Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Ken je vijand...  (gelezen 9815 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Ken je vijand...
« Gepost op: 18-12-2013, 15:56 »
lees dit eens door: http://www.ontwikkelingmilitaireterreinen.nl/files/ho_concept.pdf


... en je kunt je inleven in de gedachtenwereld van Staatsbosbeheer. Zoek ook op 'crossmotoren' in het document....
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Ken je vijand...
« Reactie #1 Gepost op: 18-12-2013, 19:15 »
Nou ja, ze zijn eigenlijk wél eerlijk, crossmotoren zijn niet de voornaamste verstoringsbron:

Verstoringsbronnen zijn, in volgorde van een toenemend verstorend effect: auto, fiets, wandelaar, wandelaar
met aangelijnde hond, wandelaar met loslopende hond. Ook de passeerfrequentie van recreanten heeft
invloed. De verstoringsafstand kan enkele honderden meters bedragen ter weerszijden van een pad. Anders
gezegd: een zone van enkele honderden meters ter weerszijden van een pad dat regelmatig belopen
wordt, is niet of veel minder geschikt als broed- en foerageergebied gebied voor diverse vogels. Indien
tevens de dichtheid aan paden hoog is, zoals op veel plaatsen in Havelte-Oost het geval is, kan dit dus
vervelende gevolgen hebben voor het broedsucces van sommige soorten vogels.

Het zijn vooral de onnatuurlijke vijanden zoals de aangelijnde hond en de niet aangelijnde hond.

Misschien moeten we dat samen eens aanpakken; op enduromotoren surveilleren en loslopende eigenaren aanpakken met een boete en een foto??

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: Ken je vijand...
« Reactie #2 Gepost op: 18-12-2013, 19:52 »
Nou ja, ze zijn eigenlijk wél eerlijk, crossmotoren zijn niet de voornaamste verstoringsbron:

Verstoringsbronnen zijn, in volgorde van een toenemend verstorend effect: auto, fiets, wandelaar, wandelaar
met aangelijnde hond, wandelaar met loslopende hond. Ook de passeerfrequentie van recreanten heeft
invloed. De verstoringsafstand kan enkele honderden meters bedragen ter weerszijden van een pad. Anders
gezegd: een zone van enkele honderden meters ter weerszijden van een pad dat regelmatig belopen
wordt, is niet of veel minder geschikt als broed- en foerageergebied gebied voor diverse vogels. Indien
tevens de dichtheid aan paden hoog is, zoals op veel plaatsen in Havelte-Oost het geval is, kan dit dus
vervelende gevolgen hebben voor het broedsucces van sommige soorten vogels.

Het zijn vooral de onnatuurlijke vijanden zoals de aangelijnde hond en de niet aangelijnde hond.

Misschien moeten we dat samen eens aanpakken; op enduromotoren surveilleren en loslopende eigenaren aanpakken met een boete en een foto??
Educatieve maatregel.  :-X
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Ken je vijand...
« Reactie #3 Gepost op: 18-12-2013, 20:18 »
De borden zijn geplaatst.


Eerlijk?

Het proces van beslissing is/was eenzijdig.

Gemeente. Bezwaarschrift naast hun neergelegd, opgevraagde informatie is niet opgestuurd, Wet openbaarheid van bestuur (Wob aanvraag info.
Zelfs niet afgewezen. Je wordt dus volkomen genegeerd. Zetten het proces naar hun hand.
Dat wordt dan vechten, het bezwaarproces  en het aanvechten van werkwijze. Per onderdeel. Want zo'n plan bestaat uit meerdere onderdelen, waarbij reeds genomen beslissing in het ene onderdeel gevolgen heeft voor het andere. De besloten "paar woordjes" maken het verschil in het volgende beslissingsonderdeel. Zelfs een verzameling van alle bezwaarschriften wordt niet opgestuurd (wob). Termijnen worden overschreden.
Maatschappelijk worden er niet met kleine groeperingen rekening gehouden, en ook niet bij het proces betrokken.

