Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Zoektocht naar een nieuwe allroad  (gelezen 34914 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 381
Zoektocht naar een nieuwe allroad
« Gepost op: 25-03-2014, 12:15 »
Omdat ik er toch niet helemaal uitkom leg ik hier de vraag ook maar eens neer. Met gevaar dat dit gaat lijken op de 'ideale allroad' topic...


Over paar maanden komt de fiscus met een leuk bedrag en dat maakt dat ik weer een tweede motor naast mijn R65GS kan aanschaffen. Één is toch echt te weinig...


Wat zoek ik?


- Een allroad van max 4000,- maar minder is beter.
- Deze moet redelijk aardig presteren op onverhard/offroad (KTM kwaliteit niet noodzakelijk, maar TDM gaat het echt niet worden)
- Een acceptabel benzineverbruik hebben
- Comfortabeler dan bij de r65gs mijn vriendin mee kunnen sleuren
- Injectie/carb maakt mij niet uit


Welke twee opties neem ik momenteel serieus:


Een BMW F650GS PD twinspark, hoog op de poten en een fantastisch verbruik. Alhoewel het ééncilinder gedrag mij niet aansprak toen ik voor de eerste keer op reed. In tegenstelling tot oude tweeklepper boxer, waar ik meteen verliefd op was.


Een Honda Transalp 600 (of 650) en daar met een deel van het resterende bedrag fatsoenlijke upgrades aan doen zoals een usd voorvork. Ik zou bij de Transalp ook het kuipwerk aanpassen naar een meer rally georiënteerd model.


Een Duitse KTM 950? Dan is het budget wel meteen helemaal op...


Triumph Tiger 900? Zeldzaam, vering moet upgrade krijgen, nog prijzig en het verbruik is niet ideaal...




Maarrr, ik heb jullie ervaring, kennis en wijsheid nodig.


Offline member

  • Yamaha XT 660 Z Ténéré
  • *****
  • Berichten: 1531
Re: Zoektocht naar een nieuwe allroad
« Reactie #1 Gepost op: 25-03-2014, 12:29 »
Dit is vragen om discussie  ;D

Moet het gaat om de genoemde modellen, of zoek je input in de vorm
van gebruikservaringen met alles wat je niet genoemd hebt ?

Je hebt een paar onverenigbare zaken:
- je wilt emotie, maar hebt iets met BMW. Een 650 is dan niks, want dan voel je niet dat je rijdt.
- je wilt je vrouw achterop, maar leuke offroads vallen dan af.
- je spreekt over TransAlp maar (en dit gaat kritiek opleveren) dat is offroad niks dus onroad en geen allroad.

Mijns inziens moet je budget iets omhoog. Een yamaha xt 660 Tenere is zwaaaaar onderschat omdat velen
zich blindt staren op pk's. Je kunt er prima mee offroad, een duo kan mee en zit comfortabel, hij is betrouwbaar
lage onderhoudskosten.

Martin Hammega | Anderz makelaar Groningen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1645
Re: Zoektocht naar een nieuwe allroad
« Reactie #2 Gepost op: 25-03-2014, 13:02 »
Ik ga met hammega mee dat er een heleboel opties zijn die je nog niet benoemd heb. Zoals mijn favoriet de Africa Twin. Maar als ik je de die jou genoemde opties bekijk zal die af vallen door de gewicht. De Tenere die hammega noemt is idd ook een hele goede optie. Een misschien met goed speurwerk en geluk binnen budget? Succes met zoeken! ;)

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: Zoektocht naar een nieuwe allroad
« Reactie #3 Gepost op: 25-03-2014, 13:14 »
Dit is vragen om discussie  ;D


- je wilt je vrouw achterop, maar leuke offroads vallen dan af.
- je spreekt over TransAlp maar (en dit gaat kritiek opleveren) dat is offroad niks dus onroad en geen allroad.

Een yamaha xt 660 Tenere is zwaaaaar onderschat omdat velen
zich blindt staren op pk's. Je kunt er prima mee offroad, een duo kan mee en zit comfortabel, hij is betrouwbaar
lage onderhoudskosten.

Als transalprijder ben ik het eens ;) Een TA zul je behoorlijk aan moeten klussen voordat het een fijne offroadmachine is (maar ik vind um wel allroad). Zou ik nu moeten kiezen zou ik een Tenere of een oude 620/640 adventure kiezen.

