Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Beginnersvraag  (gelezen 9679 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 74
Beginnersvraag
« Gepost op: 14-02-2008, 20:35 »
Pas geregistreerd en al dadelijk een vraag....

Ik ben van zin om ergens dit jaar terug een motor in huis te halen.
Heb jaren geleden enkele asfaltracers in huis gehad maar nu wil ik eens iets anders.

Wil nu eens een echte reis-enduro.
Ik had gedacht aan de nieuwe Teneré, maar ik vrees dat die met slechts 48pk toch wat tekort gaat komen als die belast wordt met een duo en bagage?
Bij de nieuwe Transalp hetzelfde probleem denk ik?

Ook een optie zou de BMW GS800 zijn, maar die is dan flink wat duurder dan de Japanners.  :-\

Een Varadero lijkt misschien ook wat maar die vind ik dan weer te braaf.

Ik wil eigenlijk een toch wel goed uitziende reisenduro die heel het jaar zal ingezet worden als woon- werkmoto en weekendritten. Een licht offroadpad moet ook kunnen al verlang ik geen harde enduro toestanden.
En dit alles met toch wel eens een mooie motorreis in de vooruitzichten, met duo en bagage.
Wie kan me wat op weg helpen hier, gaat zo'n Teneré of Transalp toch te licht zijn of is het hiermee goed te doen?

Alvast bedankt  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Beginnersvraag
« Reactie #1 Gepost op: 14-02-2008, 20:43 »
eem 1150gs uit 2000, lopen het lekkerst(minder milleu emissie eisen). Geen abs, dus minder dingen die stuk kunnen gaan.
Genoeg vermogen, zandpad of erger geen probleem, woon werk perfect. Alpen knaller met dou en bagage geen probleem.
Als je er andere veren ondergooit dan is ie zowel op asfat als op onverhard heel goed te rijden.(orgineel zijn ze vrij slap)

Nu staat die van mij toevallig te koop :D (met andere veren 8)) en andere hebbe dingetjes.




Offline member

  • *****
  • Berichten: 2617
Re: Beginnersvraag
« Reactie #2 Gepost op: 14-02-2008, 20:59 »
Simpel een 2e hands Africa Twin  of KTM LC8 adv.
Die GS is volgens mij ook niet verkeerd.
Rijden van A naar B is logisch, naar nergens is veel beter!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 74
Re: Beginnersvraag
« Reactie #3 Gepost op: 14-02-2008, 21:06 »
Voorlopig ben ik eerder geneigd om een nieuwe te kopen.
Vooral de lage prijs van de Teneré spreekt me aan..... maar hoe zit het eigenlijk met de beperkte pk's van deze klasse motoren?
Als mijn doelstelling goed te doen is met slechts 48pk lijkt me die Teneré echt een mooie keuze.
Ik meen me te herinneren dat zo'n AT ook niet zoveel pk's heeft... vind het zeker een mooie moto maar zijn al redelijk oud ook he.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Beginnersvraag
« Reactie #4 Gepost op: 14-02-2008, 21:10 »
een africa twin absoluut mooie en betrouwbare motor
een 950 lc8 erg mooi en gave motor.
goede keuzes

zo zie je maar weer keuzes maken het niet makkelijker.

Ik heb destijds voorde keuze gestaan een lc8 of een 1150gs. Reden voor de gs was omdat het ook woon werk was vondt ik die prettiger rijden. de lc8 heeft meer vermogen maar die vondt ik voor woonwerk agressief rijden. Voor pure fun en vakantie bike zou ik de lc8 genomen hebben.
Ben eigenlijk erg gelukkig geweest met de gs keuze, ik vindt ze heerlijk rijden.

Moest ik nu kiezen tussen een 1200gs of een lc8 990 dan werd het een lc8, vindt die 1200 gs niet zo geslaagt opties gezien, heb er nooit op gereden dus geen oordeel.
De 800-gs lijkt me een hele gave motor.

maar een mooie bwr of zwarte/goud zilver africa twin is ook heel erg gaaf.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 74
Re: Beginnersvraag
« Reactie #5 Gepost op: 14-02-2008, 21:14 »

zo zie je maar weer keuzes maken het niet makkelijker.

Ik probeer voorlopig de keuzes redelijk beperkt te houden....  :)
Voorlopig enkel kiezen voor een nieuwe motor, moest ik er dan nog niet uitkomen zal ik de deur naar tweedehandsmotoren open zetten.

Wat vinden jullie van die Teneré?

