Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Adventure 950S / 990R vering verhogen naar 300mm  (gelezen 7149 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Gezocht: Adventure 950S / 990R vering
« Reactie #15 Gepost op: 13-09-2018, 09:32 »
Mijn achterdemper is nu ook aangepast. Had een 2010 Adv shock gekocht met een eerweg van 210mm. Hierin zat een spacer van 26mm die is vervangen door een van 1mm. De veer (150N/mm 215mm) is vervangen dor een 130N/mm 265mm. Als het goed is heb ik nu zon 275mm veerweg achter en 300mm voor. Nu nog ff monteren en proefrijden.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1178
Re: Gezocht: Adventure 950S / 990R vering
« Reactie #16 Gepost op: 13-09-2018, 17:32 »
Mijn achterdemper is nu ook aangepast. Had een 2010 Adv shock gekocht met een eerweg van 210mm. Hierin zat een spacer van 26mm die is vervangen door een van 1mm. De veer (150N/mm 215mm) is vervangen dor een 130N/mm 265mm. Als het goed is heb ik nu zon 275mm veerweg achter en 300mm voor. Nu nog ff monteren en proefrijden.


Kijk, dat klinkt goed! De 26mm spacer verwijderen geeft dus 65mm meer veerweg op de achteras?
Heb je het zelf gedaan of laten doen? (en waar?)



Ga dat bij de mijne dan ook maar eens doen binnenkort!  8)
Ride the world!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Gezocht: Adventure 950S / 990R vering
« Reactie #17 Gepost op: 14-09-2018, 08:21 »
Volgens mij is de achtervork van een ADV langer dus krijg je nog meer veerweg, ff meten en rekenen. Ik heb het laten doen bij WP in Malden, maar volgens mij is het goed zelf te doen het enige lastige is ontluchten en vullen met stikstof (heb ook gezien dat ze er gewoon perslucht in doen (is toch ook al 80% stikstof)


https://www.youtube.com/watch?v=yaU5TDWK9aM


Gisteren de shock er ff onder geschroeft en vandaag mee naar werk: dit is een enorme verbetering. Veel soepeler en voor en achter komt nu meer overeen. De standaard SE shock heeft maar 1 zuiger, die van de ADV 2 waarbij die laatste gaat werken aan het einde van de slag. Hij is dus veel progressiever. Zijstandaard moet wel iets langer worden  ;D
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1178
Re: Gezocht: Adventure 950S / 990R vering
« Reactie #18 Gepost op: 14-09-2018, 09:56 »
Volgens mij is de achtervork van een ADV langer dus krijg je nog meer veerweg, ff meten en rekenen. Ik heb het laten doen bij WP in Malden, maar volgens mij is het goed zelf te doen het enige lastige is ontluchten en vullen met stikstof (heb ook gezien dat ze er gewoon perslucht in doen (is toch ook al 80% stikstof)


https://www.youtube.com/watch?v=yaU5TDWK9aM


Gisteren de shock er ff onder geschroeft en vandaag mee naar werk: dit is een enorme verbetering. Veel soepeler en voor en achter komt nu meer overeen. De standaard SE shock heeft maar 1 zuiger, die van de ADV 2 waarbij die laatste gaat werken aan het einde van de slag. Hij is dus veel progressiever. Zijstandaard moet wel iets langer worden  ;D


Klinkt goed..

Heb ooit eens een achterveer van mijn ktm 380 laten doen voor aardig wat geld... en na de peelrit hing de kop los aan mijn frame en moest ik ermee terug.  :-[

Ik heb daarna vaker achterveren zelf uit elkaar gehaald, olie en seals vervangen, ventiel geïnstalleerd in de reservoirs en toen gewoon perslucht en later argon (ook inert) van mijn tig apparaat erin gedaan.


Probleem met perslucht is dacht ik dat het niet inert is en met het vocht in de lucht erbij kan gaan corroderen.


Probeer het wel zelf. :-)


Misschien moeten we dit topic even verplaatsen naar Techniek..
Ride the world!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: Gezocht: Adventure 950S / 990R vering
« Reactie #19 Gepost op: 14-09-2018, 10:16 »
Misschien moeten we dit topic even verplaatsen naar Techniek..
Misschien moeten jullie een avondje samen gaan zitten  :)
(en wel verslag doen hier voor het nageslacht)

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Gezocht: Adventure 950S / 990R vering
« Reactie #20 Gepost op: 14-09-2018, 21:57 »
[...]

Probleem met perslucht is dacht ik dat het niet inert is en met het vocht in de lucht erbij kan gaan corroderen.


Probeer het wel zelf. :-)



Zit er een bladder in het externe reservoir, of een scheidings zuiger (bestaat dat?)?


In de originele KYB schokker op mijn Suzuki zit een blaas van dik rubber, maakt in dat geval niet uit of er perslucht of stikstof in zit denk ik, kan nergens heen....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1178
Re: Gezocht: Adventure 950S / 990R vering
« Reactie #21 Gepost op: 14-09-2018, 22:02 »

Zit er een bladder in het externe reservoir, of een scheidings zuiger (bestaat dat?)?


In de originele KYB schokker op mijn Suzuki zit een blaas van dik rubber, maakt in dat geval niet uit of er perslucht of stikstof in zit denk ik, kan nergens heen....


Dat kan beide.... een kunstof zuiger of een bladder inderdaad.
Ik weet niet wat de adv heeft.... Niek?
Ride the world!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Adventure 950S / 990R vering verhogen naar 300mm
« Reactie #22 Gepost op: 15-09-2018, 09:36 »
Zuiger
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Adventure 950S / 990R vering verhogen naar 300mm
« Reactie #23 Gepost op: 15-09-2018, 19:36 »
Zelf ook weleens een ventiel in gemaakt bij m'n 525, die schokker heb ik eens uit elkaar gehad omdat de reboundinstellschroef vastgerot zat (die kreeg ik los, maar toen schoot de dempingsnaald er uit en moest ik 'm toch open maken)

Stelt allemaal niet heel veel voor, net terug vullen met olie is wat prutsen. Moet vrij van lucht zijn dus uiteindelijk maar een vacuumvuldingetje geknutseld.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1178
Re: Adventure 950S / 990R vering verhogen naar 300mm
« Reactie #24 Gepost op: 07-11-2018, 19:40 »
Zelf ook weleens een ventiel in gemaakt bij m'n 525, die schokker heb ik eens uit elkaar gehad omdat de reboundinstellschroef vastgerot zat (die kreeg ik los, maar toen schoot de dempingsnaald er uit en moest ik 'm toch open maken)

Stelt allemaal niet heel veel voor, net terug vullen met olie is wat prutsen. Moet vrij van lucht zijn dus uiteindelijk maar een vacuumvuldingetje geknutseld.

Ik heb precies hetzelfde gedaan bij wat achterveren met gasreservoir op mijn twin shock oldtimers. (z650, cb750, kz1000.. ) :)
Ride the world!