De Tiger lijkt mij nog meer een wegfiets (heb op een 800 gereden en vond de zit behoorlijk onroad/sportief)
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • *****
  • Berichten: 509
Re: Zoektocht naar een nieuwe allroad
« Reactie #4 Gepost op: 25-03-2014, 13:16 »
Ligt eraan wat je wilt doen.
Puur offroad in Nederland zou ik geen ransalp kiezen.
Voor reizen is die dan wel weer ideaal. Hoewel hij niet zoveel vermogen heeft. Met vriendin is mss de africa twin beter?
XT660 tenere vind ik een mooie fiets, goed gewicht, maar met reizen (in mijn ogen) een nadeel dat het een eenpitter is. (tov de tweepitter als een alp, africa twin, 950 etc).
Voordeel van een ransalp (de 600's) tov een ktm 950 oid is het gebrek aan electronica. Als je ermee op reis wilt, is bijna alles te repareren. Maar dat is met name het voordeel buiten Europa. Binnen Europa laat je gewoon de ANWB komen (of heb je iig meer mogelijkheden om het op te lossen)...  ;) En als je dan wat meer vermogen wel leuk vind of hard offroad wilt met bagage, is de tiger of 950 wel leuk. Transalp kan dat ook prima, maar de snelheid zal wat eerder naar beneden moeten. En er zijn dus mensen die dat offroad helemaal niks vinden.
 
Dus is maar net wat je ermee wilt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 381
Re: Zoektocht naar een nieuwe allroad
« Reactie #5 Gepost op: 25-03-2014, 13:17 »
Dit zijn precies de reacties die ik wil. Vooral ook de opties die ik nog niet heb genoemd. Ik ben namelijk bevooroordeeld door BMW liefde en Honda rijdende vrienden.


De XT660 Tenere is een goede optie. Als het gaat om emotie ben ik echt helemaal verliefd op de looks van deze machine. Deze zal ik gewoon nog niet vinden in mijn budget.


Een Africa Twin kan natuurlijk ook. Wel zwaar, maar vergeleken met een Transalp... Ze zijn wel aan de prijs voor wat je krijgt, toch wel een cult motor aan het worden net zoals de GS'n.

- je wilt je vrouw achterop, maar leuke offroads vallen dan af.


Welke had je dan in gedachte? (want ze kan ook prima thuis blijven  :-X )

Offline member

  • *****
  • Berichten: 480
Re: Zoektocht naar een nieuwe allroad
« Reactie #6 Gepost op: 25-03-2014, 13:21 »
Kawasaki KLE 500,
Voldoet in standaardtrim niet aan wat je wilt, maarrrrr zijn spotgoedkoop, zuinig, onverwoestbaar blok, redelijk geschikt voor 2. Veel lichter dan een Transalp of AT. Je kan er de hele dag 140 mee draaien op lange afstanden.
Voor € 1.000,-- heb je al een hele goeie en dan heb je € 3.000,- over om de vering echt goed te maken en er van te maken wat je wilt.
Hebben standaard 50 pk maar met onderdelen of blok van een GPZ500o.i.d. heel makkelijk veel meer pk's uit te halen.
Is dat een idee?
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 382
Re: Zoektocht naar een nieuwe allroad
« Reactie #7 Gepost op: 25-03-2014, 13:24 »
Suzuki Vstrom, al zijn de allroad eigenschappen daarvan niet de beste, maar wel zuinig en comfy.
Of een R100GS met wat werk?

Offline member

  • Yamaha XT 660 Z Ténéré
  • *****
  • Berichten: 1531
Re: Zoektocht naar een nieuwe allroad
« Reactie #8 Gepost op: 25-03-2014, 13:27 »
XT660 tenere vind ik een mooie fiets, goed gewicht, maar met reizen (in mijn ogen) een nadeel dat het een eenpitter is. (tov de tweepitter als een alp, africa twin, 950 etc)

Dat vind ik nou juist het grote voordeel. Comfort is er zat en hij voelt als een kawasaki kle 500 (budget allroad!!) tweecylinder.
Wel heb je dat mooie gestamp waardoor je echt rijdt (in tegenstelling op de 650 van bmw).
Ik zou er zo op naar Italie rijden, waar je met veel andere ééncylinders al gauw een hotel of 2 onderweg pakt.

Tenere zit je snel aan 5000 wil hij niet té afgeragd zijn.

Vstrom is eigenlijk ook zo'n nét niet fiets. Superdegelijk, beresterk en op noppen in bilstain was hij niet bij te houden. Maar door de bouw is hij wel meer straat dan zand.
Martin Hammega | Anderz makelaar Groningen

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: Zoektocht naar een nieuwe allroad
« Reactie #9 Gepost op: 25-03-2014, 13:32 »
Maar wat wil je er eigenlijk mee? Hoe serieus offroad? Moet het een reisfiets zijn of pak je dan de bmw?

