Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Banden  (gelezen 103953 keer)

Online member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4774
Re: Banden
« Reactie #45 Gepost op: 06-01-2014, 12:45 »
want?

banden worden anders gemeten?
voor mij zou achter 140/80 18 goed zijn...

en geldt alleen voor michelin?



Ja, heb wel eens uitleg gevonden maar kan het niet terug vinden. Maar een michelin ac is dus relatief breed met de zelfde maat.

\http://www.michelinmotorcycle.com/mxsizing.html

Op die pagina stond het, maar linkje werkt niet meer...


\aaah

een 120/90 CROSSbandmaat is hetzelfde als een 140/80.

Michelin heeft namelijk ooit eens in hun wijsheid besloten dat het beter was om bij noppenbanden de maat van het karkas te meten, en niet de buitenmaat van de noppen.


Maar euhm.. dat 120/90 bandje ga je toch niet op de GS1100 leggen he?
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1948
Re: Banden
« Reactie #46 Gepost op: 06-01-2014, 14:41 »
Hier een stukje over maatvoering van banden door Motoz

Don't assume all tyres marked with the same size are all the same
There are presently seven different standards that can be applied to off road motorcycle tyres from different countries (USA, EU ETRTO, Scandinavian, Deutsche Ind Germany, Australia, Japan, UK BSI). [/font]They all say measurement is taken from the sidewalls (not the outer tread width).  They don't all say the same thing about the same size.   One major country doesn't even have a standard for a 100 series tyres (so they vary from one brand to another).

Confusion.

There is a lot of incorrect information (especially on the internet) which has resulted in some myths being quoted and requoted as fact. Here's an example.  Some people say tyre sizing varies because some manufacturers measure from the outside of the tread, and others measure the outside of the sidewalls - this is rubbish.  Another one is Old metric and New metric.   For off road and MX, overall tread width (measurement from outer tread blocks that contact the ground) should be taken into consideration as well as tyre section width (size marked on the tyre - measurement of the part of the tyre that inflates) - because the tread width will be wider than the sidewall,[/font] [font=]Be be aware that there is much more to choosing the right size than reading what is written on the sidewall (we didn't create the confusion - just trying to help by explaining it). [/font] We have made some diagrams to help you see how sizing and how measuring on different rims (as the standards demand) varies and distorts when fitting to a a different rim (like the most common 2.15 inch rim).   Pages (enlargement) and links are still under construction. [font=]bron: http://www.motoz.com.au/shop_content.asp?p=tyreselection[/font]

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: Banden
« Reactie #47 Gepost op: 28-01-2014, 17:09 »
hier even een plaatje van een AC10 120/90/18
naast een Desert 140/80/18

 
 Duidelijk dat de wang en omtrek hoger/groter is .
 
vorig jaar de tuareg met een ac10 gereden en die deed het prima , wilde toch nog is proberen of deze band nu beter voelt dan de ac10 , die vond ik op de stenen w.at makkelijk weg springen glijden , we zullen zien of het de euro's waard is , je koopt makkelijk 2x een ac10 voor 1 desert
 

de desert valt ongeveer een 5mm breder dan de ac10 als ie op de velg ligt , noppen zijn wel een stuk groter maar 3mm lager .
 
120/90/18 en 140/80/18 zijn dus duidelijk anders hoe je ook meet
 
 
 
 
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Re: Banden
« Reactie #48 Gepost op: 28-01-2014, 20:15 »
Excuus voor de verwarring. Het ging om de S12.


klopt: de s12 is niet goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg


daarom de mijne maar vervangen voor een michelin comp VI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Re: Banden
« Reactie #49 Gepost op: 29-01-2014, 09:50 »

klopt: de s12 is niet goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg


daarom de mijne maar vervangen voor een michelin comp VI


Heeft die comp van Michelin niet bijna dezelfde noppen als de S12, maar dan lager? Wat is jouw bevinding tov de S12?
Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be

Offline member

  • *****
  • Berichten: 733
Re: Banden
« Reactie #50 Gepost op: 29-01-2014, 12:19 »
S12 heeft monsterlijke grip. zelfs met een 690 drift ie niet snel. dan moet je toch echt wel serieus aan het gas hangen. en dan nog hapt ie alweer retesnel en kom je op het achterwiel de bocht uit.
Grip rechtdoor dus en ook veel zijdelingse grip. 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1791
Re: Banden
« Reactie #51 Gepost op: 29-01-2014, 12:24 »
Schiet mij maar lek....  ::)


Heb een set T63 (Michelin) op de RR (achterband bevalt prima, voor niet zo)
Krijg net de extra set wielen binnen met Kenda Trackmaster banden.
Zet ik ze naast elkaar en toen viel me iets op...  Duimstokje d'r bij, en enigszins verbaast..  :o





T 63 = 130-80/18 >> totale breedte 12,3 cm
Trackmaster 120 /18 >> idem breedte 13,3 cm


Ik was er toch altijd van overtuigd dat een 130 breder zou zijn dan een 120...  ???

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1570
Re: Banden
« Reactie #52 Gepost op: 29-01-2014, 13:32 »
Ik vermoed dat een AC10-110 nog breder is...

Post Merge: 29-01-2014, 13:35
Ik vind een S12 voor wel lekker om de grip. Achter geeft 'ie te veel grip, kan niet meer lekker sturen met achterwiel.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1717
Re: Banden
« Reactie #53 Gepost op: 29-01-2014, 14:04 »
Ik vermoed dat een AC10-110 nog breder is...


Nee, die is juist weer veel smaller. Denk wel 2cm smaller dan een 120/90 AC10.
KTM 300 EXC TPI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Re: Banden
« Reactie #54 Gepost op: 29-01-2014, 17:02 »
S12 heeft monsterlijke grip. zelfs met een 690 drift ie niet snel. dan moet je toch echt wel serieus aan het gas hangen. en dan nog hapt ie alweer retesnel en kom je op het achterwiel de bocht uit.
Grip rechtdoor dus en ook veel zijdelingse grip.


 :stupid: Daarom rij ik daar al enkele jaren offroad mee! :)
Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Re: Banden
« Reactie #55 Gepost op: 29-01-2014, 17:36 »

Heeft die comp van Michelin niet bijna dezelfde noppen als de S12, maar dan lager? Wat is jouw bevinding tov de S12?
De s12 had mij teveel zijdelingse grip: hij klom uit sporen terwijl ik dat juist niet wilde (en mijn k760 achterwiel kon niet volgen en bleef in het spoor). Die eigenschap verloor hij stukje bij beetje toen de diagonale knoppen wegsleten.

Voor de rest zit er teveel tijd tussen het rijden met de s12 en de comp VI om echt te vergelijken. Ben zeer tevreden met de comp VI iig

Offline member

  • *****
  • Berichten: 733
Re: Banden
« Reactie #56 Gepost op: 29-01-2014, 17:59 »
ik bedoelde achter. voor geen ervaring mee.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 768
Re: Banden
« Reactie #57 Gepost op: 29-01-2014, 20:53 »
Wat gebeurt er als je met een s12 een ongeval meemaakt op de openbare weg? Dan ben je toch niet verzekerd?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Re: Banden
« Reactie #58 Gepost op: 29-01-2014, 21:07 »
Wat gebeurt er als je met een s12 een ongeval meemaakt op de openbare weg? Dan ben je toch niet verzekerd?
Klopt, daarom heb ik hem niet meer eronder liggen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Re: Banden
« Reactie #59 Gepost op: 29-01-2014, 21:18 »
Mmm...klinkt inderdaad niet goed; 'niet verzekerd'
Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be