Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Ken je vijand...  (gelezen 9815 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: Ken je vijand...
« Reactie #15 Gepost op: 18-12-2013, 23:39 »
Vergelijk het van de andere kant een met de Loonse en Drunense Duinen. Vroeger militair oefenrerrein en nu natuurgebied (nationaal park zelfs dacht ik). Hoe aanlokkelijk het er ook uit ziet, je moet er niet aan denken dat daar ook nog eens crossmotoren (allroads, enduro's, whatever) doorheen gaan rijden.


Verder vind ik de toon wel erg klagend, alsof wij zo zielig zijn als offroad rijders, ik vind dat allemaal wel meevallen. En zodra je gaat roepen dat een organisatie als SBB alleen maar subsidie motors zijn (en als het zo is, wat dan nog? wat is er mis met subsidie???) dan moet je niet verbaasd zijn dat je niet serieus betrokkenwordt in discussies.


En natuurlijk kijk je bij ontwikkeling van een gebied ook naar de economische impact (immers, we willen blijkbaar ook niet van subsidie alleen leven las ik ..). En je hoeft dan echt geen groot onderzoek te gaan doen om er achter te komen dat wij als offroaders geen grote bijdrage leveren (alhoewel: zet eem KTM dealer midden in dat gebied en er gaan sloten geld heen  ;D ). Dus kom uit de klaagmodus want dat zet ook geen zode aan de dijk, kom eens met positieve aktie!
Mijn positieve aktie (en ik denk velen hier, de meesten) is de voorbeeldfunctie die we hebben wanneer we onze hobby uitoefenen (beetje gezondboerenverstand, netjes gedragem je kent het wel). Laten zien hoe het ook kan. Soms is dat vechten tegen de bierkaai, maar dat zij dan maar zo.


groeten,


Jos

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Re: Ken je vijand...
« Reactie #16 Gepost op: 18-12-2013, 23:59 »
Marten,

Kunnen we niet eens bij jou een experiment uitvoeren, samen met wat geschikte lieden van universiteit Wageningen of zo om te zien bij welke geluidsbelasting die beestjes echt vluchten en vluchten om niet meer terug te komen?

Ik vermoed namelijk dat als je een compleet tankbataljon door je achtertuin jaagt dat ze nog steeds niet vluchten. Ja, vermoedelijk wel als je de kanonnen laat bulderen, maar van een beetje motorgeluid, nee.

Tijd om die mythe voor eens en voor altijd uit de weg te ruimen! ;) Busted!! 8)

Dat is al eens gedaan bij een milieu effect rapportage voor het TT-circuit. Motoren en auto's hadden geen effect op de flora en vooral natuurlijk de fauna. De helikopters bij tv opnames zorgden wel voor opschudding bij de beestjes. Volgens mij is die rapportage hier ook wel eens langs gekomen.
Marcel

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Ken je vijand...
« Reactie #17 Gepost op: 19-12-2013, 06:45 »
Volgens mij is de schade vooral indirect: de natuurgenieters worden verstoord en dat zijn potentiële klanten voor SBB en NM.

Wat er mis is met subsidie? Dat het geld is dat uit onze portemonnee komt en dat wij burgers wensen dat dat zinvol besteed wordt. Zodra er dan vanuit overheidswege aangekondigd dat onderhoud van 'zeldzaam landschap' zoals zandverstuivingen dubbel subsidie opleveren, dan komt SBB in actie en maait op diverse plaatsen bos neer zodat het een maanlandschap wordt! Voila, zandverstuiving: mag ik ff vangen??

Dát was niet de bedoeling! Beheer van bestaande zandverstuivingen en open houden van die zeldzame dingen was de bedoeling, niet creatie van nieuwe plekken. Ok, so far so good... Maar hoe kan je dan als SBB aan de ene kant een langstuffend voertuig 'veroordelen' dat een pad openhoud (ja meneertje, dit is milieuterreur! U krijgt een dwangsom en nog een heleboel andere erge dingen), terwijl dat pad net zo makkelijk een week later vernietigd wordt en omgezet wordt in zwartgeblakerde aarde (en alle bomen weg). Zandverstuiving!

