Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM LC4 640 ADVENTURE...waar op letten bij aankoop???  (gelezen 15387 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 297
KTM LC4 640 ADVENTURE...waar op letten bij aankoop???
« Gepost op: 21-09-2009, 12:01 »
Hallo, Ik denk er over een KTM LC4 640 Adventure te kopen.
Waar moet ik nu speciaal op letten?
Is er een bepaald bouwjaar waar ik beter vanaf blijf?
Na hoeveel kms kan er beter een blokrevisie gebeuren?

Kortom, als er iets is dat belangrijk kan zijn bij het aankopen van zo een fiets, laat het me weten alsjeblieft....ik zal jullie eeuwig dankbaar zijn... :D

Bedankt alvast...

Ow ja, mocht er iemand een leuke weten staan, mag je het me altijd laten weten!!!  ;)

Grts,
Peter

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Re: KTM LC4 640 ADVENTURE...waar op letten bij aankoop???
« Reactie #1 Gepost op: 21-09-2009, 13:00 »
Hou je vast want volgens mij zwerven er wel een paar over het forum "voor weeeiiiiiiiiiiiinig"
Marcel

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: KTM LC4 640 ADVENTURE...waar op letten bij aankoop???
« Reactie #2 Gepost op: 21-09-2009, 14:01 »
Ik heb er één en ik overweeg om hem te verkopen.

Ik heb er altijd ontzettend veel plezier mee gehad en nog maar begin zo langzamerhand behoefte te krijgen aan een lichtere beweeglijkere machine omdat ik toch minder reis en meer en zwaarder terrein wil opzoeken.

Waar moet je op letten....
over revisie hoor ik heel verschillende geluiden, de 1 zegt bij 50.000 de ander zegt dat dat helemaal afhankelijk is van het gebruik.
De mijne heeft een balansas die is in een bepaald bouwjaar ingebouwd maar ik weet niet welk jaar. Hij is wel iets comfortabeler met balansas maar denk niet dat hij trillingsvrij is hoor.

Als er eens op wilt rijden moet je maar eens langskomen of tijdens een evenement eens proberen.

Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: KTM LC4 640 ADVENTURE...waar op letten bij aankoop???
« Reactie #3 Gepost op: 22-09-2009, 17:08 »
Ik ben ook nog redelijk nieuw in de wereld van de KTMmetjes; ik heb mijn Adv pas een paar weken.

Maar wat ik begrepen heb is dat modelletje 2003 en verder een aantal pluspuntjes heeft: het 'comfort zadel', de hydraulische koppeling, een high-flow kop (grotere kleppen) voor een paar PK meer en een degelijker rollenlager achter het koppelingshuis ipv een kogellager.

Verder zijn ze in 2004 (of 2005?) begonnen met een laag spatbord en dubbele remschijf voor. Ik vind zo'n laag spatbord persoonlijk niks, en die dubbele remschijf is ook niet echt nodig.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 297
Re: KTM LC4 640 ADVENTURE...waar op letten bij aankoop???
« Reactie #4 Gepost op: 22-09-2009, 21:31 »
Ik ben ook nog redelijk nieuw in de wereld van de KTMmetjes; ik heb mijn Adv pas een paar weken.

Maar wat ik begrepen heb is dat modelletje 2003 en verder een aantal pluspuntjes heeft: het 'comfort zadel', de hydraulische koppeling, een high-flow kop (grotere kleppen) voor een paar PK meer en een degelijker rollenlager achter het koppelingshuis ipv een kogellager.

Verder zijn ze in 2004 (of 2005?) begonnen met een laag spatbord en dubbele remschijf voor. Ik vind zo'n laag spatbord persoonlijk niks, en die dubbele remschijf is ook niet echt nodig.

Dus het beste is er één uit 2003 te zoeken......of eventueel later?
 
Bedankt  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: KTM LC4 640 ADVENTURE...waar op letten bij aankoop???
« Reactie #5 Gepost op: 22-09-2009, 22:33 »
Ach.. tís maar hoe je het bekijkt.. zoals bij alle allroads is de eerste het meest offroad gericht met meer veerweg, betere vering, tas/koffer ondersteunend a-frame en echte carb's...
Ook bij de Adv.
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: KTM LC4 640 ADVENTURE...waar op letten bij aankoop???
« Reactie #6 Gepost op: 22-09-2009, 22:47 »
Verder zijn ze in 2004 (of 2005?) begonnen met een laag spatbord en dubbele remschijf voor. Ik vind zo'n laag spatbord persoonlijk niks, en die dubbele remschijf is ook niet echt nodig.

De mijne is van sept 2006  .... balansas, High flow, hydrolische koppeling, comfort buddy en 1 schijf met hoog spatbord .... er was volgens mij van alles mogelijk.
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: KTM LC4 640 ADVENTURE...waar op letten bij aankoop???
« Reactie #7 Gepost op: 22-09-2009, 23:28 »
Dus het beste is er één uit 2003 te zoeken......of eventueel later?

