Ha Richard,
Gave keuze, ik heb zelf twee Adventures (een uit 2004 en een uit 2006) De oudste dient als donor. De meest recente heb ik uit DU geïmporteerd. Hieronder volgt wat info over de, mijns inziens, legendarische 640 Adv
Via een oud importeur van deze fietsen ben ik te weten gekomen dat ze in eigenlijk nooit een groot verkoopsucces zijn geweest. Men vond de fietsen te prijzig en zodoende zijn importeurs ea gaan aanpassen om ze betaalbaarder te maken. Denk hierbij aan het verwisselen van de (voor) veerweg, het verwijderen van de dubbele remschijf of het verwisselen van velgen. Verder zouden de modellen tot aan 2002/2003 meer onderhevig zijn aan kinderziektes dus dat heeft mij doen besluiten om zoek te gaan naar een fiets van 2004 of later, die zouden uitontwikkeld zijn. 'Opvallende' elementen zijn:
- Twee oliefilters waarbij de olie door de borstbuis van het frame loopt tbv extra koeling.
- Twee uitlaatkleppen op één cilinder.
- Kickstart en elektrische start op een 600+ cc fiets
Sterke eigenschappen-Lichtgewicht (droog +/- 155kg)
-Standaard voorzien van goede onderdelen (wp veerweg, cockpit, bok etc.)
-Grote benzinetank
-Een echte allroad zoals ze nu niet meer worden gemaakt. Gaat lekker mee op de snelweg om vervolgens off-road echt uit te blinken.
-Mooie styling.
-Hoogte
-Gedegen subframe
-Ondanks zijn leeftijd nog veel onderdelen voorhanden/grote aftermarket
Zwakke eigenschappen-Ondanks de aanwezigheid van een balans-as trilt de motor vrij aanzienlijk. Ik vind het niet storend maar ik ken iemand die zijn motor heeft verkocht..
-Voor sommigen te hoog.
-Ietwat complexe oliewissel (goed te doen maar je moet het boekje goed doorlezen)
-Niet geschikt voor dagen op de snelweg.
-110 km/u op de snelweg is comfortabel, boven de 5500 toeren en je balzak zitten binnen een minuut ter hoogte van je kin.
-Benzinekraan zit op een bizar domme plek. Hij bungelt op het laagste punt van je tank zonder protectie exact op de plek waar schade kan ontstaan als je omvalt. Ik heb dat opgelost door carbon protectie.
-Waterpomp
Waar op letten bij aankoop?-Bij de aanschaf van mijn eerste Adv uit 2004 was ik in een klap verliefd. Van de achterkant is ie enorm sexy maar hierdoor heb ik verzaakt op tekenen te letten. Uitlaat was verbogen, stickers maskeerden diepe krassen en de skidplate zat vol deuken. Verder zat er een stickertrim op de wielen die er te nieuw uit zag, puur om aan te kleden terwijl de wielen ook schade hadden. Let hier op.
-Oliepijl, bij een koud blok zou de olie op de onderste markering van het pijlrandje moeten staan, niet vol.
-Lekkage, kijk bij de borstbuis en tussen de skidplate door. Lekke koppaking komt ook 'vaak' voor.
-Ratel die duidt op interne schade, zie link. Bij deze fiets klopt het oliepijl ook niet.
https://www.youtube.com/watch?v=lQ3CfM7Hu1M-Schade aan de tank door toedoen van een ingesleten zadel. Om dit te checken moet je het zadel eraf halen, op deze manier zie je of de voorkant van het zadel schade heeft gemaakt aan de tank. Dit kan komen door een verkeerde bout op de tank voor de zadelmontage.
Verder heb ik destijds (aankoop 2006) gelet op de punten die zijn aangegeven door een ander forum, zie link. Het gaat hier over een supermoto maar dat zijn dezelfde blokjes.
https://www.supermotojunkie.com/showthread.php?123130-What-to-look-for-when-buying-a-used-LC4-bikeBetreft prijzenMijn fiets uit 2006 had 19000 asfalt km en zie je zelden voorbij komen in de verkoop. Ik heb er flink voor betaald maar daarvoor had ik in feite een hagelnieuwe fiets. 1 eigenaar en nooit modder gezien, alles in perfecte staat, geen enkel krasje. Hoop geld maar goed
Op mobile.de staan er best veel te koop, de status zoals jij hem beschrijft gaat +/- voor 3000-3500 Duitse euros. in NL zie je ze iets minder dus de prijs zal misschien iets hoger liggen. Bron:
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/search.html?damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=13900&makeModelVariant1.modelDescription=640+adventure&maxPowerAsArray=PS&minPowerAsArray=PS&scopeId=MBWaar gebruik ik mijn fiets voor?Ik kampeer veel en rij redelijk wat off-road. 4 weken geleden heb ik de TET België en een stuk van Noord FR gereden. Via de snelweg naar Normandië en daar de TET opgepakt. Zoals gezegd, heerlijk dat 1 motor in beide werelden kan bewegen. Hij is licht genoeg om zelf op te tillen maar heeft voldoende power om lekker mee te trekken in het verkeer. Het is mijn ultieme fiets - naast de 660 rallye - vanwege zijn veelzijdigheid. Hij vraagt extra zorg en de oliewissels doe ik om de 5000k maar dan heb je ook wat. Ik ben van mening dat deze fiets als een van de weinige de titel Adventure mag dragen.
BelangrijkMocht je een motor willen met minder onderhoudsgedoe en van oerdegelijke kwaliteit, dan zou ik nadenken over een Honda XR650 of een Yamaha XT600. Ouder, maar uiterst betrouwbaar. Of een 660 Tenere.
Besef dat KTM motoren maakt die zijn gemaakt om op de max. te presteren. Ze persen al het mogelijke uit een ééncilinder. Ik vind het fantastisch maar rustig rijden doet het niet. Maar zoals gezegd zijn de andere opties afgevallen omdat deze motor al mijn hokjes aanvinkt. Alleen de Husqvarna 701 zou deze kunnen overtoepen maar die was te duur.
Sorry voor dit epos. Succes!