Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Beginnersvragen  (gelezen 3190 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 12
Beginnersvragen
« Gepost op: 07-02-2023, 11:58 »
Zo dan, ik lees al een tijdje mee op dit forum. Nu toch maar eens een account gemaakt.

Ik ben Anton, woon in de Belgische kempen aan de grens bij Luyksgestel. Ik ben halverwege de 30 en 0,0 motorervaring. Altijd al graag m'n rijbewijs willen halen maar door omstandigheden er nooit van gekomen (geld, huis bouwen, kinderen, ...) maar het moet er nu toch maar eens van komen.

Het motorrijden op de weg/autosnelweg heeft niet zozeer mijn intresse, wel meer het offroad/enduro. Hoe begin je hier nu aan als complete leek?
- Uiteraard eerst rijbewijs halen- Motor kopen en rijden/ervaring op doen? Eerst alleen op de weg? Direct grindpaden?- Cursus volgen a la Bilstain ?- ...
Of gewoon maar een andere hobby zoeken en er niet meer aan beginnen halverwege de 30 met 0,0 ervaring  :D .

Offline member

  • *****
  • Berichten: 184
Re: Beginnersvragen
« Reactie #1 Gepost op: 07-02-2023, 12:04 »

Beginnen kan altijd prima.


Ligt er aan wat je wilt gaan doen. Wil je echt de zwaardere enduro gaan doen zoals de OTR en cross of wil je een beetje zandpaden rijden.
En wat voor motor heb je in gedachten? Iedere leek die een beetje kan schakelen kan met een enduro (KTM EXC/Beta RR enz) direct het zand en grind in. Wil je BMW GS/KTM Adventure/Honda Transalp enz gaan rijden is het wel lekker om eerst een keer mee te gaan met iemand die weet wat hij doet.


Je kunt ook eerst eens ergens off-road rijden proberen (Bilstain oid) zonder je rijbewijs, motor enz te halen. Veel mensen zien toffe instagram plaatjes, Pol Tarres vliegen enz. Realiteit lijkt daar uiteraard weinig op.


Menigeen begint de hobby en eindigt hem in hetzelfde jaar met enkele duizenden euro's afschrijving.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: Beginnersvragen
« Reactie #2 Gepost op: 07-02-2023, 12:05 »
Eerst rijbewijs halen is wel zo handig
Je woont wel ideaal, Nederlandse stuk rond Luyksgestel is een offroad walhalla.

De meeste hebben het denk ik toch gewoon geleerd door ervaren, met vallen en opstaan.
Je grenzen beetje bij beetje verleggen, als je geluk hebt ben je een talent en gaat het snel hoor.
Motor kopen, hoeft niet meteen een enduro kanon te zijn. Velen zijn begonnen op een Transalpijns of een Dominator (of zijn dat tegenwoordig museumstukken?). DRZ is ook een mooi begin.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2318
Re: Beginnersvragen
« Reactie #3 Gepost op: 07-02-2023, 12:07 »
Sowieso beginnen, je hebt nog zeker een half leven plezier voor de boeg. Romaniacs zul je misschien niet meer gaan winnen, maar een Dakar Rally is nog steeds haalbaar. En veel lol hebben is bijna gegarandeerd.

Als je nog twijfelt kun je via https://www.endurofun.be/e-enduro-wandeling/ een eerste kennismaking doen zonder motorrijbewijs. Verder is het rijbewijs halen en op pad. Een basiscursus kan zeker helpen, maar je leert het vooral door veel te doen.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 12
Re: Beginnersvragen
« Reactie #4 Gepost op: 07-02-2023, 12:23 »
Menigeen begint de hobby en eindigt hem in hetzelfde jaar met enkele duizenden euro's afschrijving.
Dit wil ik dus vermijden, daarom ik eerst wat opzoekwerk wil verrichten. De bedoeling is starten met een enduro, de meerdaagse ritten op een GS trekken momenteel de aandacht nog niet.

