Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: repatriëring van de motor: welke verzekering?  (gelezen 17733 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 748
Re: repatriëring van de motor: welke verzekering?
« Reactie #15 Gepost op: 22-01-2014, 21:07 »
http://www.deutschefinanzpartner.ag/?idcat=1&idart=21&lang=1
http://www.adac.de/mitgliedschaft/tarife/default2.aspx?ComponentId=10017&SourcePageId=6049
http://www.gummen.org/forum/showthread.php?5957-ADAC-Wegenwacht-ipv-ANWB-Routemobiel


Geweldig!!!
En in de laatste link wordt nog dieper ingegaan op het probleem van de restwaarde. Blijkt dus toch wel reeel te zijn.
Ik ga nog wel uitzoeken of dat van die restwaarde bij ADAC inderdaad niet geldt. Ik heb dat nog niet gevonden.
En of ze mijn motor dan thuisbrengen. Maar ergens bij de Duits-Nederlandse grens zou ook acceptabel zijn.
Dank weer voor de hulp.

Matje
--------------------------------------------------------------
I hate cruise control

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 57
Re: repatriëring van de motor: welke verzekering?
« Reactie #16 Gepost op: 24-01-2014, 12:42 »
Ik weet niet hoe het nu is maar mijn motor is vanuit Oostenrijk (2009) door de ANWB, kosteloos, gerepatrieerd.
Betrof een Africa Twin uit '97, achterwiellager was kapot.



Reisverzekering (en of motorverzekering) vergoede nationale repatriëring (Putten - Tilburg), nadat ik m'n schouder had gebroken.


Repatriëring vanuit Zuid Amerika (Peru) wilde m'n reisverzekering (IZA werelddekking) plusvoertuig dekking niet aan (2010), ondanks dat deze verzekering bij afsluiten (2003) ook een wereld-voertuig dekking had.
Hebben een uitkering in 2004 gedaan wegens niet verder kunnen rijden met een kapotte achterschokbreker in Australië.
Repatriëring (2010) was alleen mogelijk vanuit landen waar ik ook rijdend was gekomen ......

Wanneer je een toezegging krijgt dat "iets " vergoed wordt laat dat altijd per mail bevestigen.

Tip, heb je een rechtsbijstand verzekering van interpolis (van andere weet ik het niet) en je krijgt een ongeluk buiten Europa waarbij de tegenpartij fout zit.
Maak aanspraak op je rechtsbijstandverzekering, deze heeft een clausule dat bij een onrechtmatige daad in het verkeer door de tegenpartij je overal ter wereld rechtsbijstand moet krijgen.

 Dat wil niet zeggen dat je een rechtzaak in bv Peru (zoals bij mij) gaat winnen (interpolis kon er niet eens een, betrouwbare, advocaat vinden) maar dat ze wel wegens het niet kunnen leveren van de dienst, je een afkoopsom aanbieden.
Van de Peruaanse vrachtwagenchauffeur hoefde ik zo wie zo niets te verwachten. 

If people are good only because they fear punishment, and hope for reward, then we are a sorry lot indeed.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 95
Re: repatriëring van de motor: welke verzekering?
« Reactie #17 Gepost op: 27-01-2014, 19:54 »
Ik zie het probleem niet zo eigenlijk. Mijn ervaring: er is altijd een oplossing, zelfs als je in de middle of mongolie zit.
Er is toch altijd een vrachtwagen te regelen die je een end over de grens zet; dan doe je net of ie daar kapot ging en belt de anwb.
Als je helemaal in je uppie bent, is het misschien lastig met een gebroken arm, maar nu heb je toch je maten bij je?

A journey is best measured in friends, rather than miles - Tim Cahill

Offline member

  • *****
  • Berichten: 748
Re: repatriëring van de motor: welke verzekering?
« Reactie #18 Gepost op: 03-02-2014, 21:04 »
@ joan:
Heb je het voorgaande wel allemaal gelezen?
De meeste verzekeringen hebben geen dekking buiten Europa, dus ook niet aan de grens met Mongolie.
En in mijn geval komt de anwb (en andere Nederlandse verzekeraars) me zelfs binnen Europa niet terughalen.


