Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Zijn wij eigenlijk een beetje gek??  (gelezen 4129 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3421
Zijn wij eigenlijk een beetje gek??
« Gepost op: 24-11-2008, 15:03 »
Naar aanleiding van dit replietje van Gerjan in een ander topic ...

...Maar goed van Jeroen van Oers kon ik een Honda CRF450X met dakar kit omruilen tegen mijn 300EXC. best een moeilijke keus daar ik niks met Dakar kitten heb ...

 ... vraag ik me in deze donkere dagen voor kerstmis ook wel eens af of we ons (ikzelf incluisief) niet helemaal gek laten maken door je motor helemaal te verbouwen tot een Dakar look-a-like. Kuipjes, roadbooks, toeters, bellen.
Ik probeer de Australian Safari een beetje te volgen, en daar zie ik veel meer omgebouwde enduro's; grote tank voor, bumtank acghter, roadbook en tripmeter en klaar   ..
Zoiets als deze

Simpel en praktisch.

Dus eigenlijk .... zijn wij gek, of lopen zij achter??
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: Zijn wij eigenlijk een beetje gek??
« Reactie #1 Gepost op: 24-11-2008, 15:13 »
Wat bedoel je te zeggen?

Dat een rally kuip overbodig is en een simpel roadbook houdertje volstaat?

Of dat we neigen onze motor om te bouwen naar een dakar machine terwijl dit voor 80% overkill en over the top is?


Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Zijn wij eigenlijk een beetje gek??
« Reactie #2 Gepost op: 24-11-2008, 15:20 »
Ik denk niet dat zij achter lopen, de gemiddelde australier zal echt wel meer kijk op woestijnrijden hebben dan wij moerasbewoners hier  ::)

Dat Dakar-lookalike/wannabee gedoe is voor veel spullenfreaks onderdeel van de lol, maar dat heb je bijvoorbeeld ook in het circuit wereldje en bij andere liefhebberijen/afwijkingen.

Je hebt altijd mensen die denken dat als je het juiste materiaal hebt, het dan wel goed komt. En mensen die genoeg talent hebben om die goeie spullen ook echt gebruiken. En mensen die het een sport vinden om zonder al die handel min of meer hetzelfde te bereiken. Met bouwemmerkuipjes en zo  :D
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4267
Re: Zijn wij eigenlijk een beetje gek??
« Reactie #3 Gepost op: 24-11-2008, 15:20 »
Mijn voorkeur is ook zonder volle kuip met compact setje hoor :)

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Zijn wij eigenlijk een beetje gek??
« Reactie #4 Gepost op: 24-11-2008, 15:22 »
Ik wantrouw ook mooie spulletjes tot blijkt dat het echt werkt. Zo heb ik pas 2 jaar een gps en 2 maanden een camelbak.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • Moderator
  • *
  • Berichten: 2587
Re: Zijn wij eigenlijk een beetje gek??
« Reactie #5 Gepost op: 24-11-2008, 15:31 »
Ik wou op mijn xt een mooie volle kuip bouwen maar ga nu alleen een steun maken op het balhoofd en daar alles aanhangen met een kleine koplampkuip. Ik vrees bij een val inderdaad veel schade. Maar het spreekt me wel aan,staat toch wel stoer zo'n rallykuip.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3421
Re: Zijn wij eigenlijk een beetje gek??
« Reactie #6 Gepost op: 24-11-2008, 15:37 »
Wat bedoel je te zeggen?
Dat een rally kuip overbodig is en een simpel roadbook houdertje volstaat?
Of dat we neigen onze motor om te bouwen naar een dakar machine terwijl dit voor 80% overkill en over the top is?

