & hoge vijf.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • Wilskracht boven pijn.
  • *****
  • Berichten: 872
Re: Noem het onzinnig, maar ach waarom niet.
« Reactie #18 Gepost op: 23-02-2017, 09:50 »
Tis ook de lol van het bouwen.
Rustig voorbereiden is ook lol.
Cardan eraf is een goede.
Kunststof tank ook.
Normale voorvork.
Lichter achter frame.
Lichter uitlaat.

Moet kunnen toch.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Noem het onzinnig, maar ach waarom niet.
« Reactie #19 Gepost op: 23-02-2017, 10:09 »
Denk niet dat kunstof tank lichter is als staal.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 727
Re: Noem het onzinnig, maar ach waarom niet.
« Reactie #20 Gepost op: 23-02-2017, 11:01 »

Normale voorvork.



Ik vroeg dit omdat er dan een extra frame met balhoofd moet komen op het BMW frame waar de conventionele  / usd in gezet wordt.


http://advrider.com/index.php?threads/conventional-fork-swap.656552/




Offline member

  • Wilskracht boven pijn.
  • *****
  • Berichten: 872
Re: Noem het onzinnig, maar ach waarom niet.
« Reactie #21 Gepost op: 23-02-2017, 12:01 »
Denk niet dat kunstof tank lichter is als staal.
Een kleinere tank van kunstof.

Post Merge: 23-02-2017, 12:01

Ik vroeg dit omdat er dan een extra frame met balhoofd moet komen op het BMW frame waar de conventionele  / usd in gezet wordt.


http://advrider.com/index.php?threads/conventional-fork-swap.656552/

Dat spreekt voor zich, maar ik zie best veel gewicht verschil.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 379
Re: Noem het onzinnig, maar ach waarom niet.
« Reactie #22 Gepost op: 23-02-2017, 13:11 »
Leuk project, maar uit ervaring kan ik je vertellen dat het verdomd lastig is veel gewicht te verliezen  :D


Er is vaak wel eea te winnen in de vorm van zware koplamp en teller units, dikke accu vervangen voor een lithuim, startmotor-kickstart conversie (als dat kan).


Maar het gros is het frame en motorblok. Komt bij mijn project al op zo'n 124kg (rollend frame + motorblok - de rest).


Voor elk onderdeel dat je aan je motor schroeft moet je eigenlijk expert zijn in een nieuwe discipline om het echt lichtgewicht te houden. Lichtgewicht onderdelen vergen ech veel know-how mbt stijfheid en sterkte, materiaal eigenschappen etc. Waar ik bijvoorbeeld al tegen aan liep is beschikbaarheid van materiaal: ik wilde rvs uitlaatbochten met een wanddikte van 0.8-1mm hebben. Handel had niet dunner dan 1,5mm.
Heb overwogen om dan met plaat en uitslagen te gaan werken... Maar dan zit je weer met de kosten (tijd en geld).
Maakt het allemaal wel leuk natuurlijk, je leert er heel veel van  :) .


Behalve maximaal gewicht, denk ook aan de verdeling. Een goed verdeeld gewicht van 200kg kan beter hanteerbaar zijn dan 150kg op de verkeerde plek  :)
Gewoon zelf maken jonguh

Offline member

  • *****
  • Berichten: 180
Re: Noem het onzinnig, maar ach waarom niet.
« Reactie #23 Gepost op: 23-02-2017, 14:47 »
voor gewichtsbesparing zou ik de rechter cilinder eraf zagen... :-X

Offline member

  • Wilskracht boven pijn.
  • *****
  • Berichten: 872
Re: Noem het onzinnig, maar ach waarom niet.
« Reactie #24 Gepost op: 23-02-2017, 14:54 »
voor gewichtsbesparing zou ik de rechter cilinder eraf zagen... :-X

Meer op de "fiets".

hahahahahaha

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Noem het onzinnig, maar ach waarom niet.
« Reactie #25 Gepost op: 23-02-2017, 18:15 »

Ik vroeg dit omdat er dan een extra frame met balhoofd moet komen op het BMW frame waar de conventionele  / usd in gezet wordt.


http://advrider.com/index.php?threads/conventional-fork-swap.656552/

bij bakker frames kan je een ombouwkit kopen. Ontwikkelt ism Duursma http://www.bakker-framebouw.nl/products/motorbikes/bmw?lang=nl

Post Merge: 23-02-2017, 18:20

Tis ook de lol van het bouwen.
Rustig voorbereiden is ook lol.
Cardan eraf is een goede.
Kunststof tank ook.
Normale voorvork.=> zie Duursma
Lichter achter frame => zie Duursma
Lichter uitlaat=>zie Duursma

Moet kunnen toch. => cardan en tank wegen niet de 30 kilo die je nog kwijt wilt...

Misschien olie voorraad vergroten en oliekoeler weglaten? Maar dat levert netto misschien 1 kilo op?
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 535
Re: Noem het onzinnig, maar ach waarom niet.
« Reactie #26 Gepost op: 23-02-2017, 21:05 »
Denk niet dat kunstof tank lichter is als staal.
Weet ik zeker. Dacht de stalen tank op mijn Cagiva te vervangen voor plastic maar dat was drie, 3, kilo extra ( paste ook nog eens niet goed). Meeste winst was koplamp, kuip spatborden en overbodig plastic, accu en achterframe. Bijelkaar toch 15 kg minder. Maar dat is nog niet genoeg voor jouw plannen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 849
Re: Noem het onzinnig, maar ach waarom niet.
« Reactie #27 Gepost op: 24-02-2017, 06:46 »
Laag zwaartepunt en een laag onafgeveerd gewicht zijn naar mijn inzien belangrijker dan een zo laag mogelijk totaalgewicht.
Vstrom 650 - KTM 525 EXC

Offline member

  • *****
  • Berichten: 849
Re: Noem het onzinnig, maar ach waarom niet.
« Reactie #28 Gepost op: 24-02-2017, 06:52 »
Het is waarschijnlijk goedkoper om een r1200gs aan te schaffen en lichter te maken als een 850/1150, aanschaf en ombouw meegerekend.
Vstrom 650 - KTM 525 EXC

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Noem het onzinnig, maar ach waarom niet.
« Reactie #29 Gepost op: 24-02-2017, 08:02 »
Laag zwaartepunt en een laag onafgeveerd gewicht zijn naar mijn inzien belangrijker dan een zo laag mogelijk totaalgewicht.
Dat wordt idd vaak als ideaal gezien, maar een laag zwaarte punt levert je een motor op die heel stabiel rechtdoor gaat. Volgens mij wil je een motor hebben die juist makkelijk de bocht om wil. Als ik kijk naar mijn zware jongen (950SE) dan hebben ze het redelijk goed gedaan, zware hoofd van de Adventure eraf en hij doet het al veel beter in het zand doordat de massa juist gecentraliseerd is (rond de as balhoofd-achteras). Ik kan er alles mee wat ik op m'n enduro ook doe (met aaangepaste sneheid dan wel) ALS de tank minder dan half vol is. Dit lijkt me een belangrijke voor dit project: houd de voorkant licht. Dus achtertank zou heel mooi zijn. Dan kan je, net als op een enduro, de voorkant licht houden bij obstakels en diep zand.
None of us is as strong as all of us.