Er is inderdaad altijd wel een oplossing. Ik ben ook niet zo bang voor incidenten.
Een trekker hebben we al eens eerder nodig gehad. En vele malen bijna.
Maar ik zou me juist graag financieel verzekeren voor gevallen die zelden voorkomen maar hoge kosten meebrengen.
Zoals repatriëring.


Inmiddels is duidelijk dat voor mij de ADAC een goede keuze zou zijn.
Die hebben geen limiet voor de kosten van repatriëring.
Alleen dat het voertuig niet total loss mag zijn.
Maar dat is al een veel betere voorwaarde dan de Nederlandse verzekeraars.
Dat kost 84 euro per jaar en dan zijn alle voertuigen waar je in rijdt verzekerd en het bouwjaar maakt niet uit.


Dan is er ook nog de Duitse ACE.
De dekking is vergelijkbaar met de ADAC.
Er zit minder poespas omheen en het is wat goedkoper.
Vandaag hebben ze mij bericht, dat ik als Nederlander lid kan worden.
Er lopen nog een paar vragen aan hen.
Leve Europa!


Het wordt een heel project.
Hopelijk lezen jullie nog mee, anders zit ik hier voor de kat zijn viool te typen.

PS:
In de laatste uitgave van het blad van de NKC (Nederlandse Kampeerauto Club) staat een verhaal over een reis naar Mongolie. Een van de deelnemers heeft daar zijn camper moeten laten staan, want de repatriëring bleek toch niet goed geregeld. De auto zal inmiddels wel kaal zijn.....

Matje
--------------------------------------------------------------
I hate cruise control

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: repatriëring van de motor: welke verzekering?
« Reactie #19 Gepost op: 04-02-2014, 15:00 »
Opzich snap ik dat ook wel, het is financieel gezien niet logisch om bv 5000 euro kosten te maken voor een voertuig van 1500. Alleen dan moet je verzekering ook goedkoper worden aan de hand van die calculatie...
ARM facebook HIER

Offline member

  • st willebrord
  • *****
  • Berichten: 317
Re: repatriëring van de motor: welke verzekering?
« Reactie #20 Gepost op: 04-02-2014, 15:04 »
ik lees mee hoor matje
Here today , gone tomorrow op de tenere700 of 450 ktm

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Re: repatriëring van de motor: welke verzekering?
« Reactie #21 Gepost op: 04-02-2014, 15:37 »
ik las op een engels forum dat de ADAC geen buitenlandse voertuigen meer aannam in de dekking.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: repatriëring van de motor: welke verzekering?
« Reactie #22 Gepost op: 04-02-2014, 15:41 »
@matje, goed topic, kunnen anderen ook wat mee.


Aan alle anderen, ANWB legt steeds de lat hoger, als je kunt rijden als is het slechts in schilpadtempo 20kmh, dan word er in 2014 helemaal niks gerepatrieerd volgens mij bij de ANWB. Recent drama in mijn kennissenkring bevestigd dat.
Idem als het reparabel is binnen de voorwaarden in de kleine lettertjes.
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: repatriëring van de motor: welke verzekering?
« Reactie #23 Gepost op: 04-02-2014, 15:46 »
Even een aantal opmerkingen.

In bovenstaande voorbeelden is het niet altijd duidelijk, wat de onderliggende verzekering is en waarop gebaseerd. Mens of machine.

Maak een scheiding tussen pech en ongeval.
Dan komt de vraag wat is pech en wat is ongeval.
Pech is mechanisch kapot.
Ongeval, is al als je motorfiets van de standaard valt. Gaat de motor plat! (Volgens de bewoording van een verzekeraar.)
En dan is er nog een grijs gebeid, genaamd coulance, zijn niet verplicht volgens de voorwaarde, maar doen het wel.
Is het maar net je eigen bewoording en diegene die aan de andere kant zit en de beslissing neemt.
Pechhulpverzekering, deze kan je op naam hebben voor binnenland en wil je aanvullend EU, dan alleen op kenteken.
Ongeval, WA WAplus Allrisk.
Zo zijn er WA motorverzekeringen, kentekengebonden, die in het buitenland "pechhulp" bieden. Ook bij WA!!! Hoeveel hulp is dan de vraag? Was dezelfde verzekeraar, die zei plat dus ongeval. Dus moet mechanisch zijn, geen banden.