Je kan natuurlijk voor 4000 een reistransalp kopen en een oudere DR/XT/TT/XL/KLX voor offroad.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • *****
  • Berichten: 381
Re: Zoektocht naar een nieuwe allroad
« Reactie #10 Gepost op: 25-03-2014, 13:42 »
Serieus offroad doe ik niet. Als ik dat wil ooit koop ik een kleine eenpitter voor het echte plezier.


Ik zoek een reis allroad.


Nu is mijn GS een alles kunner, of beter gezegd ik doe er alles mee. Deze motor is alleen meer emotie dan uitvoering. Ja, ik rij de Transalps eruit offroad en ja ik doe er zo 500+ km mee op een dag. Maar het is niet ideaal en ik wil wat nieuws (nieuwers).


De KLE is mij te licht/klein.


De Vstrom is inderdaad een net niet fiets, dan is de Africa Twin het veel meer wel.


Die 650 van BMW heeft door zijn verbruik wel een grote vergevende eigenschap. Ben best bereid wat emotie in te ruilen voor 1-25+

Offline member

  • *****
  • Berichten: 480
Re: Zoektocht naar een nieuwe allroad
« Reactie #11 Gepost op: 25-03-2014, 13:58 »
Eigenlijk zoek je dus de Ideale Allroad waar we het al heel lang over hebben: een redelijk lichte 600-750cc twin die snel genoeg en comfortabel genoeg is voor grote afstanden, maar die (ala de LC8) wel geschikt is voor echt ruig terrrein.
Helaas bestaat die (nog) niet, en voor € 4.000,- al helemaal niet.
Ik snap ook al jaren niet waarom KTM niet zoiets bouwt: PK of 70-80, V-Twin of Staande Twin, 160-170kg en met een echt KTM onderstel en voldoende opties om hem nog verdere naar je hand te zetten. ........Een LC6 Adventure.....???
 
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: Zoektocht naar een nieuwe allroad
« Reactie #12 Gepost op: 25-03-2014, 14:01 »
je bent bmw man. Neem een F650gs

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: Zoektocht naar een nieuwe allroad
« Reactie #13 Gepost op: 25-03-2014, 14:02 »
Super teneree?
ARM facebook HIER

Offline member

  • Yamaha XT 660 Z Ténéré
  • *****
  • Berichten: 1531
Re: Zoektocht naar een nieuwe allroad
« Reactie #14 Gepost op: 25-03-2014, 14:04 »
AHA !

nou komen we ergens. Een reisenduro of een reismotor is wat anders dan een allroad waarmee je kunt spelen.
Dan heb je een lekker subframe voor koffers en je chickie achterop (ja, je kan haar thuislaten maar dan maakt
ze je leven tot een hel dus ik zou der af en toe maar achterop zetten  ;D ).

Dan opteer ik voor wat anders. Budgettechnisch zou ik niet weten wat kan voldoen.
Zoals je al ziet is een Africa Twin of een 950 (bij uitstek een reisenduro) wat pittig geprijsd.

Als je BMW minded bent is de 650 gewoon een duidelijke go. Persoonlijk vind ik het niks als allroad, maar als
zuinig reismaatje zie ik hem dan weer wél zitten. Dan is de emotie van het werken niet belangrijk, dan wil je
gewoon een ding waar je 60 kilo bagage en vrouw achterop kan drukken.

Vergis je niet, een KTM 690 haal je ook 1-23 tot 1-27 uit met straatbanden...Maar die zit klote en daar wil je
echt niet op naar Portugal rijden.

Ik schaam me bijna om het te zeggen, maar een Ransalp is dan misschien wel een goede keuze.
(Zie je Floor, ik kán het)
Die is niet te licht, wel sterk en betrouwbaar, makkelijk en goedkoop in onderhoud (juist buiten Europa zoals Floor
terecht opmerkte).

De F 800 GS zou mijn voorkeur zijn voor reizen ten opzichte van de Tenere.
Die zal echter minimaal 7000 gaan kosten.



Denk wel dat je even goed een totaal plaatje moet gaan maken.
Stel, je koop iets voor 2500, wat komt er nog bij ?
Valbeugels, andere vering, koffers etc tikt aardig aan he >
Martin Hammega | Anderz makelaar Groningen