Nederlandse stuk rond Luyksgestel is een offroad walhalla.
Das mooi om te weten! Lijkt me al niet eenvoudig om legale routes uit te stippelen.

https://www.endurofun.be/e-enduro-wandeling/ een eerste kennismaking doen zonder motorrijbewijs. 
Lijkt me wel eens leuk om een keertje te doen  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 184
Re: Beginnersvragen
« Reactie #5 Gepost op: 07-02-2023, 12:44 »
Let wel dat enduro motoren geldputten zijn. 10-25 uur olie wissels + kleppen stellen, 90 uur op een zuiger enz. Is allemaal op de limiet gebouwd. Wil je een beetje lekker off-road cruizen is het alsof je boodschappen doet met een F1 wagen. Kan allemaal wel, maar comfortabel is het niet en kostentechnisch een nachtmerrie.


Je kunt overwegen om dan eens in de Honda CRF-L 250/300 / Kawasaki KLX 250/300 categorie te kijken. Al beloofd AJP dat hun 125/250/300/500 range ook maar eens in de 5K km onderhoud hoeft.


Een lekker lome ''enduro'' dual sport heeft zeker voor de beginner zijn charme.
Schrik vooral niet van ''te weinig'' cc's. Een 125/150 4T zal het zwaar hebben met een volwassen man, maar 250cc 4T en groter is voldoende om jou elke berg op te trekken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Beginnersvragen
« Reactie #6 Gepost op: 07-02-2023, 13:06 »
Gewoon beginnen, De rest komt vanzelf 👍
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 210
Re: Beginnersvragen
« Reactie #7 Gepost op: 07-02-2023, 13:12 »
Zo dan, ik lees al een tijdje mee op dit forum. Nu toch maar eens een account gemaakt.

Ik ben Anton, woon in de Belgische kempen aan de grens bij Luyksgestel. Ik ben halverwege de 30 en 0,0 motorervaring. Altijd al graag m'n rijbewijs willen halen maar door omstandigheden er nooit van gekomen (geld, huis bouwen, kinderen, ...) maar het moet er nu toch maar eens van komen.

Het motorrijden op de weg/autosnelweg heeft niet zozeer mijn intresse, wel meer het offroad/enduro. Hoe begin je hier nu aan als complete leek?
- Uiteraard eerst rijbewijs halen- Motor kopen en rijden/ervaring op doen? Eerst alleen op de weg? Direct grindpaden?- Cursus volgen a la Bilstain ?- ...
Of gewoon maar een andere hobby zoeken en er niet meer aan beginnen halverwege de 30 met 0,0 ervaring  :D .


Uit eigen ervaring:
- gewoon beginnen
- een goeie gebruikte motor vinden is wel een ding, vaak koop je de ellende van een ander
- ga gewoon eens een half jaartje rondrijden, legale mogelijkheden zat bij jou in de buurt
- probeer aansluiting te zoeken bij een clubje (al valt dat vaak niet mee)
- cursus pas later doen en blijf weg van endurofun, dat is leuk voor een vrijgezellenfeestje. Er zijn veel betere aanbieders
Dus gewoon beginnen, dan rol je er vanzelf verder in, leer je mensen kennen, georganiseerde ritten enz.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Beginnersvragen
« Reactie #8 Gepost op: 07-02-2023, 14:36 »
Let wel dat enduro motoren geldputten zijn. 10-25 uur olie wissels + kleppen stellen, 90 uur op een zuiger enz. Is allemaal op de limiet gebouwd. Wil je een beetje lekker off-road cruizen is het alsof je boodschappen doet met een F1 wagen. Kan allemaal wel, maar comfortabel is het niet en kostentechnisch een nachtmerrie.


Je kunt overwegen om dan eens in de Honda CRF-L 250/300 / Kawasaki KLX 250/300 categorie te kijken. Al beloofd AJP dat hun 125/250/300/500 range ook maar eens in de 5K km onderhoud hoeft.