Ik heb in gedachte de GS die laatst op video de sloot in raakte NL, en de achterbrug kapot van was.
Was een eenzijdig ongeval, het is daarna niet duidelijk op basis van welke verzekering "hulp bij pech" of "hulp bij ongeval" geboden is.
Wie bel je dan? De pechhulp of je verzekeraar.
Dat kon nog wel eens cruciaal zijn,..................

Nu zou je dat gebeuren in het buitenland.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 748
Re: repatriëring van de motor: welke verzekering?
« Reactie #24 Gepost op: 04-02-2014, 15:46 »
ik las op een engels forum dat de ADAC geen buitenlandse voertuigen meer aannam in de dekking.....


Dat is merkwaardig want de ADAC schreef mij enkele dagen geleden:

Auch mit einem Wohnsitz in den Niederlanden koennen Sie eine Mitgliedschaft beantragen.
Matje
--------------------------------------------------------------
I hate cruise control

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: repatriëring van de motor: welke verzekering?
« Reactie #25 Gepost op: 04-02-2014, 15:50 »
@matje, goed topic, kunnen anderen ook wat mee.


Aan alle anderen, ANWB legt steeds de lat hoger, als je kunt rijden als is het slechts in schilpadtempo 20kmh, dan word er in 2014 helemaal niks gerepatrieerd volgens mij bij de ANWB. Recent drama in mijn kennissenkring bevestigd dat.
Idem als het reparabel is binnen de voorwaarden in de kleine lettertjes.
Hoe zit het dan met de wettelijke voertuigeisen, de minimale snelheid die je moet halen. Zo ook minimale snelheden op de verschillende wegen.
Als dat niet kan mag je dan van de weg gebruik maken?

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: repatriëring van de motor: welke verzekering?
« Reactie #26 Gepost op: 04-02-2014, 16:55 »
Mijn ervaringen met zowel de KNMV als de ANWB zijn (met goedkope ''hokken'') dat je aardig door moet zeuren en niet te makkelijk moet toegeven, dan komt het wel goed. Bv met recht op een vervangende auto. Dit kon moeilijk, want het was zondag. Ofterwijl het kan, dus regel het maar. Je verzekert je natuurlijk niet voor niets.

Ook een keer taxi vergoed gekregen, afspraakje gemaakt dat wij vanuit venlo oid met de trein gingen (studenten ov), en dan zouden hun het laatste stukje regelen (was snachts).
ARM facebook HIER

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: repatriëring van de motor: welke verzekering?
« Reactie #27 Gepost op: 04-02-2014, 19:07 »
Sinds dit jaar neemt de KNMV de hulpdienst af van ANWB.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 748
Re: repatriëring van de motor: welke verzekering?
« Reactie #28 Gepost op: 04-02-2014, 19:16 »
Sinds dit jaar neemt de KNMV de hulpdienst af van ANWB.


Hallo Dutchy,

Dat zegt weinig over de dekking. De ADAC schakelt waarschijnlijk ook de ANWB in.
Maar de KNMV resp. de ADAC bepaalt wanneer deze hulpdienst ingeschakeld wordt en op wiens kosten.





Post Merge: 04-02-2014, 19:44

Even een aantal opmerkingen.

In bovenstaande voorbeelden is het niet altijd duidelijk, wat de onderliggende verzekering is en waarop gebaseerd. Mens of machine.