Och. Als je nu tegen een leuke 2001 ofzo aanloopt dan zou ik geen reden zien om die te laten staan. Scheelt ook in de aanschafprijs, en dat verschil kun je mooi stoppen in het oplossen van de zaken die je belangrijk vind. Zoeen heeft dan misschien geen 'comfort' seat (comfort is een relatief begrip...), maar dan is er wel geld voor RayZ, om maar eens wat te noemen.

Je gaat zowiezo een motor kopen die hoogswaarschijnlijk gebruikt is waar-ie voor gemaakt is, en daar slijten die dingen van. Bouwjaar en kilometerstand zeggen dus eigenlijk weinig. De mijne is met 2003 best jong (voor mij dan), maar ik denk dat je met gemak een oudere kunt vinden in veel nettere staat.

Volgens mij (een van de KTM-specialisten moet dat maar bevestigen; het is de internet-wijsheid die hier spreekt) zitten er niet echt rotte appels tussen de bouwjaren. Het blok is een oud beestje dat al de nodige jaren meegaat, en de wijzigingen zijn of klein. Een ander lagertje hier, een groter klepje daar, etc. Andere wijzigingen zijn door productie gedreven (zelfde voorpoten+wiel+remmerij voor de 950 en 640 bijvoorbeeld).

Ik ben in ieder geval best happy met m'n voorbekraste 2003 640 Adventure :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: KTM LC4 640 ADVENTURE...waar op letten bij aankoop???
« Reactie #8 Gepost op: 23-09-2009, 00:11 »
Die blokken zijn allemaal perfect.
Zelf heb ik nu zo'n 50.000 km met een 2001 Adventure gereden.
Destijds bewust gekozen voor een 2001 model i.v.m. balans as, CV carburateur en IMO teller.
De laatste twee zijn inmiddels niet meer in gebruik.
Achteraf was een 2000 model ook perfect geweest.

Ik zou echter kiezen voor een model 2002 / 2003.
- Aangepast frame waardoor gemakkelijker oliefilter te verwisselen
- KTM teller die betrouwbaarder is dan de IMO
- Tank met vlotter (niveau aanduiding)
- Voorvork met langere veerweg (dan 2001 model)

Waar moet je verder rekening mee houden.
- er is een terugroepactie geweest i.v.m. gebroken spaken in voorwiel.
   Kijk de spaken dus even na.
- kleppen stellen is best een rot klus. Dit wordt daarom nog al eens overgeslagen.
  Check dit zelf bij aanschaf.
  Als de boutjes erg gaaf zijn is dit niet (vaak) gedaan.
- Olie pijlen is ook best lastig.
   Veel rijders doen dat niet goed waardoor de kans aanwezig is dat ze met te veel / te weinig olie rijden. Een LC4 blok verbruikt overigens nauwelijks olie en de olie kleurt ook bijna niet. Doet ie dat wel dan is er iets niet goed.
- Kabelboom is kwetsbaar, vooral bij contact. Als er door de vorige eigenaar stekertjes enzo aan geknutselt zijn dan is dat grote kans op storingen.
Is ook niet nodig omdat de standaard kabelboom vele extra aansluitmogelijkheden (roadbook, extra voeding voor GPS enz.) heeft.
- De modellen met Mikuni CV carburateur willen nog wel eens last hebben van een beetje bokkig gedrag als je over bulten en kuilen rijdt of als je hellig af rijdt. Dit is "gewoon" gedrag. Fijnste (en duurste) oplossing is een Keihin FCR carburateur monteren.
- Als de snorkel nog op de luchtfilterkast zit, kijk dan even of deze snorkel geen kabels van de spanningregelaar beschadigd heeft.
- Het zadel steunt af op de tank. Deze raakt hierdoor beschadigd.
  Dit kan zó erg worden dat de wanddikte van de tank erg dun wordt.
- De tank zit onder het zadel vastgeschroefd op het frame.
  Om te voorkomen dat de moer in de tank kerft hoort er een zachte
  onderlegring gebruikt te worden.
  Als dit niet zo is,kijk dan even of de tank gekerft is...

Tot zo ver mijn lijstje met typische Adventure punten.
Succes vast met je goede keuze.

Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 297
Re: KTM LC4 640 ADVENTURE...waar op letten bij aankoop???
« Reactie #9 Gepost op: 23-09-2009, 00:24 »
Hier kan ik al echt heel veel mee......thx!!!

Toch nog een vraagje...ik ben 1,96 m groot, zijn er hier nog grote jongens/meisjes die met een 640 adventure rijden, en hoe zit/staat/voelt dat tijdens het offroad rijden?
Ik rijd momenteel met een TT 600 van Yamaha, en die is toch wat aan de kleine kant voor mij.