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Beginnersvraag
« Reactie #6 Gepost op: 14-02-2008, 21:17 »
De nieuwe Alp heeft 60 pk, net zoveel als de @, en die is weer wat zwaarder.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Beginnersvraag
« Reactie #7 Gepost op: 14-02-2008, 21:19 »
meer pk's hoeft niet altijd een meerwaarde te zijn.
Als jij een motor leuk vindt dan moet je die kopen.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 74
Re: Beginnersvraag
« Reactie #8 Gepost op: 14-02-2008, 21:23 »
meer pk's hoeft niet altijd een meerwaarde te zijn.
Als jij een motor leuk vindt dan moet je die kopen.


Da's juist en ik heb die pk's ook niet echt nodig om snel te rijden....
Heb alleen wat bang dat die motor in ademnood gaat komen tijdens een Alpenreis bv, met duo en gevulde koffers.... en dat zou dan weer jammer zijn.

Ik vind die Teneré er heel goed uitzien, zou er ook voor willen gaan, maar wil enkel wat ervaren rijders hun mening hierover eens horen.
Bij BMW zou ik dadelijk naar de GS800 gaan ipv de 650, maar bij Yamaha heb ik die keuze jammer genoeg niet.  :(

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Beginnersvraag
« Reactie #9 Gepost op: 14-02-2008, 21:29 »
Heb op m'n BIG 55 pk, merk een beetje dat ik iemand achter op heb en bagage.. maar dan vooral in de top, optrekken maar een minimaal verschil.. en in de bergen rij je niet vaak 160+ Daar zijn de remmen dan belangrijker.. Maar zou voor de lc8 gaan ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Beginnersvraag
« Reactie #10 Gepost op: 14-02-2008, 21:50 »
Ik weet niet meer zo goed wat voor remmen er op de nieuwe Tenere zitten, maar dat is eerder een probleem met duo en bagage in de bergen dat het vermogen. Dat wil zeggen, als je helling af een wedstrijdje wil doen wordt een licht uitgevoerde enkele schijf al snel te heet.

Juist in de bergen rij je van bocht naar bocht gemiddeld op lagere snelheden en dan is zo'n eenpitter hardstikke snel (als je dat wilt). Een eenpitter is vaak wel wat snokkeriger bij gas dicht/open (gezellig helmen botsen met je duo) dan een 2 cylinder.

Op grotere hoogte zijn sommige hoog vermogen 4 cylinders lastiger helling op weg te rijden dan een bescheiden 1 pitter. Gewoon door de ademnood en noodzaak voor hogere toerentallen.

Ik zou me niet tegen laten houden door de "slechts 45pk", maar gewoon een lange neus trekken naar iedereen die jou niet bij kan houden  ;)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 98
Re: Beginnersvraag
« Reactie #11 Gepost op: 14-02-2008, 21:56 »
Citaat
Een eenpitter is vaak wel wat snokkeriger bij gas dicht/open (gezellig helmen botsen met je duo) dan een 2 cylinder.

Ik moet zeggen dat het op mijn 1150GSA ook gezellig helmen botsen kan zijn hoor ondanks de twee cylinders  :D
Groeten,

Mark

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Beginnersvraag
« Reactie #12 Gepost op: 14-02-2008, 21:59 »
Ik moet zeggen dat het op mijn 1150GSA ook gezellig helmen botsen kan zijn hoor ondanks de twee cylinders  :D

Dat is bij een BMW toch zelfs bij (poging tot) constante snelheid bekend als KFR...   :-X

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Beginnersvraag
« Reactie #13 Gepost op: 14-02-2008, 22:01 »
Als je veel met duo gaat rijden en je vindt de motor (bergop?) een beetje traag zou je ook nog een voortandwieltje steken met 1 tand minder. Scheelt een hoop.

Die nieuwe Tenere vind ik wel veel motor voor je geld. Als je budget het toelaat lijkt me die nieuwe BMW F800GS een lekker ding.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 98
Re: Beginnersvraag
« Reactie #14 Gepost op: 14-02-2008, 22:03 »
Citaat
Dat is bij een BMW toch zelfs bij (poging tot) constante snelheid bekend als KFR...   

...kfr, nooit van gehoord (mijne is namelijk goed afgesteld) 8)

En terug on topic: ik vind die Ténéré een machtig mooie fiets voor zijn geld en op de kleinere binnendoorbaantjes zou ik aan dat vermogen genoeg hebben hoor.
Groeten,

Mark