Maak een scheiding tussen pech en ongeval.
Dan komt de vraag wat is pech en wat is ongeval.
Pech is mechanisch kapot.
Ongeval, is al als je motorfiets van de standaard valt. Gaat de motor plat! (Volgens de bewoording van een verzekeraar.)
En dan is er nog een grijs gebeid, genaamd coulance, zijn niet verplicht volgens de voorwaarde, maar doen het wel.
Is het maar net je eigen bewoording en diegene die aan de andere kant zit en de beslissing neemt.
Pechhulpverzekering, deze kan je op naam hebben voor binnenland en wil je aanvullend EU, dan alleen op kenteken.
Ongeval, WA WAplus Allrisk.
Zo zijn er WA motorverzekeringen, kentekengebonden, die in het buitenland "pechhulp" bieden. Ook bij WA!!! Hoeveel hulp is dan de vraag? Was dezelfde verzekeraar, die zei plat dus ongeval. Dus moet mechanisch zijn, geen banden.

Ik heb in gedachte de GS die laatst op video de sloot in raakte NL, en de achterbrug kapot van was.
Was een eenzijdig ongeval, het is daarna niet duidelijk op basis van welke verzekering "hulp bij pech" of "hulp bij ongeval" geboden is.
Wie bel je dan? De pechhulp of je verzekeraar.
Dat kon nog wel eens cruciaal zijn,..................

Nu zou je dat gebeuren in het buitenland.


Bedankt voor de bijdragen, Dutchy.

Ik ben het geheel met je eens dat je eerst goed op een rijtje moet zetten wat je eigenlijk verzekerd wilt hebben.

Maar bij enkele punten van je verdere verhaal wil ik toch opmerkingen plaatsen:

Aan coulance heb ik niets, want daar kan ik niet op rekenen. Alleen de kleine lettertjes tellen. En die ben ik dus al enkele weken aan het lezen. Plus eventuele schriftelijke toezeggingen van de verzekeringsmaatschappij. En liever niet van de verzekeringsagent, want ik ben bang dat de maatschappij daar niet aan gebonden is.

De definities van pech en ongeval staan ook in die kleine lettertjes, en zijn niet bij alle polissen hetzelfde en ook vaak niet wat jij noemt.

Pechhulpverzekering in de EU alleen op kenteken?
Zowel ANWB als ADAC geven persoonsgebonden service, ook in Europa.

WA-verzekering met pechhulp in Europa?
Ik hoor graag welke dat is.
Als je Reaal bedoelt kunnen we deze schrappen: binnenkort wordt de pechhulpdekking niet meer aangeboden.
Matje
--------------------------------------------------------------
I hate cruise control

Offline member

  • *****
  • Berichten: 748
Re: repatriëring van de motor: welke verzekering?
« Reactie #29 Gepost op: 12-02-2014, 19:38 »

Buiten het forum om is mij nog diverse informatie aangereikt, waaruit ik opmaak dat ook bij andere dan genoemde verzekeringen bezuinigd wordt op de dekkingen van pechhulp en repatriëring.


Ik ben van plan om lid te worden van Auto Club Europa (ACE).
Hun service komt het dichtste in de buurt van mijn wensen.
Een van de belangrijkste wensen was repatriëring van mijn ijzeren paardje.
ACE belooft dit te doen binnen Europa als het voertuig uitvalt door pech of ongeval, en niet binnen 3 dagen gerepareerd kan worden. Er is geen maximum aan de repatriëringkosten; alleen mag het voertuig niet total loss zijn (d.w.z. de geschatte reparatiekosten mogen niet hoger zijn dan de aanschafwaarde van een gelijkwaardig voertuig).


Ik sluit mijn onderzoekje af. Het was niet allesomvattend, maar het resultaat valt me behoorlijk tegen. In alle pechhulpverzekeringen en lidmaatschappen zit veel dekking die ik niet nodig heb of waar ik al elders voor verzekerd ben. En de dekking die ik zocht was maar moeizaam te vinden.


Verdere bijdragen op dit onderwerp zijn natuurlijk nog steeds welkom.


Ter informatie voor de wereldreizigers:
Het Duitse Mobil.org biedt ook repatriëring vanuit landen buiten Europa. Wel met een maximum van 2560 Euro, maar een motor kun je voor dat bedrag waarschijnlijk een heel eind verschepen.
Matje
--------------------------------------------------------------
I hate cruise control