Is makkelijker met gelijkgestemde beslissingen te nemen.

Ze hebben een nieuwe poort gemaakt, opmerkingen, gebieds ingezetenen, zeker de ingang van de begraafplaats, en wat dat gekost heeft.

De plaatselijke particuliere militaire voertuig, heeft ontheffing om wel door het gebied te rijden. Heide express, rondritten.

.........

Begraafplaatsmuur en niet een klein stukje.



en dan hebben ze wat tegen
en geven zelf een show bij de opening



......





Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Ken je vijand...
« Reactie #4 Gepost op: 18-12-2013, 20:22 »
Nou ja, ze zijn eigenlijk wél eerlijk, crossmotoren zijn niet de voornaamste verstoringsbron:

Dat kan ook niet want in het onderzoek naar recreanten zijn ze niet eens geteld.

Wel even een vermelding van verstoring, hoe kan dat?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2527
Re: Ken je vijand...
« Reactie #5 Gepost op: 18-12-2013, 21:26 »
quote uit de tekst



Ontwikkeling
Naar verwachting vormen de op natuurbeleving gerichte recreanten de belangrijkste groep recreanten
als het om bestedingen gaat. Dagjesmensen die met de auto, 4-wheel drive of crossmotoren al dan niet
in groepsverband het Natuurgebied Havelte-Oost bezoeken besteden naar verwachting minder in de
toeristisch-recreatieve sector. Voor de leefbaarheid en een impuls voor de plattelandseconomie is versterking
van vooral de cultuur- en natuurgerichte component gewenst. Een hotel bij Havelte of Uffelte en initiatieven
voor bed en breakfast in de kleine kernen behoren tot de mogelijkheden.


ergo
het is dus een financiele kwestie
ook de natuur is onderhevig aan de economische wetten


we leveren simpelweg niet genoeg op :-\

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2120
Re: Ken je vijand...
« Reactie #6 Gepost op: 18-12-2013, 21:35 »
Misschien moeten we dan uit protest maar geen uitsmijters meer eten onderweg, maar gewoon met een broodtrommeltje onder de snelbinders op pad :-\

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Ken je vijand...
« Reactie #7 Gepost op: 18-12-2013, 21:36 »
Precies die alinea vond ik ook interessant ...


... blijkbaar moeten we meer geld uitgeven in de omliggende horecagelegenheden: royale lunches overdag, afsluiten met een diner en gezamenlijk drankgelag en overnachten....


... oh maar wacht eens ... dat doen we toch al?? :)


Ben wel benieuwd waar die 'verwachting' op is gebaseerd?


Ik krijg ook de indruk dat sinds de militaire terreinen verkocht zijn aan SBB er sprake is van exploitatie van de natuur voor recreatief gebruik, en voor het in stand houden van SBB als bedrijf (want dat is het natuurlijk ook). Voor defensie was het oefenterrein en wat de natuur daar mee deed moest moeder natuur zelf weten. Bedenk daarbij dat uit onderzoeken gebleken is dat juist op militaire oefenterreinen de natuur het beste gedijt.


Dus wat voegt SBB met zijn 'natuurbeheer' eigenlijk toe, anders dan dat het zich zelf in stand houdt en beperkingen op legt aan burgers/recreanten?


HJ




uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Ken je vijand...
« Reactie #8 Gepost op: 18-12-2013, 21:47 »

Dus wat voegt SBB met zijn 'natuurbeheer' eigenlijk toe, anders dan dat het zich zelf in stand houdt en beperkingen op legt aan burgers/recreanten?


NIets. En soms werkt het zelfs tegendraads:

- wegslepen van omgewaaide bomen uit het bos: verstoring van het ecosysteem
- omhakken en afplaggen bosgebieden zodat zandverstuivingen ontstaan: subsidiemotor

Vooral dat laatste staat ongeveer gelijk aan een nucleaire ontploffing; bomen weg en grond blijft zwartgeblakerd (afgeplagd) achter.