Een lekker lome ''enduro'' dual sport heeft zeker voor de beginner zijn charme.
Schrik vooral niet van ''te weinig'' cc's. Een 125/150 4T zal het zwaar hebben met een volwassen man, maar 250cc 4T en groter is voldoende om jou elke berg op te trekken.
Je hebt absoluut een punt, maar ik denk dat het voor TS wat overdreven is. Een opstapper van 30+ die wat wil gaan toeren belast zijn machine anders dan een hardcore crosser of enduro rijder. 90 uur op een zuiger is dan overdreven. Lees bv. eens het verhaal van RTW-Aaron en z'n KTM 500, die 67000 km deed op z'n eerste zuiger: https://www.advpulse.com/adv-rides/140000-kilometers-around-the-world-on-a-ktm-500-exc/


Gebruikt kopen kent inderdaad risico's, en bij een revisie van een viertakt is 1500 Euro gauw bereikt als je een zuiger, big end, kleppen en een paar tandwielen moet vervangen. Daarna kun je er wel weer een tijd tegenaan.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 12
Re: Beginnersvragen
« Reactie #9 Gepost op: 07-02-2023, 14:43 »
het zal inderdaad meer hobbymatig zijn dan hardcore crossen. Ik heb ook niet de intentie om alles uit de motor te halen wat erin zit. Crossen op een parcours, constant vol gas over heuvels springen zegt me ook niets.
Wat niet wil zeggen dat het misschien niet slecht is om wat ervaring op te doen op een crossparcours?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 184
Re: Beginnersvragen
« Reactie #10 Gepost op: 07-02-2023, 14:57 »
het zal inderdaad meer hobbymatig zijn dan hardcore crossen. Ik heb ook niet de intentie om alles uit de motor te halen wat erin zit. Crossen op een parcours, constant vol gas over heuvels springen zegt me ook niets.
Wat niet wil zeggen dat het misschien niet slecht is om wat ervaring op te doen op een crossparcours?


Crossbaan/parcours is zo ongeveer het zwaarste deel. Als je dat kan is al het onverharde in de Benelux met 2 vingers in de neus.


Je kunt de onderhoudsintervallen best rekken op zo'n hardcore enduro. Maar bij net iets te ver (en wanneer is dat...?) heb je gelijk een bult schade. Daarbij zijn het ook gewoon zenuwachtige teringleiers.


Een lekkere soft enduro is heerlijk op wat onverharde routes. CRF-L/KLX/DRZ/misschien die AJP SPR240/250/310/510 (even informeren, interval zegt 3000km olie+ kleppen stellen, geen zuiger en bigend wissels)/XR600 enz enz zijn allemaal lekker laagbellaste machines die lekker door tokkelen en vlot genoeg zijn onverhard.


Edit:
Zou je je niet zo druk maken om onderhoud zou je ook een Beta Xtrainer kunnen overwegen. Teruggetuned blok van de Beta RR, softere comfortabelere vering. Niet voor de hardrijders.
KTM kent de Freeride daarin 250 2T/350 4T/elektrisch. Ook rustig dingetje, nog wat meer trial achtig dan de Xtrainer.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Beginnersvragen
« Reactie #11 Gepost op: 07-02-2023, 15:11 »
Mijn 500exc is echt geen zenuwlijer.Vond mijn 699 bijna nog agressiever als de 500exc.Je kan er. Heerlijk rustig mee rijden en genieten.Heb dan ook geen 13 tands voor zal je begrijpen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Beginnersvragen
« Reactie #12 Gepost op: 07-02-2023, 16:47 »
Ik ben ook een fan van de 500EXC. Deze is in tegenstelling tot de meeste omgebouwde crossers, en kleinere enduro's niet maximaal getuned om elke laatste PK eruit te persen: Want dan krijg je zenuwpezen met weinig koppel en hoge toerentallen. Maar toch heel licht gebouwd, veel koppel en vermogen, best degelijk en kennis en onderdelen zijn overal te vinden.


In Bilstain, crossbanen en krappe en technische stukken is een 250/300/350/390 lekkerder. Als je wil toeren - of racen! - over zandpaden heb je echt liever een 500. En je hoeft minder te schakelen en mishandelt het blok minder. En dat scheelt weer onderhoud.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Beginnersvragen
« Reactie #13 Gepost op: 07-02-2023, 16:51 »
Lijkt wel of we samen reclame maken voor de 500exc.Heb jij hem ook gratis van je dealer gekregen om te promoten.?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Beginnersvragen
« Reactie #14 Gepost op: 07-02-2023, 16:53 »
Nee, ik krijg per opmerking betaald.