Eigenlijk beide. Sinds Henno op zijn ouwe XT naar Senegal reed voel ik me zo ... onzeker  :confused:  en ben ik bang dat ik binnenkort rondrij op een soort pimp-my-ride TTR
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: Zijn wij eigenlijk een beetje gek??
« Reactie #7 Gepost op: 24-11-2008, 16:05 »
Eigenlijk beide. Sinds Henno op zijn ouwe XT naar Senegal reed voel ik me zo ... onzeker  :confused:  en ben ik bang dat ik binnenkort rondrij op een soort pimp-my-ride TTR
ach Steve ..... zolang je je eigen budget rallyschermpje blijft gebruiken hoef je je geen zorgen te maken hoor
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • *****
  • Berichten: 301
Re: Zijn wij eigenlijk een beetje gek??
« Reactie #8 Gepost op: 24-11-2008, 16:10 »
Ik denk dat het er een beetje van afhangt wat je eigenlijk echt wil gaan doen. Voor het zware werk moet je toch wel echt je moto gaan verbouwen . Hoofdzaak blijft toch wel een laag gewicht, een roadbookhouder, een gps en de mogelijkheid om toch een relatief groot aantal liters benzine en water te kunnen meenemen. Ook wat reserveonderdelen en wat tools op je motor kunnen opbergen/vastmaken vind ik toch wel heel belangrijk. Maar het zit toch tussen de twee oren denk ik. Hangt er een beetje van af wat je wil gaan doen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 986
Re: Zijn wij eigenlijk een beetje gek??
« Reactie #9 Gepost op: 24-11-2008, 16:11 »
Op zich denk ik dat al die 'look' dingetjes wel degelijk ook nut hebben.
Waarom zouden de pro's er anders mee rijden ??

Maarrrrrrr, de pro's gaan voor elke gram gewicht, en elk zuchtje wind, bescherming, net iets makkelijk vastpakken  e.d., en dat kost klauwen met geld.......

De gemiddelde rijder hier op het forum doet het voor de looks. Zij zullen het verschil tussen het wel/niet doen van een dure aanpassing niet snel merken, dus kunnen feitenlijk ook zonder.

Maw, die australiers zijn nog niet op professioneel niveau  :stupid:

Kijk eens naar Sjaakie.... waar rijdt hij de wereld mee rond...... kan natuurlijk ook, maar maakt het ritje wel erg lastig....

Rij nooit sneller dan je beschermengel vliegen kan...
Honda '95 Africa Twin in Rally uitvoering. Beta 520 RR 2011

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1791
Re: Zijn wij eigenlijk een beetje gek??
« Reactie #10 Gepost op: 24-11-2008, 16:59 »
Mijn idee; natuurlijk is minder vaak beter, maar...
A) tijdens langere verbindingen is een beetje luwte van zo'n kuip wel lekker hoor! (veel reactie's over gehad tijdens de Tuareg 07)
B) het beschermd je (kostbare!) doosjes op stuur en voorbouw tegen stenen etc.
C) ik vind al die snoertjes in zicht ook niet zo'n mooi, en bovendien nogal kwetsbaar
D) waar moet je alle stickers van al die vermogende sponsors  kwijt..?? 8)
E) en last but not least; als je nou gewoon vind dat 't er mooi uit ziet? Niks mis mee toch?
    Trouwens; ik kan die kale dingen nou ook niet echt mooi vinden (net of was het geld halverwege op...)
Ieder z'n mening zou ik zeggen. (anders reden we allemaal op een KTM exc 250F  :P)

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re: Zijn wij eigenlijk een beetje gek??
« Reactie #11 Gepost op: 24-11-2008, 17:24 »
Met een goeie GPS en zonder bouwemmers kon ik mij prima redden....

En die roadbook houder kan ook wel tegen een stootje....

Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4267
Re: Zijn wij eigenlijk een beetje gek??
« Reactie #12 Gepost op: 24-11-2008, 22:33 »
Wel eens van een dakar rijder gehoord ook dat één hoofdzaak van de volle kuip het plaatsen van sponsor stikkers is ook. Heeft ook wel verdere voordelen maar zeker ook nadelen imho.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Zijn wij eigenlijk een beetje gek??
« Reactie #13 Gepost op: 24-11-2008, 22:38 »
Ach, als ik kijk wat somige aan een spijkerbroek/schoenen/t-shirt uit geven is het te begrijpen dat een brommer ook gepimpt wordt...

En dan zou ik het toch sneller uitgeven aan een dakar-replica :D
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Zijn wij eigenlijk een beetje gek??
« Reactie #14 Gepost op: 24-11-2008, 23:09 »
Je stuur blijft ook wat lichter met een vaste voorbouw. Slaat ie wat minder.

En niks zo leuk als een gepimpte XR natuurlijk :)  Valt je in ieder geval al meer op dan de rest van het hele veld.