Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Van brandweerauto naar expeditievoertuig  (gelezen 4369 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 17
Van brandweerauto naar expeditievoertuig
« Gepost op: 25-01-2022, 09:08 »
Ik ben nieuw hier dus zal me even voorstellen.
Al jaren rij ik (Jan, 33 jaar) woon-werk verkeer op de motor. Ook vakanties en toertochten heb ik veel op de motor gereden. Eerst samen met mijn vrouw (heeft ook haar rijbewijs en destijds eigen motor) maar sinds de kinderen rij ik eigenlijk alleen nog woon-werk verkeer. Waarop dan? Op een BMW K1100LT, ongeveer de minst Allroad motor die je kunt bedenken. Ik heb ook nooit een allroad motor gehad (vind ze wel érg leuk). Waarom dat aanmelden op dit forum? Omdat ik verwacht dat hier een enthausiaste groep mensen is die ten eerste mijn verhaal kan waarderen en ten tweede mij ongetwijfelt van algemene informatie over offroad en equipement kan geven.

Wat is dan mijn verhaal? Zoals de titel doet vermoeden heb ik een oude brandweerauto gekocht (Magirus Deutz, 4x4  uit 1980) die ik aan het ombouwen ben tot expeditievoertuig. Forums houden van plaatjes dus:





Zo stond de brandweerwagen erbij na aanschaf. De bedoeling is dus ombouwen tot expeditievoertuig en er vervolgens met onze 3 kleine kinderen (5, 3 en 1 jaar oud) op reis gaan. In eerste instantie Europa, maar hopelijk ook Afrika.
Wij houden de voorbereidingen, bouw van het voertuig en straks de reis zelf nauwkeurig bij op onze website, https://www.metvijfopreis.nl.
Wees welkom hier eens te kijken!


Ik zal proberen de grotere updates van het voertuig ook hier te plaatsen en uiteraard zal ik regelmatig voorbijkomen met een vraag.
Veel leesplezier! Tips & Tricks zijn altijd welkom!
Met 3 kleintjes op expeditie, dat is onze uitdaging! https://www.metvijfopreis.nl/

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1076
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
« Reactie #1 Gepost op: 25-01-2022, 09:19 »
Zo....... das vet gaaf zeg  :o :)
Mijn inmiddels wijlen oom heeft een brandweerwagen omgebouwd tot camper en heel Europa rondgecrossed met het ding. Geen expeditie voertuig maar altijd bekijks.


Veel plezier met alles.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
« Reactie #2 Gepost op: 25-01-2022, 09:54 »
Mooi man! Wat een klus en wat een avontuur in het vooruitzicht!


Zo’n K1100 is weliswaar verre van avontuurlijk, maar wel een heel betrouwbaar ding. Heb zelf ooit een K100RS gereden en dat was na mijn haat/liefde relatie met een Yamaha één cilinder, een ietwat saaie beleving :) .


Heb je je vrachtwagen rijbewijs al? Ding is toch zwaarder dan 3500kilo?
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2318
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
« Reactie #3 Gepost op: 25-01-2022, 10:31 »
Heb je je vrachtwagen rijbewijs al? Ding is toch zwaarder dan 3500kilo?
https://metvijfopreis.nl/live/



Post Merge: 25-01-2022, 10:38
Op pad met een vrachtwagen, die je eerst zelf moet verbouwen, en dan ook nog je gezin meenemen. Ik vind het 3x niks, maar ik wens je alle geluk van de wereld toe.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
« Reactie #4 Gepost op: 25-01-2022, 12:22 »
Leuk hoor! Maar laat die auto alsjeblieft thuis... Al aan een stel fietsen gedacht?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 172
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
« Reactie #5 Gepost op: 25-01-2022, 12:46 »
Mooi project man! Ga je veel plezier aan beleven  8)
Rally kits - special parts - luggage & protection
www.adventure-bike.be

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
« Reactie #6 Gepost op: 25-01-2022, 12:56 »
Veel plezier.Maar ruim €4000 voor setje banden.Dan wordt de lol al snel minder poe wat een pegels.Wat is het verbruik van de auto 1:3.5?

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 17
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
« Reactie #7 Gepost op: 25-01-2022, 13:32 »
Bedankt voor alle reacties! Het is zeker een heel project, we hebben er zin in.


Het verbruik ligt inderdaad rond de 1:3,5... Met grotere wielen gaat het wellicht iets beter zijn (lagere toeren) en we willen ipv 90km/h 75-80km/h gaan rijden. Tot slot ben ik nog bezig om LPG als hulpbrandstof te gaan gebruiken, daarover later meer op de site.
Met 3 kleintjes op expeditie, dat is onze uitdaging! https://www.metvijfopreis.nl/

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1076
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
« Reactie #8 Gepost op: 25-01-2022, 13:56 »
Leuk hoor! Maar laat die auto alsjeblieft thuis... Al aan een stel fietsen gedacht?


Ik dacht aan hetzelfde.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
« Reactie #9 Gepost op: 25-01-2022, 14:23 »
Lpg bij diesel in?Of is het een benzine auto met 1:3.5?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1818
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
« Reactie #10 Gepost op: 25-01-2022, 19:59 »
Bedankt voor alle reacties! Het is zeker een heel project, we hebben er zin in.


Het verbruik ligt inderdaad rond de 1:3,5... Met grotere wielen gaat het wellicht iets beter zijn (lagere toeren) en we willen ipv 90km/h 75-80km/h gaan rijden. Tot slot ben ik nog bezig om LPG als hulpbrandstof te gaan gebruiken, daarover later meer op de site.


niks ervan  ;D ;D 
ben bang dat je van weg gedrukt wordt door de gemiddelde truckkert

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
« Reactie #11 Gepost op: 25-01-2022, 20:13 »
Voor trukkers moet je niet bang zijn gewoon aan de handrem trekken vinden ze niet leuk.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
« Reactie #12 Gepost op: 25-01-2022, 22:46 »
Ik vind dat je verrekte leuk schrijft!  :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
« Reactie #13 Gepost op: 26-01-2022, 07:47 »




Gaaf ding hoor. Ik zou vooral op comfort gaan inrichten. Off road met zo'n gevaarte is in Europa best een uitdaging.

Ook leuk: kijkt hier even rond en zonder gezeur een plaatje. Die komt er wel
Marcel

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 17
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
« Reactie #14 Gepost op: 26-01-2022, 09:03 »
member, de LPG moet als hulpbrandstof bij de dieselmotor in. In de brandweerwagen dus.
member H, Truckers kunnen ook gewoon inhalen ;)  en voor oldtimers is er vaak nog soort van begrip.
member, Offroad rijden is natuurlijk niet altijd Sahara of vulkaangesteente. Er is genoeg bos in Europa, net als stukken strand, bergen, etc. Desondanks zul je minimaal 70-90% van de tijd op de weg rijden. Echter, als we écht comfort wilden, was dit voertuig de verkeerde keuze  ;D
Met 3 kleintjes op expeditie, dat is onze uitdaging! https://www.metvijfopreis.nl/