Hi all,
Een jaar of 3 geleden kocht ik een 950 voor woonwerk verkeer, waar ik vervolgens een jaar met veel plezier op heb gereden. Met 96d km op de teller, brak de nokkenasketting van de voorste cilinder. Op dat moment stond een donorblok op marktplaats met 14d km op de teller voor bijna hetzelfde geld als de nokkenas reparatie onderdelen zouden kosten, dus ik heb het andere blok gekocht.
Het blok is afkomstig van een SMR, dus ik moest het een en ander overzetten van mijn ADV. Met name vacuum en olieslangen. Na een zaterdag sleutelen zat het blok er onder en dacht ik weer snel opweg te kunnen. Helaas lekte het nieuwe blok bij de voorste cilinder langs de voet en kop. Blok weer open gehaald, bleek dat de vorige eigenaar 2 van de 4 de moeren van de draadeinden (waar je de cilnder en kop overheen schuift) zelf had gehouden..
De cilinder stond dus los op het carter. Niet gek dat ie lekte. Na de moeren uit m'n oude blok te hebben overgezet de boel opnieuw getest, maar nog steeds lekkage. Omdat ik de voet en koppakking niet meer vertrouwde, heb ik nieuwe voet en koppakkingen besteld en deze vervangen. Helaas blijft de voorste cilinder ook na het plaatsen van de nieuwe voet en koppakking langs deze plekken lekken.. De motor staat nu al anderhalf jaar op de brug in de schuur (grote verbouwing, baby, tuin aanleg, 3 andere motoren, je kent het wel) en ik wil er nu toch wel een keer een eind aan maken. Ik stond zelfs even op het punt de hele bende voor een schijtprijs te verkopen, want de moed is ondertussen wel in de schoenen gezakt.. Aan de andere kant ben ik zo gek op het beestje, dat ik het zonde vind hem, weg te doen..Omdat hij olie blijft lekken, doe ik graag een beroep op jullie expertise. Het komt overduidelijk uit de voet, want als ik er met de luchtspuit 9 bar lucht op zet, spuit/loopt de olie er tussen weg. Het is inmiddels een stuk minder, maar er blijft olie onder staan.
Ik heb er niet te veel olie in, tegen de onder kant van het minimum streepje aan, maar ik begin toch te twijfelen aan overdruk of iets dergelijks. Aan de andere kant, dan zou ik het ook bij de achterste cilinder moeten hebben.. Heeft een van jullie hier ervaring mee of kan iemand mij een zetje in de goede richting geven?
Olie druksensor is droog btw, zelfde als nokkenas ketting spanner en achterste cilinder
Hoor graag!