Het duurt dan nog 10 jaar of zo voordat er een echte zandverstuiving ontstaat. Helaas is dat zand dat achterblijft niet echt steriel, dus al heel snel groeit er van alles en is de proef jammerlijk 'mislukt'. Geld om het dan nog eens te doen is er niet, dus over 50 jaar ziet het er weer uit zoals voor het afplaggen, maar dat maken wij waarschijnlijk niet meer mee.

Mensen roemen vaak de Leenderheide, als een échte geslaagde zandverstuiving. Ik geloof dat SBB dat niet alleen gedaan heeft maar dat de wildcrossers daar ook wel eens een pluim in de reet gestoken mag worden!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2527
Re: Ken je vijand...
« Reactie #9 Gepost op: 18-12-2013, 21:56 »
op de leenderheide wordt heden ten dage niet meer gecrossed.
echt niet, dat is een no-go gebied voor alle locals


door de strenge controles en sancties durft niemand daar nog
te crossen of zijn hond (on-aangelijnd) uit te laten.


behaalde resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1791
Re: Ken je vijand...
« Reactie #10 Gepost op: 18-12-2013, 21:57 »
Al eens eerder gepost maar dit maakt me toch weer kwaad hoor..:


Woon (afgelegen) midden in de natuur met reeën, hazen en broedende vogels op en rond het erf.
Jaarlijks broedende buizerd en torenvalken. Idem kerkuil en ca 20 bewoonde vogelhuisjes. Reeën die peren komen snoepen en een wezel die onder een afdakje woont
Mijn 660R en de (race)-M3 maken toch serieus geluid...  8)  Toch blijven die dieren gewoon!


Wanneer ze vluchten? Nou als ik een keer op de fiets of lopend de krant ga halen. Dieren hebben het niet op wandelaars! (en een hond maakt dat allen maar erger)
Ik erger me dood aan die "natuurkenners" die beslissingen achter hun buro's nemen  >:(   >:(   >:(   >:(

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Ken je vijand...
« Reactie #11 Gepost op: 18-12-2013, 22:10 »
Marten,

Kunnen we niet eens bij jou een experiment uitvoeren, samen met wat geschikte lieden van universiteit Wageningen of zo om te zien bij welke geluidsbelasting die beestjes echt vluchten en vluchten om niet meer terug te komen?

Ik vermoed namelijk dat als je een compleet tankbataljon door je achtertuin jaagt dat ze nog steeds niet vluchten. Ja, vermoedelijk wel als je de kanonnen laat bulderen, maar van een beetje motorgeluid, nee.

Tijd om die mythe voor eens en voor altijd uit de weg te ruimen! ;) Busted!! 8)

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Ken je vijand...
« Reactie #12 Gepost op: 18-12-2013, 22:30 »

;) Busted!! 8)
Bij de laatste ms stond ik dat gebied te filmen, nou de vogeltjes zongen gewoon door toen jullie er aan kwamen.

Maar, jullie zijn ook geen motorcrossers  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1791
Re: Ken je vijand...
« Reactie #13 Gepost op: 18-12-2013, 22:31 »
@Noppy,
Voorgestelde experiment kun je overal uitvoeren hoor.


Mijn ervaring: Indien er vreemden bij ons op het erf komen, en die komen te dicht bij , dan vluchtend de dieren.
Maar ik rij met de Husky (maaitrekker... :P  [size=78%]) [/size]onder die nesten door en ze kijken over de rand hoever ik ben :)
Reeën dito. Ze grazen soms voor onze ramen.  Als we buiten komen springen ze over de sloot, maar komen even later gewoon terug.


Kerkuil houd van muziek..?
  Jonge ransuilen (takkelingen noemen ze die. 
Haas voor m'n kantoorraam.. (verbaasd dat ik soms gewoon werk?)


Dat wild is echt niet zo snel verstoord hoor!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2120
Re: Ken je vijand...
« Reactie #14 Gepost op: 18-12-2013, 23:18 »
Jij woont wel vet!