Dan blijkt ineens dat het geveinsde 'respect' voor natuur, dat eerst een algemene waarde was, ineens niet meer voor SBB geldt om dat er meer kans op geld in het spel is. Dit noemen ze onrecht, meten met twee maten en nog zo wat van die dingen. Dat is wat me werkelijk stoort.

Over uit mijn klaagstoel komen en actie ondernemen? Dat heb ik al eens gedaan meen ik ;) Ik ben d'r klaar mee en het gas gaat vol open!

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re: Ken je vijand...
« Reactie #18 Gepost op: 19-12-2013, 07:54 »

Wat er mis is met subsidie? Dat het geld is dat uit onze portemonnee komt en dat wij burgers wensen dat dat zinvol besteed wordt. Zodra er dan vanuit overheidswege aangekondigd dat onderhoud van 'zeldzaam landschap' zoals zandverstuivingen dubbel subsidie opleveren, dan komt SBB in actie en maait op diverse plaatsen bos neer zodat het een maanlandschap wordt! Voila, zandverstuiving: mag ik ff vangen??


Ook zo iets:

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3563955/2013/12/18/Alle-aandacht-zou-gericht-moeten-zijn-op-het-begin-cultuureducatie.dhtml
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2527
Re: Ken je vijand...
« Reactie #19 Gepost op: 19-12-2013, 08:11 »
Vergelijk het van de andere kant een met de Loonse en Drunense Duinen. Vroeger militair oefenrerrein en nu natuurgebied (nationaal park zelfs dacht ik). Hoe aanlokkelijk het er ook uit ziet, je moet er niet aan denken dat daar ook nog eens crossmotoren (allroads, enduro's, whatever) doorheen gaan rijden. 

Waarom niet ?
blijf je op het zand en dus niet door /over de plantjes rijden dan lijd de natuur echt niet van hoor.



Verder vind ik de toon wel erg klagend, alsof wij zo zielig zijn als offroad rijders, ik vind dat allemaal wel meevallen. En zodra je gaat roepen dat een organisatie als SBB alleen maar subsidie motors zijn (en als het zo is, wat dan nog? wat is er mis met subsidie???) dan moet je niet verbaasd zijn dat je niet serieus betrokkenwordt in discussies.

Wij als individu zijn niet zielig
Als groep enduro rijders zijn we ook niet zielig, maar klagen doen we niet veel en dat mogen we best wel meer doen eigenlijk.
Zoveel wordt er voor onze hobby niet gedaan dat we die legaal kunnen blijven uitvoeren in je eigen streek/regio.
Over publiciteit kunnen we best nog meer klagen want als we die al eens krijgen dan is het negative



En natuurlijk kijk je bij ontwikkeling van een gebied ook naar de economische impact (immers, we willen blijkbaar ook niet van subsidie alleen leven las ik ..). En je hoeft dan echt geen groot onderzoek te gaan doen om er achter te komen dat wij als offroaders geen grote bijdrage leveren (alhoewel: zet eem KTM dealer midden in dat gebied en er gaan sloten geld heen  ;D ). Dus kom uit de klaagmodus want dat zet ook geen zode aan de dijk, kom eens met positieve aktie!

Eeen nieuwe enduromotor kost 10.000€ kleding laarzen helm handeschoen camelbag protectie etc zo nog maar eens 1500€
hoezo leveren wij geen bijdrage aan de economie en waarom moet die plaatsgericht zijn?
Alle belasting op die omzetten komt toch in Den Haag
:-[

Mijn positieve aktie (en ik denk velen hier, de meesten) is de voorbeeldfunctie die we hebben wanneer we onze hobby uitoefenen (beetje gezondboerenverstand, netjes gedragem je kent het wel). Laten zien hoe het ook kan. Soms is dat vechten tegen de bierkaai, maar dat zij dan maar zo.