Grts,
Peter

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: KTM LC4 640 ADVENTURE...waar op letten bij aankoop???
« Reactie #10 Gepost op: 23-09-2009, 07:38 »
Die van mij heeft intussen >60000 km en geen grote problemen. Blokken zijn bijna onverwoestbaar, maar hebben een paar kleine aandachtpuntjes. Nokkenaslager tijdig vervangen, die loopt wel eens uit en dan heb je ravage. De voorste versnellingsbakas waarop de koppeling loopt heeft bij sommige modellen een kogellager, en vanaf 2003 dacht ik een tonlager. Dit kogellager gaat wel een stuk, maar heb ik alleen van horen zeggen. Dit lager is van buitenaf te wisselen voor een tonlager met een beetje moeite, anders kan een KTM dealer dit voor je doen. Komt niet echt vaak voor volgens mij dus daar zou ik mij niet al te veel zorgen om maken. Verder gaat de vrijloop van de starterkrans wel een stuk. Is ook relatief eenvoudig te repareren. Dit overkomt uiteindelijk iedere LC4 wel eens. Heb het ook al meegemaakt en ken er verschijndene met dit probleem. Verder niet te weinig toeren draaien, een LC4 is geen XT. Het blok wil en kan toeren draaien dan blijft het bigend heel. Een LC4 kan in princiepe gewoon 100.000 km draaien mits bovengenoemde punten in de gaten gehouden worden. Zuigerslijtage en oliegebruik etc is totaal geen issue. Het schakelpookje kan ook wel gaan lekken, maar dat komt omdat er met een hogedrukreiniger op gespoten wordt. Voorzichtig dus. Als dit gebeurd moet het hele blok uit elkaar. En de FCR carburateur is inderdaad een hele (dure) aanwinst, hoewel de dellorto ook goed is. Daarmee gebruikt ie echter wel meer benzine. Wat Fred zegt over de kabelboom is denk ik ook wel waar. Ik heb momenteel wat elektrische problemen en dat komt denk ik doordat het allemaal wat ouder wordt. (mijne is uit 97) Dus dat spreekt voor een wat jongere. O ja, en bij oliewisselen het systeem (framebuis) goed ontluchten anders gaat ie echt heel erg stuk! Lijkt heel wat maar valt in mijn ogen wel mee. Mits goed onderhouden is het echt een superding. Goed sturen en goede vering. Het is echt een heel erg robuust ding. Je kunt hem van een berg afgooien (zelf geprobeerd) en dan is alles gewoon nog recht.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: KTM LC4 640 ADVENTURE...waar op letten bij aankoop???
« Reactie #11 Gepost op: 23-09-2009, 07:59 »
wow ..... goed verhaal hoor, ik heb er wel 1 maar ben gewoon een leek .....

Wat ik nog wel even kwijt wil is dat er ook oplossingen zijn voor de problemen met een CV Carburateur, ik heb de eerste tijd heel erg last van gehad van een bokkige motor, alsof hij bovenop (elke hobbel afsloeg zeg maar) maar toen heeft Brouwer het opgelost en het is nooit meer voorgekomen en loopt hij super. (Ik meen dat de oplossing ook gegeven wordt in de oude Sommer catalogus) Sinds kort heb ik er (dank Arjen) een DAM uitlaat op zitten waarmee hij nog lekkerder loopt, veel meer kracht onderin en hij klimt ook veel sneller en verder in toeren.
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: KTM LC4 640 ADVENTURE...waar op letten bij aankoop???
« Reactie #12 Gepost op: 23-09-2009, 09:32 »
Die van mij heeft intussen >60000 km en geen grote problemen.

D'r zijn er ook die het niet zo lang volhouden  ::)
 
Als je kunt kiezen: ga dan voor eentje waar niet/weinig mee offroad is gereden (let op welke banden erop zitten, en hoe smerig hij is, voorvorkkeerringen, etc.) en waar niet/weinig aan gesleuteld is (let op boutjes en moertjes die er 'gebruikt' uitzien).
 
Verder gewoon de normale checklist aflopen.
 
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: KTM LC4 640 ADVENTURE...waar op letten bij aankoop???
« Reactie #13 Gepost op: 23-09-2009, 09:51 »
Nokkenaslager tijdig vervangen, die loopt wel eens uit en dan heb je ravage.

Wat noem jij 'tijdig'?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1818
Re: KTM LC4 640 ADVENTURE...waar op letten bij aankoop???
« Reactie #14 Gepost op: 23-09-2009, 10:35 »
Citaat
Wat ik nog wel even kwijt wil is dat er ook oplossingen zijn voor de problemen met een CV Carburateur, ik heb de eerste tijd heel erg last van gehad van een bokkige motor, alsof hij bovenop (elke hobbel afsloeg zeg maar) maar toen heeft Brouwer het opgelost en het is nooit meer voorgekomen en loopt hij super. (Ik meen dat de oplossing ook gegeven wordt in de oude Sommer catalogus

dan moet ik daar maar naar op zoek want de mijne doet dat ook ook als ik niet met beetje gas bergaf ga

frank