Dat kunnen we er gewoon nog naast blijven doen


groeten,


Jos je kent me, gewoon ff de boel opstoken  ;D

Jos

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Ken je vijand...
« Reactie #20 Gepost op: 19-12-2013, 21:30 »
Hm... volgens mij missen we een goede lobby om het imago van de allroadrijders (let op de woordkeuze! Off-road is al besmet, laat staan crosser) op te vijzelen. Er is natuurlijk ook veel onwetendheid onder het publiek: alle motoren met een hoog spatbord zijn crossers.


Een filmpje zoals ook SBB dat doet ( zie http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=17700.0 ) om de beeldvorming te beïnvloeden zou ook niet verkeerd zijn. Zijn er onder de ARM'ers handige, semi-professionele filmmakers?



Zou het niet wat zijn voor de MAG zijn om onze belangen te willen vertegenwoordigen? Het staat nu volgens mij totaal niet bij hun op de agenda. Misschien willen ze hun vingers er niet aan branden? Maar wellicht wel i.c.m. CodeGroen en ARM ... moeten we AllRoadManiacs wel veranderen in AllRoadMotorrijders ... met maniacs wil je dan natuurlijk niet meer geassocieerd worden....


HJ



uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: Ken je vijand...
« Reactie #21 Gepost op: 19-12-2013, 22:19 »

Een filmpje zoals ook SBB dat doet ( zie http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=17700.0 ) om de beeldvorming te beïnvloeden zou ook niet verkeerd zijn. Zijn er onder de ARM'ers handige, semi-professionele filmmakers?


Ben al aan het denken hoe zo'n filmpje er uit moet zien. Heb alles in huis behalve een goeie 'normale' video camera. Lijkt me wel leuk om iets te maken. Dus wie heeft een goeie HD-camera (niet een sport-ding) of dsrl met filmfunctie? En anders is het ook wel een uitdaging om alles met een Gopro te maken. Wie weet kunnen we dan ook via Gopro wat publiciteit krijgen.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: Ken je vijand...
« Reactie #22 Gepost op: 19-12-2013, 22:41 »
Ook zo iets:

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3563955/2013/12/18/Alle-aandacht-zou-gericht-moeten-zijn-op-het-begin-cultuureducatie.dhtml
aardige analyse, maar ik mis het punt hier in deze discussie. Of pleit je voor opnemen van ofroad-educatie in het onderwijs? Zou een goed begin zijn  8)

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re: Ken je vijand...
« Reactie #23 Gepost op: 19-12-2013, 23:13 »
aardige analyse, maar ik mis het punt hier in deze discussie. Of pleit je voor opnemen van ofroad-educatie in het onderwijs? Zou een goed begin zijn  8)

Goed idee..

We zijn een over gesubsidieerd landje al vanaf de tijd dat we het gas aan boorden hier in Noord Nederland....

Ze wisten niet waar ze met het geld heen moesten...dus SSB heeft daar rijkelijk van meegeprofiteerd..

Met alle gevolgen van dien....links bestuur ed...

Maar een goed filmpje erbij...kijk jongens...ff wachten en inhouden bij wandelaars met honden... ;)

NKR 2012.

Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Ken je vijand...
« Reactie #24 Gepost op: 19-12-2013, 23:26 »
Moet je nagaan:  het is niet eens in scene gezet!
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: Ken je vijand...
« Reactie #25 Gepost op: 19-12-2013, 23:38 »

Met alle gevolgen van dien....links bestuur ed...

Zou wel niet helpen in de discussie, maar ik zie niet in wat er verkeer is aan links bestuur.... :)


De discussie is alleen te zwart/wit naar mijn mening (zie titel van dit topic, hoewel vast met een knipoog bedoeld). SBB doet veel goed werk, de meeste Nationale Parken in Nederland zijn prachtig (iemand hier De Nieuwe Wildernis gezien? Fantastische beelden). Ook van Natuurmonumenten ben ik ik lid (ik ben opgegroeid aan de rand van de Brunssemerheide, prachtig gebied (waar ik op mijn 16e ook wel eens met mijn MT-5 reed hoor). Ik kan er echt van genieten om daar te wandelen, kan ook dan van de rust en stilte genieten. En meestal loop ik dan ook te fantaseren hoe mooi je er ook zou kunnen rijden...


En ik hou enorm van offroad rijden, net als iedereen hier. Tuurlijk is dat soms strijdig met elkaar maar ik kan van beide genieten. Mooiste vind ik om op een lange dag (bv een MS1000) midden in het bos te stoppen, motor uit en lekker tegen een boom in de zon te genieten van de rust en natuur. En daarna weer lekker verder. Voor mij kan dat goed samen zolang je elkaar daar in respecteert.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Ken je vijand...
« Reactie #26 Gepost op: 19-12-2013, 23:44 »
 :stupid:

'De nieuwe wildernis' is trouwens ook een sterk staaltje romantisering en image building. Alle geluiden zijn bewerkt, weggewerkt of later toegevoegd. Geluiden en beelden van de spoorlijn, snelweg en vliegtuigen komen er niet in voor ...

Zouden wij ook moeten doen.


uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1483
Re: Ken je vijand...
« Reactie #27 Gepost op: 20-12-2013, 10:20 »
dan moet er iemand een script gaan schrijven.
Wat willen we allemaal wel en wat willen we niet laten zien?
paar bevriende ruiters en honden uitlaters en niet bange "wilde" dieren als figuranten erbij.


eventueel iets met maatschappelijk nut er bij. (ms1k rijder die gevallen boer red 8) )
of iemand die diep in brabant een gif stort vindt en dan de hermandaad er naar toe leidt.


kom maar op met de ideeën
If nothing goes right......

go left!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: Ken je vijand...
« Reactie #28 Gepost op: 20-12-2013, 10:57 »
Zou wel niet helpen in de discussie, maar ik zie niet in wat er verkeer is aan links bestuur.... :)


De discussie is alleen te zwart/wit naar mijn mening (zie titel van dit topic, hoewel vast met een knipoog bedoeld). SBB doet veel goed werk, de meeste Nationale Parken in Nederland zijn prachtig (iemand hier De Nieuwe Wildernis gezien? Fantastische beelden). Ook van Natuurmonumenten ben ik ik lid (ik ben opgegroeid aan de rand van de Brunssemerheide, prachtig gebied (waar ik op mijn 16e ook wel eens met mijn MT-5 reed hoor). Ik kan er echt van genieten om daar te wandelen, kan ook dan van de rust en stilte genieten. En meestal loop ik dan ook te fantaseren hoe mooi je er ook zou kunnen rijden...


En ik hou enorm van offroad rijden, net als iedereen hier. Tuurlijk is dat soms strijdig met elkaar maar ik kan van beide genieten. Mooiste vind ik om op een lange dag (bv een MS1000) midden in het bos te stoppen, motor uit en lekker tegen een boom in de zon te genieten van de rust en natuur. En daarna weer lekker verder. Voor mij kan dat goed samen zolang je elkaar daar in respecteert.
:stupid:
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Ken je vijand...
« Reactie #29 Gepost op: 20-12-2013, 21:02 »
dan moet er iemand een script gaan schrijven.
Wat willen we allemaal wel en wat willen we niet laten zien?
paar bevriende ruiters en honden uitlaters en niet bange "wilde" dieren als figuranten erbij.


eventueel iets met maatschappelijk nut er bij. (ms1k rijder die gevallen boer red 8) )
of iemand die diep in brabant een gif stort vindt en dan de hermandaad er naar toe leidt.


kom maar op met de ideeën

Het klinkt belachelijk als je dat zo leest, maar dat is wel hoe het werkt
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!